Skip to main content
Beantwoord

KPN TV in combinatie met een UDM Pro

• 12 februari 2025
  • 15 reacties
  • 281 keer bekeken

Ik overweeg om van Ziggo naar KPN glasvezel over te gaan.

Ik heb een glasvezel aansluiting met maximaal 1Gb internet

Ziggo modems kan je in bridgemodes zetten, de KPN modems niet

Ik heb een UDM Pro en lees veel verwarrende verhalen om deze aan te sluiten op het KPN glasvezelnetwerk.

Met name de IPTV werkend krijgen is mij na veel gelezen te hebben niet duidelijk hoe dat nu het beste kan.
Ik heb KPN gebeld die zegt dat de IPTV box via Wifi aangesloten kan worden en geen UTP nodig heeft.
Ikzelf heb het liefst UTP.

Bij 1 oplossing lees ik een aparte VLAN 4 maken met IMGP-snooping.
Bij een andere oplossing een script installeren op de UDM Pro (Die na een update van UDM Pro bij iemand niet meer werkt

De meeste oplossinge zijn gebaseerd op rechtstreeks aansluiten op het NT kastje van KPN (Nog geen idee wat dat is)

Kortom, voor mij erg verwarrend.

De belangrijkste vraag van mij is: Kan ik Internet en IPTV van KPN op een eenvoudige manier koppelen aan mijn UDM pro en hoe doe ik dat het gemakkelijkst als geen super techneut.

Ik hoor graag

Beste antwoord door Maikel Drost

Nee dat zkr niet zijn 2 aparte protocollen.

in je Unifi console onder instellingen/Internet daar staat igmp proxy deze moet uit.

En onder instellingen/netwerk/kies juiste netwerk/vlan daar igmp snooping aanzetten als je setup box op dat netwerk wordt aangesloten.

zet je deze optie niet aan dan krijgen alle devices op dat netwerk allemaal dat iptv verkeer te verwerken dat wil je niet 😀

Bekijk origineel

15 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 februari 2025

niemand?

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 363 reacties
  • 13 februari 2025

naar mijn weten is de enigste manier om dit fatsoenlijk te laten werken, via het script dat op Github staat van Fabian. https://github.com/fabianishere/udm-iptv

ik heb het zelf ook op deze manier gedaan. enigste minpunt is dat je het script wel opnieuw moet laten draaien als er een update is van de UDM.

overigens ben ik het wel met jou eens om de TV tuner ten alle tijden via een vaste kabel te laten lopen als dit enigszins kan.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 13 februari 2025

Zoals ​@joey92 vertelde werkt dat idd alleen knap door het script te draaien.

maar je kan ook je experiabox er tussen laten en daar je iptv daarop aan sluiten.

Je udm is prima geschikt voor het vervangen van je experiabox. Maar het script moet je wel elke keer opnieuw uitvoeren bij firmware update. Dat is binnen een minuutje weer gefixt 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 februari 2025

Dank jullie wel voor de antwoorden.

het script is mij duidelijk.

over de experiabox gebruiken zoals ​@Maikel Drost  zegt, heb ik wat vragen.

• hoe sluit ik de UDM pro dan aan op de experiabox? Op dezelfde manier als rechtstreeks? (Vlan 6 e.d.)? Omdat de EB geen bridge mode kent?
  • ik heb maar 1 utp kabel van mijn pro naar de kamer/tv lopen. In de kamer heb ik een switch om utp’s te splitsen. Ik zal dan de iptv en data via een gescheiden poort op de switch moeten laten lopen. Kan dat?

wederom dank voor de antwoorden 

jammer dat de EB geen bridge mode kent, zou veel makkelijker zijn. Als niet it expert is dit best complex

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 13 februari 2025

De Experiabox in bridge heeft geen toegevoegde waarden was je glasvezel module is dat eigenlijk al. UDM aansluiten via de WAN poort naar je glasvezel module.

stel de volgende gegevens in:

PPPoE

user: kpn

pass: kpn

vlan: 6

daarna zal de UDM de verbinding opzetten en heb je internet via de UDM. Start dan via ssh het script voor IPTV (letop igmp proxy uit) deze moet uitstaan voordat je het script start)

daarna veel plezier met je udm 😍😍

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 13 februari 2025

Als je de switch ook van Unifi hebt kan je zelfs internet en iptv van elkaar scheiden doormiddel van vlans 😀

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 februari 2025

Wederom dank voor je antwoord ​@Maikel Drost 

is igmp proxy hetzelfde als igmp snooping?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • Antwoord
  • 13 februari 2025

Nee dat zkr niet zijn 2 aparte protocollen.

in je Unifi console onder instellingen/Internet daar staat igmp proxy deze moet uit.

En onder instellingen/netwerk/kies juiste netwerk/vlan daar igmp snooping aanzetten als je setup box op dat netwerk wordt aangesloten.

zet je deze optie niet aan dan krijgen alle devices op dat netwerk allemaal dat iptv verkeer te verwerken dat wil je niet 😀

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 13 februari 2025

Misschien een interessant topic voor je.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 14 februari 2025

Ik ben is in mijn UDM Pro gedoken.

Ik heb de laatste firmware versie.

Daar zie ik bij mijn internet→ primary (WAN1)  instelling de optie IPTV streaming staan.

“forward IPTV streams received from the service provider to a set-top box or smart TV connected to the local network” staat bij het i-tje

Die heb ik aan gevinkt

Ik heb ook een VLAN IPTV kanaal 4 aangemaakt.

Zou dit moeten werken volgens jullie?

En is dan dat scriptje van Fabian niet meer nodig?

Of is dit juist de proxy die uit moet blijven? zoals Maikel zegt

In deze link wordt er wat over gezegd:

https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/11yda1b/iptv_with_udm_pro/?rdt=38472

En zie deze tekst staan op de Unifi site:

Updated my UDMP to 3.0.19 and the new network application afterwards, specifically to finally being able to test/use the IPTV support. Unfortunately it doesn't seem to work. After enabling IPTV in the interface I rebooted the IPTV boxes in my home but they can't fully load. In the past I've used https://github.com/fabianishere/udm-iptv to add IPTV support, which was working fine. My provider is KPN in The Netherlands. If there is anything I can do to help debugging this issue, please let me know! The first thing that comes to my mind that might be the issue is that IPTV is on a different VLAN of the WAN connection and I couldn't specify anywhere which VLAN to use. @UI-Glenn

Dat werkt blijkbaar nog niet?

(Ik kan het nog niet testen omdat ik nog bij Ziggo ben)

Dat zou het leven een stuk makkelijker maken

@Maikel Drost ​@wjb 

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 14 februari 2025

Zoals ​@Maikel Drost eerder al aangegeven heeft moet die optie IGMP Proxy (IGMP Streaming) uit staan en moet je vervolgens de scripts van Fabian gebruiken.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 14 februari 2025

Idd. Proxy uitzetten vlan4 mag ook verwijderd worden. Het script wordt op de achtergrond geïnstalleerd. En wordt niet zichtbaar in je unifi portal

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 14 februari 2025

Nou ik weet genoeg.

Dank jullie wel voor de duidelijke uitleg allemaal

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 14 februari 2025

Zo helpen we elkaar. Laat je ons weten of hef gelukt is. En anders stel je vragen gerust weer 😀

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 14 februari 2025

Ja binnenkort maar over denk ik 😁

Reageer