Skip to main content
Antwoord

KPN tv-ontvanger werkt niet meer via UniFi Dream Wal

• October 16, 2025
  • 8 reacties
  • 127 keer bekeken

# KPN IPTV via UniFi Dream Wall (udm-iptv / VLAN 4) gestopt na Box 12-update – geen DHCP meer op VLAN 4

Tot half oktober 2025 draaide mijn KPN IPTV-setup maandenlang probleemloos met **Fabian’s [`udm-iptv`](https://github.com/fabianishere/udm-iptv)** script.  
Sindsdien krijgt mijn UniFi Dream Wall geen DHCP-lease meer op VLAN 4. De rest van het netwerk functioneert normaal.

---

## 🧩 1. Netwerkopstelling (die vóór de storing werkte)

**Fysieke keten:**

ONT (glas ↔ ethernet)

└── KPN Box 12 modem (wit)

│  LAN 4 – trunk met VLAN 4 & 6

UniFi Dream Wall (UDW)

├── Poort 19 = WAN (eth8) ontvangt VLAN 6 + VLAN 4

├── Poort 11 = LAN met native VLAN 7 (IPTV-LAN)

└── UniFi In-Wall 6 (AP + switch)

└── KPN IPTV-ontvanger (bekabeld)

**VLAN-indeling op de Dream Wall:**

| VLAN | Functie | Interface in UDW | Opmerkingen |
|------|----------|------------------|--------------|
| **6** | Internet (KPN PPPoE) | `eth8.6` | via Box 12 of direct via ONT |
| **4** | IPTV-upstream (KPN) | `iptv@eth8` | aangemaakt door `udm-iptv` |
| **7** | Intern IPTV-LAN | `br7` | koppelt TV-boxen op In-Wall 6 |

IGMP-verkeer werd afgehandeld door **`improxy`** (onderdeel van het `udm-iptv`-script).

---

## ⚙️ 2. Symptomen sinds half oktober

- `udm-iptv` start, maar logt:

udhcpc failed to get a DHCP lease

SIOCGIFADDR failed iptv

Disable IGMP, there is not igmp upstream interface

- `tcpdump -ni eth8 vlan 4 and port 67` toont alleen **DHCP Discover**, nooit een **DHCP Offer**.
- De **Box 12 zelf** krijgt wél een IPTV-adres (10.39.x.x) en meldt: *“Interactieve TV klaar voor gebruik”*.
- Downstream werkt: `br7` = 10.10.70.1 en de KPN-TV-box = 10.10.70.10.

**Conclusie:** de Dream Wall zendt DHCP op VLAN 4 uit, maar de Box 12 **bridged VLAN 4 niet meer door**.

---

## 🔍 3. Wat al getest is

- VLAN- en port-profiles in UniFi gecontroleerd → correct (WAN = VLAN 4+6, LAN = VLAN 7).  
- Dream Wall en Box 12 meerdere keren herstart → geen resultaat.  
- `udm-iptv` opnieuw geïnstalleerd → geen verschil.  
- Laptop direct achter Box 12 met DHCP-test op VLAN 4 → geen DHCP Offer.  
- KPN-support: “Wij kunnen de TV-bridge niet meer activeren.”  
- `udm-iptv` nu uitgeschakeld om ruis te vermijden.

---

## 🧠 4. Analyse

- Providerzijde (ONT ↔ KPN) werkt: Box 12 krijgt zelf een lease op VLAN 4.  
- Upstream-bridge van Box 12 naar eigen router lijkt **uitgeschakeld na firmware-update**.  
- Geen wijzigingen aan Dream Wall-config of bekabeling.  
- Interne IPTV-LAN (VLAN 7) functioneert volledig.

---

## 📊 5. Huidige status

| Onderdeel | Status | Opmerking |
|------------|--------|------------|
| Internet via Box 12 + Dream Wall | ✅ | werkt |
| IPTV via Dream Wall | ❌ | geen DHCP op VLAN 4 |
| IPTV via Box 12 direct | ✅ | werkt |
| `udm-iptv` | ⏸️ | uitgeschakeld |

---

## 💬 6. Vragen aan de community

1. Heeft iemand bevestigd dat recente **Box 12-firmware** de VLAN 4-bridge heeft verwijderd of beperkt?  
2. Is er een (onofficiële) manier om **VLAN 4-bridging op LAN 4** van de Box 12 opnieuw te activeren (CLI, telnet, provisioning)?  
3. Draait iemand succesvol **Dream Wall direct op de ONT** met **PPPoE (VLAN 6)** + **udm-iptv (VLAN 4)** zonder de Box 12 ertussen?

---

## 🎯 7. Doel

Een duurzame oplossing vinden om **KPN IPTV via de Dream Wall** weer te laten functioneren,  
óf bevestiging krijgen dat **Box 12-firmware VLAN 4 niet langer doorlaat**.

---

*Technische context:*  
Dream Wall firmware 4.3.6, `udm-iptv` van Fabian (GitHub, laatste commit september 2024), KPN Box 12 met firmware v5.x (KPN-logo linksboven).  
Tot oktober 2025 werkte VLAN 4-proxying probleemloos.

---

*(Alle logs, captures en configuratievoorbeelden beschikbaar op verzoek.)*

Beste antwoord door TheRaww

Per toeval op een discussie sub pagina van Fabian een opmerking van een andere unifi gebruiker ontdekt. Het issue zat m in een update van een Unifi U6-IW unit van 15 oktober.

https://github.com/fabianishere/udm-iptv/discussions/417

Topic kan gesloten worden. ​@joey92 , dankjewel voor je reactie. Mocht ik weer issues hebben, zal ik de dreamwall eerst eens direct aan de ONT koppelen. 

8 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 16, 2025

ik zou als ik jou was die Box12 lekker ertussen uit halen. dat script van Fabian is er juist voor bedoeld dat je de Dream wall rechtstreeks op de ONT kunt aansluiten.

draait bij mij hier al jaren goed met dit script zonder KPN modem er tussen.

overigens maakt de box12 op de LAN zijde geen gebruik van VLAN's. dit gebeurt enkel op de WAN zijde 

• Auteur
  • Helper
  • October 17, 2025

ik zou als ik jou was die Box12 lekker ertussen uit halen. dat script van Fabian is er juist voor bedoeld dat je de Dream wall rechtstreeks op de ONT kunt aansluiten.

draait bij mij hier al jaren goed met dit script zonder KPN modem er tussen.

overigens maakt de box12 op de LAN zijde geen gebruik van VLAN's. dit gebeurt enkel op de WAN zijde 

Ik heb dit eens eerder gedaan maar had last van hoge latency. (met de box12 hele lage latency trouwens!) Geen idee of er tussentijds iets gebeurd kan zijn om dit te veranderen. Ik zal het wederom proberen. Iets waar ik rekening mee moet houden voor te starten? 

Ik heb zoals een van de weinigen de Unif Dreamwall die soms net even anders lijkt te zijn dan de andere dream-line producten. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 17, 2025

Ik heb dit eens eerder gedaan maar had last van hoge latency. (met de box12 hele lage latency trouwens!) Geen idee of er tussentijds iets gebeurd kan zijn om dit te veranderen. Ik zal het wederom proberen. Iets waar ik rekening mee moet houden voor te starten? 

Ik heb zoals een van de weinigen de Unif Dreamwall die soms net even anders lijkt te zijn dan de andere dream-line producten. 

houdt er rekening mee dat je de WAN instellingen weer op PPPoE zet, en niet op DHCP.

meestal is daarna een herstart van de Gateway voldoende om het weer draaiende te krijgen. wellicht dat je de IGMP server wel op de goede WAN poort moet instellen en op het juiste LAN netwerk.

• Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • October 17, 2025

Per toeval op een discussie sub pagina van Fabian een opmerking van een andere unifi gebruiker ontdekt. Het issue zat m in een update van een Unifi U6-IW unit van 15 oktober.

https://github.com/fabianishere/udm-iptv/discussions/417

Topic kan gesloten worden. ​@joey92 , dankjewel voor je reactie. Mocht ik weer issues hebben, zal ik de dreamwall eerst eens direct aan de ONT koppelen. 

Forum|alt.badge.img

Bedankt. Ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Ik vermoed dat software versie 7.2.123 van de twee switches die ik er ook nog tussen heb, dezelfde bug heeft als jouw access point.

Ondertussen maar de tv app en Airplay gebruiken.

• Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Bedankt. Ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Ik vermoed dat software versie 7.2.123 van de twee switches die ik er ook nog tussen heb, dezelfde bug heeft als jouw access point.

Volgens mij heeft unifi binnekort een switch update die het probleem verhelpt. Op de IW was het terugdraaien de oplossing. Daarvoor is er sinds een paar dagen een werkende update uitgekomen. 

• December 2, 2025

Inderdaad. Achter de KPN Box bestaat vlan 4 niet eens. Vlan 6 ook niet. En je kan ook geen PPPoE verbinding maken. 

Forum|alt.badge.img

Volgens mij heeft unifi binnekort een switch update die het probleem verhelpt. Op de IW was het terugdraaien de oplossing. Daarvoor is er sinds een paar dagen een werkende update uitgekomen. 

UniFi support ontkent dat de switch software hetzelfde onderliggende probleem heeft. Ik had gehoopt dat de AP en switch code een switch gerelateerde library delen. We zullen het wel zien als de switch update uitkomt.