Skip to main content
Beantwoord

KPN TV Multicast instellen op Unifi Cloud Gateway Fiber lukt niet

• September 25, 2025
  • 44 reacties
  • 1200 keer bekeken

Ik heb sinds vandaag een 4 gigabit KPN glasvezel abonnement. Voordat dit actief werd heb ik me op deze community ingelezen op de mogelijkheden om dit goed in te stellen op mijn Unifi netwerk met de Cloud Gateway Fiber met de Netwerk 9.4.19 UI, zonder gebruik te maken van het KPN Modem.

Mijn set up is UCG Fiber → USW Pro XG 8 Switch → Flex 2.5 Switch (2x) → KPN TV+ Box (2x).

Het instellen van het internet (WAN: VLAN 6, PPPoE, IPv6 DHCPv6 Prefix 48) ging binnen enkele minuten goed (al heb ik geen idee of ik de IPv6 goed heb ingesteld?).

Het goed instellen van de IPTV is een stuk lastiger. Ik meen gelezen te hebben dat ik met de Cloud Gateway Fiber/nieuwe unifi UI geen script meer hoef te gebruiken. Ik heb de volgende stappen uitgevoerd:

1. Een IPTV VLAN gemaakt met VLAN ID 4, zone internal laten staan (er is niet zoiets als VLAN only of Corporate in deze versie van de UI) DHCP op none gezet en IGMP Snooping aangevinkt (Multicast DNS stond al standaard aan).
  2. in de WAN settings de IGMP Proxy aangevinkt en mijn KPN IPTV Vlan geselecteerd;
  3. Een IPTV poort profiel aangemaakt gelinked aan Native VLAN KPN IPTV, Tagged VLAN management “Blocked all” (heb het ook geprobeerd met allow all) en PoE uit. Ik heb daar ook de optie “multicast router port” maar die heb ik uitstaan.
  4. Op de twee Flex switches heb ik de poorten die naar de KPN TV+ Box gaan ingesteld met dit poort profiel. Volgens ChatGPT en Gemini, zou dit moeten werken. Maar de KPN box krijgt geen ethernet connectivity en stelt voor dat ik wifi instel. 

Weet iemand wat hier fout gaat? Is het iets met die “multicast router port” optie? Die heb ik volgens mij kort ook even aangezet op de USW Pro XG switch, maar dat hielp toen niet. 

Waarschijnlijk zie ik iets heel simpels over het hoofd (of moet ik toch het scriptje gebruiken?). Jullie hulp wordt erg gewaardeerd!

Beste antwoord door PaulInternet

Hi Alex, dank voor je hulp ook en het meedenken! Het klopt, ik gebruik de Experia Box niet.

Inmiddels heb ik het “Fabian script” gebruikt. In eerste instantie werkte dat niet, en bevroor het beeld na 2 seconden. Na wat verder uitzoekwerk, bleek dat de “bridge” door het script niet goed was gemaakt. Tijdens de installatie had ik het juiste VLAN geselecteerd, maar toch bleek de bridge naar br0 te zijn gemaakt.

Toen ik dit handmatig aanpaste, bevroor het beeld na 4 minuten en 20 seconden. Vervolgens heb ik het scriptje een paar keer laten herstarten, en toen werkte het opeens. 

Ik moet nog een kleine slag om de arm houden omdat ik sindsdien 1 keer random een tijdelijk bevroren beeld had, maar in principe kan ik nu al een aantal uren multicast tv achter elkaar kijken.

44 reacties

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

Voor de volledigheid hierbij ook nog wat screenshots van de (denk ik relevante) instellingen die ik nu heb, waarmee het dus niet werkt (heb hieronder het poort profiel verwijderd en gewoon de instellingen bij de poort zelf gebruikt):

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 26, 2025

Werkte je tv niet op je default lan zonder deze iptv configuratie. Heb je op vlan4 ook de proxy routes ingesteld. Je kan ook het script van Fabian gebruiken deze stel je in via SSH en binnen een paar seconde werkend op je gateway.

letop wel vlan4 verwijderen en igmp proxy wan uitzetten  script uitrollen en igmp snooping aanzetten op het vlan/lan waar je iptv device aansluit  dit kan appart vlan zijn maar kan ook je native lan zijn 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 26, 2025

• Auteur
  • Topper
  • September 26, 2025

Hi Maikel, dank voor je reactie! Erg gewaardeerd!

Als ik in de instelling zoals in de screenshots hierboven, de DHCP Mode verander en op DHCP Server zet, krijgt de KPN TV+ box een ip en werkt de tv, maar alleen in unicast (met ook vertraagd zappen). 

Hoe kan ik “op vlan4 de proxy routes” instellen? Ik had op de gateway/WAN IGMP Proxy aanstaan met mijn vlan als target. Is dat wat je bedoelde? Of is het iets anders?

Is dat script dan toch noodzakelijk? Ik dacht dat het inmiddels in te stellen was via de UI in unifi? Als het nodig is, ga ik het wel proberen, maar werk liever niet in de SSH van de gateway.

Dank!

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 26, 2025

Het snelste in het script gebruiken dan wordt alles binnen paar sec ingesteld. Je kan het ook handmatige doen maar dat vergt nog wel wat kennis.

vlan4 krijgt dhcp vanuit kpn iptv netwerk. Daarom moet er wat rules gemaakt worden die dit mogelijk maken. Alleen vlan4 en dhcp is niet afdoende. 

het je dit topic al gezien daar wordt beschreven hier je dat eventueel kan doen.

https://community.kpn.com/thuisnetwerk%2D72/gebruik%2Deen%2Deigen%2Drouter%2Di%2Dp%2Dv%2Dde%2Dexperia%2Dbox%2D458609

• Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Ik heb inmiddels het script geprobeerd, en ondanks dat multicast nu wel start, bevriest het beeld (en geluid) na enkele seconden. Ik heb via de “reconfigure” optie van het script zowel IGMP v2 en v3 geprobeerd. Met het enige verschil dat bij v3 hij naar unicast springt in plaats van te bevriezen. 

Kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie? (ik heb IGMP proxy uitgezet in de Unifi Ui) Ik heb in mijn Unifi UI bij sommige poorten overigens de optie “Multicast Router Port”, maar die lijkt ook niet echt iets te doen.

Of is dit toch een issue van de Fiber / nieuwste Unifi OS?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 28, 2025

Hi ​@PaulInternet, welkom allereerst bij onze community. 

Fijn om te zien dat Maikel je al goed op weg heeft geholpen, dank hiervoor Maikel. Een toch ingewikkelde materie waar ik zelf geen ervaring mee heb. Maar als ik mee mag denken adviseer ik je ook om de vraag te stellen in onderstaand topic over het gebruik van een eigen router, daar zijn veel ervaren gebruikers aanwezig. Ik neem aan dat je de Experiabox niet meer gebruikt? 

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • September 28, 2025

Hi Alex, dank voor je hulp ook en het meedenken! Het klopt, ik gebruik de Experia Box niet.

Inmiddels heb ik het “Fabian script” gebruikt. In eerste instantie werkte dat niet, en bevroor het beeld na 2 seconden. Na wat verder uitzoekwerk, bleek dat de “bridge” door het script niet goed was gemaakt. Tijdens de installatie had ik het juiste VLAN geselecteerd, maar toch bleek de bridge naar br0 te zijn gemaakt.

Toen ik dit handmatig aanpaste, bevroor het beeld na 4 minuten en 20 seconden. Vervolgens heb ik het scriptje een paar keer laten herstarten, en toen werkte het opeens. 

Ik moet nog een kleine slag om de arm houden omdat ik sindsdien 1 keer random een tijdelijk bevroren beeld had, maar in principe kan ik nu al een aantal uren multicast tv achter elkaar kijken.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 30, 2025

Oww, wat fijn om te lezen. Ik hoop dat het zo goed blijft werken. En nogmaals mijn dank aan ​@Maik Habraken voor het delen van de script. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Hier ook de UCG Fiber geïnstalleerd. Moet zeggen deze is wel lekker vlot vergeleken met de UXG lite 😅

• Auteur
  • Topper
  • October 1, 2025

Mooi! Ja ik ben er ook erg blij mee. 

Ik heb helaas nog 1 probleem met mijn KPN verbinding; ik heb het bekende probleem van de “30-ish seconden PPPoE timeouts/verbroken verbindingen” een aantal keer per dag. Toch wel heel lastig tijdens calls etc.

Volgens vele bronnen in deze community, waaronder onderstaand topic, ligt het aan the ONT en zou het probleem verholpen moeten zijn als de ONT wordt vervangen door een NOKIA ONT. 

Ook de monteur die gisteren langskwam voor het vervangen van een kabel gaf aan dat dat waarschijnlijk de oplossing was (maar had er geen bij zich).

Op zijn advies heb ik ook met KPN gebeld. Echter, mijn abonnement staat blijkbaar nog niet als actief in het systeem. Ik vrees dat ik daarna nog een heel aantal keer heen en weer zal moeten bellen (en nogmaals alle reset stappen uit moet voeren die ik al geprobeerd heb) voordat we naar deze echte oplossing gaan, maar wie weet ben ik te pessimistisch ;)

Als iemand hier nog tips heeft om dit zo snel mogelijk te kunnen afhandelen met KPN, dan hoor ik het graag! Het zou fijn zijn om de overstap naar KPN snel als een succes te kunnen afronden!

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Je hebt een heel mooie firewall waarom niet direct een SFP erin dan ben je de ONT ook meteen kwijt en heb je alles direct 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 1, 2025

Je zou er net als ​@Maikel Drost direct fiber in kunnen drukken of zelf een nokia ONT kopen, maar ik ben er zelf niet zo gek op, ik heb liever het ONT via KPN. Ook ik heb de UCG Fiber in combinatie met een Nokia ONT van KPN.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

@bnh en de gpon sfp is nog best prijzig ook.

https://schenkict.nl/collections/sfp-modules

• Auteur
  • Topper
  • October 1, 2025

Ja, dat is wellicht ook een oplossing. Maar dat is nog best lastig om in te stellen? Ik heb ook geen idee welke SFP module ik dan zou moeten hebben. Overigens gebruik ik de SFP lan poort van de Fiber om hem aan mijn USW Pro XG 8 switch te koppelen en ik heb wel eens gehoord dat het vanwege de hitte niet werd aangeraden om 2 SFP poorts naast elkaar te gebruiken?

Geen idee of dat klopt, maar zoals ​@bnh neig ik er naar om een ONT van KPN te gebruiken.

@bnh jij hebt jouw Nokia ONT ook van KPN? Was dit ook omdat je met een andere ONT last van connection drops had? Of kreeg je die Nokia gewoon standaard?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 1, 2025

​​​​@bnh jij hebt jouw Nokia ONT ook van KPN? Was dit ook omdat je met een ander ONT last van connection drops had? Of kreeg je die Nokia gewoon standaard?

Klopt, maar dat was toen met de V14. Dat is alweer een tijd geleden.

• Auteur
  • Topper
  • October 1, 2025

Ja ik begreep na veel ge-google ook dat het probleem niet te maken had met de unifi devices, maar echt een ONT probleem was. Kijken hoe snel ik het opgelost krijg met KPN. De verbinding is verder top, dus het is toch jammer dat ik al meerdere malen uit calls verdwijn door een tijdelijk verbroken verbinding. Ik heb nog geen spijt, maar mijn Ziggo verbinding was wel altijd stabiel ;). 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 1, 2025

Ik vrees alleen dat het lastig gaat worden zonder monteur ​@PaulInternet, ze gaan die Nokia niet opsturen.
Er staat er 1tje op marktplaats (is eigenlijk niet de bedoeling, mag niet doorverkocht worden want eigendom KPN), ik denk theoretisch dat je deze kan aanmelden als eigen ONT bij KPN via de online tool, maar ik weet het niet zeker.
≥ KPN Nokia XGS-PON — Routers en Modems — Marktplaats

• Auteur
  • Topper
  • October 1, 2025

Ja lastig. Ik vrees inderdaad dus ook dat het een heel traject wordt. Zou niet heel fijn zijn, maar als er een monteur moet komen, dan moet dat maar. Ik weet ook niet of de monteur die gisteren kwam en de Nokia ONT als oplossing aangaf, er een aantekening van heeft gemaakt. We gaan het zien; wellicht dat een KPN MOD nog inzichten heeft hier.

En die ONT op marktplaats is wel temtping, maar inderdaad niet de bedoeling (want KPN eigendom vermoed ik). Dus het zou me niet verbazen als ze die dan niet willen activeren als “eigen” ONT.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 1, 2025

Vul alvast je profiel in, anders mogen ze niet in je gegevens kijken.
https://community.kpn.com/settings/profile

• Auteur
  • Topper
  • October 1, 2025

Goeie! Zojuist gedaan! Nu fingers crossed. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Ik vrees alleen dat het lastig gaat worden zonder monteur ​@PaulInternet, ze gaan die Nokia niet opsturen.
Er staat er 1tje op marktplaats (is eigenlijk niet de bedoeling, mag niet doorverkocht worden want eigendom KPN), ik denk theoretisch dat je deze kan aanmelden als eigen ONT bij KPN via de online tool, maar ik weet het niet zeker.
≥ KPN Nokia XGS-PON — Routers en Modems — Marktplaats

Toevallig zat ik ook te kijken naar zo’n Nokia ONT en vroeg me af hoe dat aanmelden zit dan? Als ik inlog in de service tool en op eigen ONT klik kan ik een aantal pdfjes bekijken voor het vervangen van de ONT waarna ik op “verder” kan klikken en dan de melding krijg; je ONT is direct te gebruiken. Ligt dat dan aan mijn type aansluiting? Ik zie overigens ook dat er bij mij een ONT staat die ik niet meer heb en inmiddels al een keer vervangen is door een monteur. Er staat nu namelijk FTU_Y01 terwijl ik de FTU_TK01 heb 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 14, 2025

En wat heb je XGS-PON of ?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

En wat heb je XGS-PON of ?

GoF een AON aansluiting 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 14, 2025

Bij AON hoef je inderdaad niks door te geven.
Wat voor ONT had je op het oog ?