Skip to main content

Wij gaan volgende week over naar TV+ decoders met Android. Mijn unifi UGS is defect en moet ik vervangen. Zit ik met deze TV+ kastjes alsnog vast aan scripten in de nieuwe router?

De TV+ Box stelt dezelfde eisen aan de router als de "oude" TV ontvangers.


Op een Fritzbox hoef je niet zelf te scripten.


Bij unicast kijken hoeft het niet. Bij multicast kijken wel bij Unifi gateways.


Bij unicast kijken hoeft het niet. Bij multicast kijken wel bij Unifi gateways.

Maar unicast moet je echt vermijden als je beeldkwaliteit wilt!


In unicast heb je wel fatsoenlijke ondertiteling 🙂 Maar dat is een ander verhaal. 


De TV+ Box stelt dezelfde eisen aan de router als de "oude" TV ontvangers.

Weet je dat zeker wjb?

Afgelopen week heb ik een nieuwe router ingericht met pfsense op een Sophos (voorheen gebruikte ik de edgerouter 4). Recent heb ik de nieuwe tv+ boxen ontvangen en die werken nu gewoon op het internet. Ik probeerde de STB’s op een apart VLAN te krijgen met de IPTV configuratie maar dat  lukte niet. De TV+ boxen werkte gewoon al op het default LAN waarbij alle diensten actief zijn, tv kijken, gids, opnames, netflix e.d.


De TV+ Box stelt dezelfde eisen aan de router als de "oude" TV ontvangers.

Weet je dat zeker wjb?

Ja, als je de beste beeldkwaliteit wil dan wel ja.

 

DRobbieD schreef:

De TV+ boxen werkte gewoon al op het default LAN waarbij alle diensten actief zijn, tv kijken, gids, opnames, netflix e.d.

Ook de "oude" TV ontvangers werken gewoon op het default LAN. Waar het om draait is dat, voor de beste beeldkwaliteit, gebruik gemaakt moet worden van IGMP multicasts die aan de WAN zijde via vlan 4 lopen en dat is gewoon 100% hetzelfde als bij de "oude" TV ontvangers. Ja, in unicast mode kunnen die TV+ Boxen achter simpele routers gehangen worden maar dan gooi je dus ook direct een behoorlijk deel van de beeldkwaliteit in de vuilnisbak.

 


De TV+ Box stelt dezelfde eisen aan de router als de "oude" TV ontvangers.

Weet je dat zeker wjb?

Ja, als je de beste beeldkwaliteit wil dan wel ja.

 

DRobbieD schreef:

De TV+ boxen werkte gewoon al op het default LAN waarbij alle diensten actief zijn, tv kijken, gids, opnames, netflix e.d.

Ook de "oude" TV ontvangers werken gewoon op het default LAN. Waar het om draait is dat, voor de beste beeldkwaliteit, gebruik gemaakt moet worden van IGMP multicasts die aan de WAN zijde via vlan 4 lopen en dat is gewoon 100% hetzelfde als bij de "oude" TV ontvangers. Ja, in unicast mode kunnen die TV+ Boxen achter simpele routers gehangen worden maar dan gooi je dus ook direct een behoorlijk deel van de beeldkwaliteit in de vuilnisbak.

 

Dan zal ik daar van de week nog eens naar kijken of ik dat op de manier met VLAN4 / IGMProxy aan de praat krijg. 


Ik heb dus nog steeds een defecte USG, heb nu tijdelijk de experiabox hangen maar dit conflicteert met elkaar. Daarom ben ik opzoek of de TV+ boxen werken zonder VLAN omdat de dream router niet te programmeren/scripten is. 

 


Ik heb dus nog steeds een defecte USG, heb nu tijdelijk de experiabox hangen maar dit conflicteert met elkaar. Daarom ben ik opzoek of de TV+ boxen werken zonder VLAN omdat de dream router niet te programmeren/scripten is. 

 

Op een dream router kun je dit ook voor elkaar krijgen. Volg deze handleiding:https://github.com/fabianishere/udm-iptv. Ik zou wel een apart vlan aanmaken zodat het multicast verkeer enkel bij de kpn  box aankomt.


De TV+ Box stelt dezelfde eisen aan de router als de "oude" TV ontvangers.

Weet je dat zeker wjb?

Ja, als je de beste beeldkwaliteit wil dan wel ja.

 

DRobbieD schreef:

De TV+ boxen werkte gewoon al op het default LAN waarbij alle diensten actief zijn, tv kijken, gids, opnames, netflix e.d.

Ook de "oude" TV ontvangers werken gewoon op het default LAN. Waar het om draait is dat, voor de beste beeldkwaliteit, gebruik gemaakt moet worden van IGMP multicasts die aan de WAN zijde via vlan 4 lopen en dat is gewoon 100% hetzelfde als bij de "oude" TV ontvangers. Ja, in unicast mode kunnen die TV+ Boxen achter simpele routers gehangen worden maar dan gooi je dus ook direct een behoorlijk deel van de beeldkwaliteit in de vuilnisbak.

 

Dan zal ik daar van de week nog eens naar kijken of ik dat op de manier met VLAN4 / IGMProxy aan de praat krijg. 

Pas dus alles opnieuw ingericht op pfsense (voorheen had ik de edgerouter 4). Het duurde even om het voor elkaar te krijgen om de TV+ box via een eigen VLAN te laten werken op het iptv netwerk (VLAN 4). Uiteindelijke oplossing bleek dat IGMP snooping op de switches op het juiste VLAN moesten worden gezet.

Als ik nu kijk naar verbruik van de TV+ box via het IPTV netwerk dan is dat een fixed stream van maar 904Kb/s, dat is nou niet een hele hoge snelheid. Op het moment dat je een live stream pauzeert en het afspelen hervat, dan wordt het een monocast via het internet. Dan download de tv+ box om de zoveel seconden een x aantal Mbs dat ongeveer overeenkomt met de 904kb/s van de livestream. Het voordeel, zover ik dat nu kan beoordelen,  is dat alles met live tv via het iptv netwerk een stuk vlotter gaat zoals het switchen tussen zenders, het beeld dat in de achtergrond begint te spelen en de gids. 


Wanneer ik bij de oude decoders de VLAN van IPTV naar LAN zetten in mijn USG dan krijg ik direct een error 400. Nu draaien de TV+ decoders gewoon door. 

Dus tot heden hoor ik enkel wat kwaliteitsverlies bij live tv kijken? Wij kijken vooral terug en bijna geen live tv.

Dan hoef ik dus niet perse mijn Dream Router te gaan scripts.


Wanneer ik bij de oude decoders de VLAN van IPTV naar LAN zetten in mijn USG dan krijg ik direct een error 400. Nu draaien de TV+ decoders gewoon door. 

Klopt, de TV+ Boxen schakelen dan om van multicast naar unicast en dat betekent dat je op dat moment een deel van de beeldkwaliteit regelrecht de vuilnisbak in gooit.

Dat jij genoegen neemt met mindere beeldkwaliteit is jouw keuze, maar ik begin daar niet aan, ik ben daar behoorlijk gevoelig voor. Terugkijken is kijken in unicast mode en dat betekent dat je op de TV+ Box met een beduidend lagere (gehalveerde) bitrate kijkt terwijl je op de "oude" TV ontvanger gewoon dezelfde bitrate ontvangt als bij live televisie kijken. Dit is mijns inziens één van de grootste tekortkomingen van het TV+ platform.


De TV+ kan ook op wifi. Dan draait het ook op Unicast?


De TV+ kan ook op wifi. Dan draait het ook op Unicast?

Als jouw wifi apparatuur multicast to unicast ondersteunt dan kan de TV+ Box in multicast mode werken. En anders zal de TV+ Box inderdaad in unicast mode werken.


Ik maak gebruik van Unifi, kan dit daarbij? Krijg het op internet niet 123 gevonden.


Er is maar heel weinig wifi apparatuur dat multicast to unicast ondersteunt en naar mijn weten ondersteunt de wifi apparatuur van Unifi dit ook niet.


@wjb Vanavond nog eens uitgebreid gekeken naar de juiste settings in de TV+ box voor unicast / multicast, de schermresolutie met hdr instellingen en de geavanceerde geluidsinstellingen. 

Bij de normale zenders genereert dat  in multicast nog steeds maar 904 Kb/s. Soms met stereo geluid en soms met dolby digital. Ook na de eerste 10 zenders is er soms dolby digital.

De resultaten die ik zie op mijn LG 4k 55 inch OLED televisie voor de normale zender in unicast of multicast, dan zie ik geen verschil (op 1 meter afstand). Ook het geluid blijft dezelfde kwaliteit. Dus waar dolby digital wordt meegestuurd via multicast zie ik dat ook bij unicast. 

Alleen bij de 4K zender van ESPN zie ik inderdaad een groot verschil tussen het schakelen bij unicast en multicast. 

Bij de 4k zender LoveNature zie ik op de grafieken in de router dat deze alleen in unicast wordt uitgezonden. Hier zien de beelden er overigens in unicast wel heel goed uit.

Blijkbaar is het afhankelijk wat KPN als alternatieve kwaliteit biedt via de unicast stream. 

Maar zoals volgens mij meer mensen het ervaren, ik zie voor de normale zenders op mijn 4K televisie eigenlijk geen verschil. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn leeftijd (50) liggen en het feit dat ik een bril heb ;-)


Bij de normale zenders genereert dat  in multicast nog steeds maar 904 Kb/s.

Een multicast TV stream van kanaal 1 t/m 10 vraagt 14,2Mbps.


Bij de normale zenders genereert dat  in multicast nog steeds maar 904 Kb/s.

Een multicast TV stream van kanaal 1 t/m 10 vraagt 14,2Mbps.

Of de KPN TV+ box pakt niet de juiste stream maar volgens de statistieken van de pfsense 

haalt hij de data uit het IPTV netwerk. Mijn pfsense heb ik volgens deze instructies ingeregeld (vergelijkbaar met de edgerouter die ik hiervoor had) 

https://www.eigenrouter.nl/en/guides/pfsense/kpn/pfSense-with-vlan

De HD zender genereert overigens een stream van 2,15 MB/s volgens de pfsense.

De KPN TV+ box-en zitten allebei in het VLAN 20 netwerk.

 


Dan moet je echt vraagtekens zetten bij die metingen want een multicast TV stream van kanaal 1 t/m 10 met "Automatisch hoogste kwaliteit" verbruikt per definitie 14 2Mbps en daar is ook niets dynamisch aan.

 


Dan moet je echt vraagtekens zetten bij die metingen want een multicast TV stream van kanaal 1 t/m 10 met "Automatisch hoogste kwaliteit" verbruikt per definitie 14 2Mbps en daar is ook niet dynamisch aan.

 

Het wordt echt tijd om naar bed te gaan, nogmaals de settings gecheckt en blijkbaar had ik de optie automatische beste kwaliteit toch niet aangevinkt. Nu haal ik wel de door jou aangegeven snelheid. 

Bedankt voor meedenken 👍