Skip to main content

Ik heb onlangs een QNAP NAS aangeschaft ter vervanging van mijn oude Zyxel NAS. Zodra ik de nieuwe NAS in mijn thuisnetwerk hang krijg ik router conflicten en kan ik bepaalde websites niet meer bezoeken. 

Je zou in eerste instantie denken dat het aan de instellingen van de NAS ligt maar ik heb net twee uur met de ondersteuning van de leverancier gezeten en via teamviewer gekeken. Er zijn geen incorrecte instellingen gevonden overigens ook niet op de router volgens hun.

Zodra ik de NAS van het netwerk haal en de router opnieuw opstart is alles weer normaal (let wel dit probleem trad niet op met de oude NAS).

Als ik de NAS op het netwerk op mijn kantoor verbind dan treden er geen problemen op.

UPnP staat aan en er zijn geen conflicterende port forwards gevonden.

Ik heb de klantenservice van Kpn gebeld maar die willen mij niet helpen omdat het om een extern apparaat gaat en dat wordt niet ondersteund. Dan moet ik maar een abonnement op de KPN techdesk nemen zei de medewerker.  Ik denk dat er iets niet goed gaat in de router maar dat is niet waar…

Zeer onconstructief bejegend door de KPN medewerker.

Wie heeft een suggestie?

Hoi @LexvanDam, dat is een lastig verhaal. Ik durf ook niet te zeggen waar het mis gaat. Zou je wellicht een screenshot kunnen plaatsen van jouw instellingen van onze router zonder privacygevoelige informatie te delen. Wellicht heeft @wjb dan een idee?


Kan je eens screenshots plaatsen van het probleem dat je ondervindt?

Is er wellicht een DHCP server actief op die QNAP?


Ik ga er vanuit dat je duidelijkheid hebt aangezien ik geen reactie meer heb gezien. 


Hoi Lex,

toevallig je oude nas een vast IPadres gegeven?, zo ja dan even weghalen en weer opstarten.

Daarna je Qnas een nieuw vast ip adres geven, werkte bij mij

 

Frank


Hoi Lex,

toevallig je oude nas een vast IPadres gegeven?, zo ja dan even weghalen en weer opstarten.

Daarna je Qnas een nieuw vast ip adres geven, werkte bij mij

 

Frank


daarom is het verstandig “als je weinig kennis hebt van netwerken” nooit een vast ip op het apparaat zelf in te stellen

maar een dhcp binding in de router te zetten voor dat apparaat


daarom is het verstandig “als je weinig kennis hebt van netwerken” nooit een vast ip op het apparaat zelf in te stellen

maar een dhcp binding in de router te zetten voor dat apparaat

Ook als je veel kennis hebt van netwerken is het, mijns inziens, verstandig om DHCP bindings te gebruiken.


daarom is het verstandig “als je weinig kennis hebt van netwerken” nooit een vast ip op het apparaat zelf in te stellen

maar een dhcp binding in de router te zetten voor dat apparaat

Ook als je veel kennis hebt van netwerken is het, mijns inziens, verstandig om DHCP bindings te gebruiken.


als je vaak van routers wissel is een vast ip super handig

maar moet je weten wat je doet

dhcp server vanaf 150 en klaar en 192.168.0.x instellen (alles staat al op zijn vaste plek):laughing:

maar ja ieder zijn netwerk en eisen