Skip to main content
Beantwoord

KPN TV Multicast instellen op Unifi Cloud Gateway Fiber lukt niet

• September 25, 2025
  • 44 reacties
  • 1200 keer bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Bij AON hoef je inderdaad niks door te geven.
Wat voor ONT had je op het oog ?

Zat te kijken naar de Nokia XS-010, maar besef me nu dat dat natuurlijk helemaal niet gaat werken omdat die voor XGS-PON is ookal is de aansluiting op een TK01 die ik ook heb 😅

Volgens mij blijft er dan vrij weinig over naast het rechtstreeks aansluiten op glasvezel wat ik voorheen had. Maar omdat ik het gedoe met routers met een SFP poort een beetje zat was toch weer teruggegaan naar de ONT met RJ45 om het makkelijker te maken!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 14, 2025

Ja dat gaat inderdaad niet werken.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Ja dat gaat inderdaad niet werken.

Nee precies. Dan blijft er denk ik weinig over voor AON of niet?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 14, 2025

Als het werkt, dan werkt het op dit moment.
Later zal je een upgrade mogelijkheid krijgen naar XGS-PON of kan je met verlegen al upgraden ?
https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Als het werkt, dan werkt het op dit moment.
Later zal je een upgrade mogelijkheid krijgen naar XGS-PON of kan je met verlegen al upgraden ?
https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Nee ik ben net verlengd.

Als ik naar XGS-PON had gekund had ik dat kunnen herkennen aan snelheid mogelijkheden hoger dan 1gb of niet?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 14, 2025

Correct, dan zou er 4 GB staan.
Maar dat zie je meestal alleen via de link van mij, via je account krijg je deze optie vaak niet te zien.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Correct, dan zou er 4 GB staan.
Maar dat zie je meestal alleen via de link van mij, via je account krijg je deze optie vaak niet te zien.

Nee in mijn woonplaats is (helaas) de max nog 1gb. Dan laat ik het nu maar zo met de huidige media converter. Het is jammer dat het router aanbod met SFP poort en een beetje rekenkracht zo beperkt is.

Bedankt in ieder geval!

• Auteur
  • Topper
  • October 20, 2025

Inmiddels loopt de frustratiemeter op.

Ik heb 1) een installatiemonteur langs gehad die ook (in lijn met wat er in verschillende topics in de community werd gezegd) aangaf dat het vervangen van de ONT door een Nokia ONT waarschijnlijk de oplossing zou zijn. Hij had er geen in zijn bus liggen, maar raadde me aan om de helpdesk te bellen en dit zo door te geven.

2)De helpdesk leek dit te herkennen en gaf (na een tijdje rommelen in hun systeem omdat “ik zie de Nokia ONT hier niet staan, maar ik ga het even overleggen met een producteigenaar” waarna het geregeld zou zijn) aan hem naar mij op te sturen.

3)Vervolgens kreeg ik de volgende dag een nieuwe Genexis ONT en ook nog eens van het verkeerde type.

4)Daarna weer met de helpdesk gebeld die aangaven een monteur te sturen met de Nokia ONT (“we zetten bij de aansturing van de monteur dat die de Nokia ONT moet meenemen”).

5)Weer thuisgebleven voor de komst van (een overigens zeer vriendelijke) monteur die EN geen Nokia ONT bij zich had EN weer terug viel op het standaard verhaal “ja je moet de KPN modem aansluiten”. Iets dat het probleem eerder NIET op heeft gelost en wat ook niet in lijn ligt met de bekende “probleem/oplossing” in deze community.

Het is dus nu een erg frustrerende “computer says no” situatie aan het worden. Ik ben van Ziggo naar KPN overgestapt met de verwachting dat de verbinding betrouwbaar en stabiel zou zijn. Het tegendeel is waar. Iemand nog tips om door de bureaucratie heen te komen? Dank!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 20, 2025

Ik vrees dat dit alleen via een ticket aangestuurd kan worden het opsturen van een Nokia ONT, maar dan kom je weer op het feit dat KPN zegt we zien geen disconnecties in ons log met het KPN modem dus we zien gee reden om een ticket aan te maken..
En support voor eigen modems geven ze niet, dus dan is de enige optie zelf een ONT kopen vrees ik.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 26, 2025

Hi Alex, dank voor je hulp ook en het meedenken! Het klopt, ik gebruik de Experia Box niet.

Inmiddels heb ik het “Fabian script” gebruikt. In eerste instantie werkte dat niet, en bevroor het beeld na 2 seconden. Na wat verder uitzoekwerk, bleek dat de “bridge” door het script niet goed was gemaakt. Tijdens de installatie had ik het juiste VLAN geselecteerd, maar toch bleek de bridge naar br0 te zijn gemaakt.

Toen ik dit handmatig aanpaste, bevroor het beeld na 4 minuten en 20 seconden. Vervolgens heb ik het scriptje een paar keer laten herstarten, en toen werkte het opeens. 

Ik moet nog een kleine slag om de arm houden omdat ik sindsdien 1 keer random een tijdelijk bevroren beeld had, maar in principe kan ik nu al een aantal uren multicast tv achter elkaar kijken.

Hoe heb jij bridge gecontroleerd?

ik lijk het zelfde probleem te hebben.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • October 30, 2025

Hi ​@PaulInternet, ik heb dit ook bekeken en heb het nu intern doorgezet met alle relevante uitleg. Ik hoop dat er morgen contact met je wordt opgenomen, anders wordt dit volgende week. Hou mij ook op de hoogte van de voortgang! 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 30, 2025

Een paar weken geleden overgestapt op KPN Glasvezel. Reeds een Unifi netwerk aanwezig, met o.a. UXG-lite.

Internet aansluiten was peanuts. Nu in afwachting van een nieuwe Unifi switch met ondersteuning voor IGMP snooping. Ik wilde al een IPTV VLAN aanmaken, maar vroeg me af of je die echt DHCP op none moet zetten? Ik lees daar niks over op de github van Fabian.

En moet ik hier nog iets mee (multicast router port), configuratie op de poorten van switches?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 30, 2025

Een paar weken geleden overgestapt op KPN Glasvezel. Reeds een Unifi netwerk aanwezig, met o.a. UXG-lite.

Internet aansluiten was peanuts. Nu in afwachting van een nieuwe Unifi switch met ondersteuning voor IGMP snooping. Ik wilde al een IPTV VLAN aanmaken, maar vroeg me af of je die echt DHCP op none moet zetten? Ik lees daar niks over op de github van Fabian.

En moet ik hier nog iets mee (multicast router port), configuratie op de poorten van switches?

Op je iptv vlan moet dhcp actief. Het script van Fabian gebeurt op de achtergrond en is niet zichtbaar in de portal. Je hoeft dan ook geen extra dingen te doen. Letop de uxg lite is wat traag waardoor mogelijk het zappen wat moeilijk gaat 

• Auteur
  • Topper
  • December 19, 2025

Hi ​@PaulInternet, ik heb dit ook bekeken en heb het nu intern doorgezet met alle relevante uitleg. Ik hoop dat er morgen contact met je wordt opgenomen, anders wordt dit volgende week. Hou mij ook op de hoogte van de voortgang! 

UPDATE

Hi Alex,

Veel dank! Mede dankzij jouw interventie heb ik afgelopen maandag een monteur over de vloer gehad die deze keer wel meteen de juiste Nokia ONT bij zich had en die heeft geplaatst (en geregistreerd). Alles bij elkaar was hij zo’n 10 minuten ter plaatsen en sindsdien (en tot op heden, dus een volle 5 dagen) heb ik geen disconnects meer gehad. Het lijkt dus te zijn opgelost en inderdaad aan de ONT gelegen te hebben. Nogmaals dank!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • December 23, 2025

Ik ben erg blij om dit te lezen en dat alles weer goed werkt. Dankjewel voor de terugkoppeling. 

• Nieuwkomer
  • January 11, 2026

Ik heb geprobeerd om het Fabian script te draaien. Deze laat alleen poorten zien die niet op de fiber aanwezig zijn.

zo moet ik een keuze maken tussen een 5gbps en een 1gbps poort, terwijl op de fiber alleen 10gbps en 2,5gbps poorten aanwezig zijn.

kan iemand mij vertellen hoe ik het script kan uitvoeren op een cloud gateway fiber? 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Hij laat zien welke poort er actief zijn.

default is eth4 je wan poort als je hem via coper hebt aangesloten. Heb je hem via sfp aangesloten is dat eth6

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Hij laat zien welke poort er actief zijn.

default is eth4 je wan poort als je hem via coper hebt aangesloten. Heb je hem via sfp aangesloten is dat eth6

Koper WAN is 2,5 gbit

• Nieuwkomer
  • January 11, 2026

@Maikel Drost bedankt voor je feedback, ik ga ermee aan de slag.