Skip to main content

Reeds tweemaal KPN langs geweest. Sinds de laatste grote modem update van zo’n 3 weken terug heb ik constant storing op tv signaal. Beeld hapert, geen geluid en opnames stoppen en gaan dan na een paar seconden weer verder. Had een V10 modem en daarachter de Deco X20 installatie. Perfecte WiFi maar wel eentje met gebruiksaanwijzing met het KPN modem. Kreeg conflicterende IP adressen op de tv kastjes die het dan niet deden bij een software-update. Dan eerst weer de Deco loskoppelen. Alles updaten en dan weer aansluiten dan deed alles het weer. Nu dus niet na de laatste modem update. Vandaag monteur KPN een V12 weggehangen omdat de V10 niet wilde updaten. Eenmaal de monteur weg valt continu mijn internet signaal op de Deco uit. Om gek van te worden. Iemand een idee? Anders ga ik over op een andere provider 🤬

Valt echthet wifi signaal weg op de deco x20 of is het een effect dat het wifi signaal er nog is maar het reageert qua verkeer niet meer. Neem aan dat die deco onderling  verbinding onderhouden en misschien ontstaat hier een netwerk loop situatie wat kan overkomen als de wifi valt weg.


Nee WiFi signaal is er wel maar hoofddeco kleurt rood en dan heb je wel verbinding maar geen internet weer. Net gebeld met TP link en moet de DHCP op de deco uitzetten want bij modem KPN is dit niet mogelijk. Bijkomend effect is dat je gelijk parental control kwijt bent. Waar we hem voor aangeschaft hebben 🙄. Bedankt KPN 🤬


Net gebeld met TP link en moet de DHCP op de deco uitzetten want bij modem KPN is dit niet mogelijk.

Men adviseert dan een “Acces Point” instelling in het verlengstuk van netwerk van Experia Box.
Maar naar ik denk zou je de Deco ook in “router” mode kunnen houden. Een NAT achter NAT set-up. Als je het LAN IP netwerk maar in een ander bereik zet dan dat van de Experia Box.

Dan zou je feitelijk alle internetconnecties -behalve TV- achter de Deco kunnen houden, en blijft je profijt hebben van parental control. (En de WiFi van de V12 uit).


Klinkt of je er meer verstand van hebt. Heb vanmorgen mijn complete setup opnieuw ingesteld. Gewoon de decos opnieuw installeren en het leek goed te gaan. Geen storing op KPN iptv en internet lekker snel. Echter na een kwartier genoten te hebben wederom beeld blijven hangen en heb ik de decos nu ik access point staan. Even proberen maar voel er meer voor parental control aan te hebben staan. 
 

enig idee hoe ik dan die ip adressen in moet voeren? Dat wil ik dan nog wel proberen


Een Experia Box heeft een LAN / DHCP in het  192.168.2.x  IP  bereik

Als je maar zorgt dat het LAN / DHCP bereik van de Deco (en eventueel gast WiFi netwerk),
in een ander netwerk bereik zitten.   Zodat ze elkaar niet kunnen overlappen.

Online te downloaden gebruiksaanwijzing  < PDF-bestand >   Blz 21


Moet de begin ip van de deco dan 192.168.2.254 zijn en dan de rest van de deco in andere range zetten 192.168.4.xxx bv?

 

anders communiceren ze toch niet met elkaar. En weet zo snel niet of ik de WiFi van KPN uit kan zetten? Heb de iptv direct op modem zitten dan een switch waar de hoofddeco bekabeld achter zit. Met de DCHP op de deco uit lijkt het tot nu toe te werken overigens. Maar zoals eerder gezegd liever alle opties van de deco aan. Had al gekeken of ik op de V12 het DCHP uit kom zetten maar KPN vind mensen blijkbaar te dom om dat toe te laten 🙄


Heb in mijn vorige reactie nog een aanvulling met handleiding erbij gezet.

Ook de begin IP van de Deco als “router” = het eerste IP in het “andere” IP bereik van het LAN, waarop je de router dan kunt bereiken (vanuit dat netwerk).

Bijvoorbeeld:        192.168.4.1
Netwerk masker    255.255.255.0    (en niet zoals in de gebruiksaanwijzing van de Deco zelf)
                                                    Die beslaat meerdere bereiken, alleen maar verwarrend).

DHCP bijv.  begin  192.168.4.2        eind  192.168.4.100
Default gateway    192.168.4.1        (zelfde als waar je de hoofd Deco mee bereikt)


Heb zelf geen V12, dus of je de WiFi niet zou kunnen uitschakelen is mij niet bekend.
Zou het overigens vreemd vinden. Zit er ook niet een knopje aan de zijkant?


Ga het morgen even proberen of dit lukt (dan heb ik meer tijd) zo niet dan bedankt voor de moeite alvast van het posten. En gaat de deco voorlopig ik Acces point modus. Ik houd je op de hoogte 👍🏻


Wifi op de V12 kan gewoon uitgezet worden. Als de deco wifi verzorgt dan lijkt me de wifi van de V12 weinig nut hebben. Zeker ook omdat als je daar op verbindt je weer in het subnet 192.168.2.x van de V12 terechtkomt en dat is dan een ander segment als die van de deco.

Begrijp ik het goed dat de tv box nog steeds direct op het modem zit maar uitvalt? Doet de deco ook dingen met multicast?