Skip to main content

Ik had een aantal vragen over de KPN superwifi punten. Ik wil ze graag als normale access point gebruiken omdat ik gebruik maak van mijn eigen modem.

Ik kan echter niet uitvogelen hoe ik de 2.4GHz en de 5GHz band kan scheiden, ik zou ze graag aparte namen willen geven echter lijkt dit niet te lukken. Waar kan ik deze instelling vinden?

Daarnaast vroeg ik mij af of ik de 2 access points ook kan scheiden, nu combineren ze zich tot 1 en dit zorgt ervoor dat de instellingen van de 1 naar de ander worden gekopieerd, echter zou ik dat liever niet willen. Is hier ook een oplossing voor?

Alvast bedankt voor de hulp.

Ik had een aantal vragen over de KPN superwifi punten. Ik wil ze graag als normale access point gebruiken omdat ik gebruik maak van mijn eigen modem.

Ik kan echter niet uitvogelen hoe ik de 2.4GHz en de 5GHz band kan scheiden, ik zou ze graag aparte namen willen geven echter lijkt dit niet te lukken. Waar kan ik deze instelling vinden?

Die instellingen zijn er niet. Het kan niet. Ook niet als je ze achter een eigen router gebruikt.

Daarnaast vroeg ik mij af of ik de 2 access points ook kan scheiden, nu combineren ze zich tot 1 en dit zorgt ervoor dat de instellingen van de 1 naar de ander worden gekopieerd, echter zou ik dat liever niet willen. Is hier ook een oplossing voor?

Nee. Scheiden kan ook niet.


Ik had een aantal vragen over de KPN superwifi punten. Ik wil ze graag als normale access point gebruiken omdat ik gebruik maak van mijn eigen modem.

Ik kan echter niet uitvogelen hoe ik de 2.4GHz en de 5GHz band kan scheiden, ik zou ze graag aparte namen willen geven echter lijkt dit niet te lukken. Waar kan ik deze instelling vinden?

Die instellingen zijn er niet. Het kan niet. Ook niet als je ze achter een eigen router gebruikt.

Daarnaast vroeg ik mij af of ik de 2 access points ook kan scheiden, nu combineren ze zich tot 1 en dit zorgt ervoor dat de instellingen van de 1 naar de ander worden gekopieerd, echter zou ik dat liever niet willen. Is hier ook een oplossing voor?

Nee. Scheiden kan ook niet.

Ok, bedankt voor de reactie. Jammer dat KPN dit niet toe laat.


Klopt. Je koopt iets en verwacht dat je het dan ook naar eigen inzicht kan gebruiken. Dan zijn er ook andere oplossingen. Dit product is ontworpen om echt plug and play te werken voor iedereen.


Je kunt 2 SuperWifi's (of meer) elk apparaat bekabeld aansluiten, voor een betere connectie. Werkt het eigenlijk toch als “Acces Point”, maar dan gecombineerd tot één overlopend mesh WiFi netwerk.

Overigens denk ik wel degelijk dat je ze separaat kunt instellen als zelfstandig Access Point.
Door ieder SuperWiFi punt apart in te stellen en bijv. een verschillend SSID te geven.
Dan is er geen onderlinge samenhang, en blijven ze naar ik denk ook separaat benaderbaar.
Maar of je daar praktisch gezien iets mee opschiet / daar voordelen uit haalt??

Scheiden van 2.4 en 5 GHz kanalen kan echter niet.


Overigens denk ik wel degelijk dat je ze separaat kunt instellen als zelfstandig Access Point.
Door ieder SuperWiFi punt apart in te stellen en bijv. een verschillend SSID te geven.

Nee, dat kan niet. Zodra je het ip adres van de 2de SuperWiFi invoert in de adresbalk van de browser en op enter druk word je doorgestuurd naar het ip adres van de eerste SuperWiFi. Dus dan houd het gauw op.

Al je een uitgebreide router hebt met vlans, dan kun je ze elk op een ander vlan zetten. Dan kan het wel. Maar ja, dat is geen realistische situatie. 


Wat jij doet, ga je reeds uit van een set-up tot één gecombineerd mesh WiFi combinatie.
Je hebt dan dus NIET ieder apparaat apart ingesteld met verschillend SSID / wachtwoord.

Ik heb die SuperWifi's zelf los van elkaar apart ingesteld.
Dus ieder separaat de instellingen per apparaat ingevoerd.

Alleen doordat ikzelf heb gekozen voor “hetzelfde” SSID en zelfde wachtwoord op beide apparaten,
wordt het uiteindelijk gecombineerd tot één web-benadering voor beide apparaten.

Maar als je dat verschillend instelt, lijkt me niet dat er een match gemaakt kan worden tot één netwerk van die twee apparaten. Omdat gegevens / wachtwoorden verschillend zijn !!

Het zou een enorm veiligheidsrisico zijn als dat bij dit soort apparaten dan WEL zou werken.
Want dat zou betekenen dat je elk Super WiFi Punt kunt koppelen, ook die van je buren.

In ieder geval het proberen waard.

De wijze zoals ik het in eerste instantie per apparaat en “apart” heb ingesteld:
 


Wat jij doet, ga je reeds uit van een set-up tot één gecombineerd mesh WiFi combinatie.

Dat gebeurt automatisch als je de 2de SuperWiFi aansluit. Kan je niet eens tegenhouden.

Tenzij je de eerste SuperWiFi weer los koppelt en dan de 2de aansluit misschien. Dat heb jij gedaan? 


Wat ik heb gedaan is in de verwijzing onderaan mijn eerdere reactie terug te lezen. (Dus lezen).
Alleen moet je dan voor die twee apparaten twee verschillende SSID's/wachtwoorden instellen.


Wat ik heb gedaan is in de verwijzing onderaan mijn eerdere reactie terug lezen.

Precies zoals ik zeg dus. Eerst SuperWiFi weer losgekoppeld en dan de 2de aangesloten. Als je ze gewoon beide nieuw uit de doos aansluit, dan gaat het koppelen automatisch. Dat kan je niet tegenhouden. 


Wat zeur je toch man. Ik heb het over een methode om ze WEL verschillend in te stellen.
En geef ook aan hoe dat te doen!! Probeer het gewoon. Maar jij komt op te proppen dat het niet kan.

Overigens ook nieuw uit de doos, kun je al direct beginnen om die SuperWiFi's apart in te stellen.
Dat is namelijk de wijze zoals ik het zelf had gedaan, meteen nieuw uit de doos!
Precies zoals in die eerdere verwijzing beschreven. (Alleen toen met dezelfde SSID's).


Laten we het er op houden dat als je de originele installatie procedure volgt, de manier waarop KPN het bedoelt heeft, dat het dan niet kan.


Laten we het er beter op houden dat als iemand voorstellen doet om het anders te doen (zoals beschreven) diens ideeën te respecteren, en als je niet begrijpt wat er bedoeld wordt eerst te vragen hoe dat dan verder in zijn werk gaat, alvorens hoog van de toren te blazen dat dingen niet kunnen.

Nergens wordt aangegeven dat men perse vast zit aan een set-up die “KPN heeft uitgedacht”.


Als je bij KPN wifipunten afneemt is dit vooral om het voor de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken. Natuurlijk zijn er ook andere systemen die goed werken maar hierbij moet het echt plug and play zijn. Ben je wat meer in de computers zal het apart instellen vast lukken maar is voor KPN niet de manier waarop zij ook service over dit apparaat verlenen. Als er dan iets is moet je het denk ik toch echt zelf oplossen ben ik bang.