Skip to main content

Vandaag eens de app “KPN Thuis” op mijn iPad geïnstalleerd en bekeken.

Mijn wifi-net verbeteren, dat leek me wel wat.

App gestart en begonnen met de wifi-manager.

“U hebt geen internetverbinding…”

Dat is grappig want ik had zojuist de app op mijn iPad gezet en heb al menige jaren een glasvezelverbinding die het prima doet. Dus hoezo geen internetverbinding???

De app maar weer verwijderd…

Overigens meet ik (bekabeld) op mijn Mac mini met Speedtest voor Down 201 Mbps en Up 223 Mbps, netjes toch?
De wifi is een stuk minder: Down 87,3 Mbps en Up 92,5 Mbps. Daar moet wel wat aan verbeterd worden.

Ik heb een KPN Experia box V10 Router (uit 2019 zag ik zojuist 😀)
 

Ha, da's inderdaad wel een gekke melding als je net daarvoor de app gedownload hebt. Voor de zekerheid, @Frehuja, je was op dat moment wel verbonden met je eigen wifinetwerk? De Wifi Manager werkt alleen op je eigen verbinding. 

Je wifisnelheid is inderdaad een stuk lager dan bekabelde snelheid. Maar, het is wel zeker een respectabele snelheid. We kunnen kijken of het verbeterd kan worden. Kun je daarvoor wat meer vertellen over wat je thuis aan apparaten hebt, en hoe deze met elkaar verbonden zijn. Het gaat dan zowel om je eigen eindapparaten (computers, telefoons etc.) als ook netwerkapparaten (switches, wifipunten, etc.)

Ook nuttig om te weten is wat voor soort huis je woont en waar in huis de verschillende apparaten allemaal staan.


Het huis is een bungalow, dus alles begane grond.
De router (glasvezelverbinding) staat in de meterkast zo’n zes meter uit de gevel.
Ongeveer in het midden van het huis staat mijn Mac mini die via de Apple Extreme Tower bekabeld verbonden is met de router. Naast de Mac staat dus de Apple Extreme die direct bekabeld is verbonden met de router. Het verste punt waar wifi voor wordt gevraagd is ca. 15 meter vanaf de Apple Extreme (access point).
Een Epson ET-2720 zowel bekabeld als airprint, de Epson scanner en de externe HDD’s via USB-C. Twee iPhone’s SE.
Wifi-netwerk van de router is uitgezet en alleen mijn eigen netwerk is via de Apple Extreme actief.


Dank voor de uitgebreide info! Dat verklaart in ieder geval wel waarom de Wifi Manager niet werkt 🙂 Deze doet het namelijk alleen op de wifi die uit onze apparaten komt. Dus daarvoor moet de wifi aanstaan op jouw V10. Of je moet onze wifipunten gebruiken. De Wifi Manager heeft verder geen toegang tot wifipunten van andere partijen om daarop analyse te kunnen loslaten en tips te geven qua instellingen etc.

Verder is het geen enkel probleem om de Apple Extreme te gebruiken. Die vrijheid heb je. En, omdat hij bekabeld is aangesloten op je V10, komt ook je volledige snelheid binnen op die Apple Extreme. Om de wifi dan te verbeteren moet je echt naar de Apple Extreme kijken of je door instellingen aan te passen de wifi kunt verbeteren. Daar heb ik verder, inhoudelijk, geen ervaring mee. Ik zou zeggen, noteer je huidige instellingen, en experimenteer ermee om te kijken of het beter wordt.

Ook kun je naar de omgeving kijken. 15 Meter is wel een aardige afstand voor wifi, vooral in de huidige tijd. Er zijn veel meer signalen in de lucht tegenwoordig, waardoor er sneller dan vroeger verstoring plaatsvind. Misschien kun je de Apple Extreme nog wat verplaatsen waardoor de afstand korter wordt. Of een tweede, bijpassend, wifipunt erbij aan te sluiten om voor een bredere dekking te zorgen.


Dank voor je uitgebreide reactie!


Reageer