Skip to main content

De wireguard instelling op de Fritzbox 5530 en Nokia smart tv werkt niet, verbinding komt wel tot stand maar kpn app geeft aan niet verbonden met kpn netwerk. Wat is hiervoor de juiste instelling?

Waar staat de tv? Op uw vakantieadres ofzo? En de Fritzbox? Thuis?

Graag wat meer duidelijkheid. Wij zijn niet helderziend. 

... Nokia smart tv ...

Ik wist niet dat Nokia tv's maakte...


 

... Nokia smart tv ...

Ik wist niet dat Nokia tv's maakte...

https://www.nokia.com/support/licensed-products/tvs/

Maar het staat niet bij, wie de TVs maakt, HMD Global zegt dat ze geen Nokia TVs maakt, alleen Nokia telefoons.

Bij EU-models zouden ze bij Streamview GmbH worden gemaakt.

Bij India-models zouden ze bij Flipkart worden gemaakt.


Welke WireGuard cliënt gebruik je op die smart-TV?

Welke IPv4 routes lopen door de WireGuard VPN tunnel?


De WireGuard is volgens de instellingen die Fritzbox opgeeft via IPv4 ingesteld. Deze configuratie met WireGuard op de smart tv gezet. Deze geeft ook aan verbonden te zijn, maar kpntv werkt niet. 


@bossi7Geef a.u.b. antwoord op @Nick83 vraag, waar staat jouw Smart TV? Wat is de IP adres als je op een webbrowser in de TV de website whatismyip.com bezoek?


De WireGuard opstelling is natuurlijk om elders dan het huis adres tv te kijken. Op de smartphone en Lenovo Tablet werkt de kpn app wel zonder gebruik van WireGuard. De smart tv werkt met Android.


https://fritzshop.nl/module/faqservice/Faq?p_slug=FRITZ-Box-5530&doc_detail=3684_WireGuard-VPN-met-de-FRITZ-Box-op-de-smartphone-of-tablet-configureren 

Via bovenstaande link heb ik de Fritzbox 5530 ingesteld. 


Op de smartphone en Lenovo Tablet werkt de kpn app wel zonder gebruik van WireGuard. 

Dat is een andere app dan op de tv. Op de phone en tablet is het de bedoeling dat die buitenshuis werken.

De WireGuard opstelling is natuurlijk om elders dan het huis adres tv te kijken. 

Ok. Duidelijk. Dan antwoord op deze vraag?

Wat is de IP adres als je op een webbrowser in de TV de website whatismyip.com bezoek?

 


Het ip adres van de smart tv moet ik nakijken, ben op dit moment thuis en de smart tv staat op de boot. Denk van de week daar antwoord op te geven. Bedankt vast voor het meedenken. 


Heb jij bij de WireGuard instellingen op de FRITZ!Box de optie "Alle netwerkverkeer via de VPN-verbinding sturen" aangezet?


Het ip adres van de smart tv moet ik nakijken, ben op dit moment thuis en de smart tv staat op de boot. Denk van de week daar antwoord op te geven. Bedankt vast voor het meedenken. 

Zorg er dan voor dat je op jouw telefoon ook een WireGuard VPN verbinding hebt waarmee je op de FRITZ!Box kunt inloggen. Dan kan je eventuele foutjes in de configuratie op afstand aanpassen.


Op de Fritzbox bij de wireguard instelling kan ik de optie alle netwerk verkeer via de VPN-verbinding sturen niet vinden. 


Op de Fritzbox bij de wireguard instelling kan ik de optie alle netwerk verkeer via de VPN-verbinding sturen niet vinden. 

Die krijg je ook alleen maar als je een verbinding aanmaakt via de 2e optie. Zover ik weet staat dat bij optie 1 standaard aan.

 


Op de Fritzbox bij de wireguard instelling kan ik de optie alle netwerk verkeer via de VPN-verbinding sturen niet vinden. 

Deze instelling is aanwezig bij uitgaande VPN-verbinding, niet bij inkomende VPN-verbinding

 


Op de Fritzbox bij de wireguard instelling kan ik de optie alle netwerk verkeer via de VPN-verbinding sturen niet vinden. 

Deze instelling is aanwezig bij uitgaande VPN-verbinding, niet bij inkomende VPN-verbinding

 

Nee hoor... als je in mijn vorige afbeelding voor de 2e optie kiest (speciale verbinding) kun je dit gewoon instellen voor een inkomende verbinding.

 


Gebruik je de standaard WireGuard app op jouw smart-TV?

Zo ja, wat staat er bij ingevuld bij de "Toegestane IP-adressen" onder "Peer".

Zorg dat daar 0.0.0.0/0 komt te staan.


Zorg er dan voor dat je op jouw telefoon ook een WireGuard VPN verbinding hebt waarmee je op de FRITZ!Box kunt inloggen. Dan kan je eventuele foutjes in de configuratie op afstand aanpassen.

En dan kunt u ook vast thuis een beetje oefenen met het opzetten van de verbinding. Want het is nog best een heel geknutsel met die sleutels enzo. Ik vraag me af hoe u dat überhaupt op de tv doet. Want die sleutel met de afstandsbediening invoeren is geen optie 🤡 bedient u de tv met een app op uw mobiel? Zodat u kunt kopiëren/plakken?


Bedankt voor deze info, ga er mee aan de slag. De configuratie voer ik met X plore file manager app in op de smart tv. Wel een gedoe met knippen en plakken maar wel gelukt. Dus laat weten of het bovenstaande info gaat lukken. 


Zorg er dan voor dat je op jouw telefoon ook een WireGuard VPN verbinding hebt waarmee je op de FRITZ!Box kunt inloggen. Dan kan je eventuele foutjes in de configuratie op afstand aanpassen.

En dan kunt u ook vast thuis een beetje oefenen met het opzetten van de verbinding. Want het is nog best een heel geknutsel met die sleutels enzo. 

Daar hoef je helemaal niets zelf voor in te vullen, dat wordt allemaal gegenereerd. WireGuard is wat dat betreft misschien wel de eenvoudigste VPN toepassing die er is.

Ik vermoed echter dat in het voor de smart-TV op de FRITZ!Box gegenereerde configuratiebestand het subnet van het LAN achter de FRITZ!Box bij de "Toegestane IP-adressen" ingevuld staat zodat alleen verkeer naar apparaten op het LAN achter de FRITZ!Box via die VPN tunnel loopt en dat verklaart het probleem dat @bossi7 nu ervaart.


Wel een gedoe met knippen en plakken maar wel gelukt. 

Je hoeft toch helemaal niets te knippen en plakken, het is toch gewoon een kwestie van die config in de WireGuard app te importeren.


Wel een gedoe met knippen en plakken maar wel gelukt. 

Je hoeft toch helemaal niets te knippen en plakken, het is toch gewoon een kwestie van die config in de WireGuard app te importeren.

Er moet sowieso vanuit de tv/mobiel ook weer een sleutel terug naar de Fritzbox gekopieerd worden...


Wel een gedoe met knippen en plakken maar wel gelukt. 

Je hoeft toch helemaal niets te knippen en plakken, het is toch gewoon een kwestie van die config in de WireGuard app te importeren.

Er moet sowieso vanuit de tv/mobiel ook weer een sleutel terug naar de Fritzbox gekopieerd worden...

Nee hoor, het configuratie bestand wordt op de FRITZ!Box gegenereerd en op de cliënt (Telefoon, Tablet, Computer, Android/Google smart-TV) geïmporteerd. That's it.

Ik gebruik zelf ook WireGuard op mijn Chromecast Google TV, telefoon, tablet en laptops voor privé VPN verbindingen. Zakelijk gebruik ik IKEv2/IPSec.


Ik gebruik WireGuard op Opnsense. Daarbij moet er zeker wel van elk apparaat een unieke sleutel op de router ingesteld staan.

Op de router genereer je een sleutel die op de cliënt gezet moet worden. Op de cliënt genereer je een sleutel die terug moet naar de router.

Het is geen "eenrichtingsverkeer" bij instellen van WireGuard zoals dat bijvoorbeeld bij OpenVPN wel zo is.


Ik gebruik Wireguard op Opnsense. Daarbij moet er zeker wel van elk apparaat een unieke sleutel op de router ingesteld staan.

Maar je kan op die Opnsense toch zeker wel de configuratie bestanden voor die apparaten genereren die je dan op die apparaten kunt importeren?


Ik gebruik Wireguard op Opnsense. Daarbij moet er zeker wel van elk apparaat een unieke sleutel op de router ingesteld staan.

Maar je kan op die Opnsense toch zeker wel de configuratie bestanden voor die apparaten genereren die je dan op die apparaten kunt importeren?

Nee. Dat zou ook bijna nutteloos zijn. Want er moet toch iets terug naar de server. Daardoor is de eenvoud van ff een bestandje importeren toch al weg. Elke peer heeft z'n eigen sleutels.

 


Reageer