Skip to main content
Vraag

KPN TV+ met Unifi Cloud Gateway Max - Beeld bevriest sinds 9-9-2025

• September 10, 2025
  • 15 reacties
  • 213 keer bekeken

Ik gebruik de KPN TV+ Box met een Unifi Cloud Gateway Max die is geconfigureerd met het script van https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Dit werkte naar volle tevredenheid tot 9 september. Sindsdien bevriest het beeld na enkele seconden. Omschakelen van Multicast naar Unicast lost dit probleem op. Maar ik wil graag gebruik maken van Multicast.

Netwerkverbinding en bandbreedte is prima. Ik heb de Gateway en de KPN TV+ Box verschillende keren ge-herstart. Ook het script in de Gateway verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Allemaal zonder resultaat.

Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem én (nog belangrijker) wat is de oplossing?

15 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 10, 2025

is de TV+ ontvanger rechtstreeks aangesloten of zit er nog een switch tussen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

Er zit nog een Unifi switch tussen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 10, 2025

heb je het script op dit moment draaiende op de gateway? zou je de TV ontvanger rechtstreeks kunnen aansluiten op de gateway? gewoon puur om de switch even uit te sluiten als “boosdoener”.

• Topper
  • September 10, 2025

@HenkJa Wat heb je aangepast met je opmerking “Omschakelen van Multicast naar Unicast lost dit probleem op.”? 
Ik zit met hetzelfde probleem namelijk, en dan heb ik in ieder geval een workaround ;-)

@joey92 Ik heb deze truc inderdaad ook toegepast: rechtstreeks aansluiten op mijn UDM, maar helaas. Probleem zit dus niet in de tussenliggende core/client access switches.

De udm-iptv diagnose ziet er overigens gezond uit. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

@Furanity In het instellingen menu van de KPN TV+ Box kun je bij de optie Beeld kiezen voor Multicast of Unicast.

@joey92 Rechtstreeks aansluiten van de KPN TV+ Box op de Gateway bracht geen verbetering. Ik heb een restore gedaan van een backup van de Unifi Cloud Gateway van een paar dagen geleden (toen als nog werkte) maar ook dat heeft geen resultaat gehad. Op dit moment kan ik TV kijken in Unicast maar de zaptijden zijn 5 tot 6 seconden. 

Kan het zijn dat er recent een nieuwe versie van de software van de KPN TV+ Box is geïnstalleerd?

• Topper
  • September 11, 2025

@HenkJa Ah, check. Mijn ontvanger is er nu klaar mee (boot niet meer, want komt niet voorbij de 85%) en in de firmware schermen heb ik geen optie om te switchen, dus ik ben de sigaar ;-)

Iemand van KPN moderatie aanwezig hier? Want er druppelen meer meldingen binnen van mensen die sinds de 9e issues hebben, dus er lijkt of iets in de software van de ontvanger (mijne: 4K) te zijn gewijzigd, of in het netwerk.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

@Furanity Er is inderdaad een storing geweest. Zie deze thread.

De storing zou sinds 18 uur vandaag opgelost moeten zijn. Ik ga dadelijk even testen.

• Topper
  • September 11, 2025

Ah, thanks, ​@HenkJa . 5 Minuten geleden nog geen succes, maar misschien moet het hele zwikkie herstart worden. Zal dat zo ook even proberen.

• Topper
  • September 11, 2025

@HenkJa UDM volledig uit en aangezet, TV ontvanger uit en aan, en we’re back in business. :-)

Te vroeg geantwoord denk ik, want na een minuut hield ie er weer mee op.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

@Furanity Hier ook helaas geen oplossing. Beeld bevriest na paar seconden bij multicast. Unicast gaat goed. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 11, 2025

kunnen jullie eens via een willekeurige browser naar de volgende site gaan: http://whatismyip.tv.kpn.com/

Zie je een 10.x.x.x IP-adres. Dan is het TV VLAN actief. dan wil dit zeggen dat het script goed is gedraaid. als je hier geen IP-adres ziet, lijkt het TV VLAN niet actief te zijn. en dan lijkt het erop dat het probleem in het scipt zit, of in de instellingen hiervan.

• Topper
  • September 11, 2025

@joey92 Ik heb inmiddels alles nog eens gereset en het loopt nu qua beeld goed. Audio hapert nog wel een beetje. Ik denk dat het netwerk wat druk heeft nu, hou het morgen wel even in de gaten.
Audio haperingen worden namelijk wel steeds minder.

10.129.x.y adres is actief trouwens. Handige link :-)

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

kunnen jullie eens via een willekeurige browser naar de volgende site gaan: http://whatismyip.tv.kpn.com/

Interessant ​@joey92. Wanneer ik hier naar ga, krijg ik een foutmelding. Ook pingen geeft een timed out. Ik heb een ER605 router in gebruik met multicast werkend. Klopt het dan dat die pagina niet werkt? 

Namelijk wel erg interessant voor als ik tegen problemen aanloop. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

Ik zie ook een 10.229.x.x IP-adres. Dus script werkt. Dank voor de tip ​@joey92 !

Helaas wel nog bevriezend beeld bij Multicast.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 12, 2025

Interessant ​@joey92. Wanneer ik hier naar ga, krijg ik een foutmelding. Ook pingen geeft een timed out. Ik heb een ER605 router in gebruik met multicast werkend. Klopt het dan dat die pagina niet werkt? 

Namelijk wel erg interessant voor als ik tegen problemen aanloop. 

@ikheetjeff 

ik moet het zelf ook doen via een incognito venster in google chrome, anders krijg ik zelf ook een timeout. dan krijg ik wel netjes een 10.x.x.x IP adres te zien.

ik gebruik een Unifi UDM SE.