Skip to main content

Ik heb kpn veilig geinstalleerd op een tweede pc maar nu zie ik bij allebei de pc staan,

Dit windows account heeft beheerdersrechten die de bescherming kunnen omzeilen.

Wat moet ik hier nu mee. Heb het nooit eerder gezien terwijl ik al een paar jaar kpn veilig heb.

Alvast bedankt. vr.gr.Gerda

Hi Gerda, welkom hier. 

Dit wordt een beetje een technisch verhaal, ik zal het proberen om zo goed mogelijk en makkelijk uit te leggen. 

Windows kent per gebruiker meerdere rollen. Een ervan is Admin/beheerder, met dit account kun je alles op je computer aanpassen zonder toestemming. Dit kan in principe geen kwaad als jij de hoofdgebruiker van je computer bent en de risico's kent. Een andere optie is een normaal gebruikersaccount, met dit account kun je minder wijzigen op de computer. Dit is handig voor kinderen of in een zakelijke omgeving voor je medewerkers, dan kunnen die gebruikers essentiële zaken op de computer niet wijzigen, zoals schadelijke software installeren. 

Zo te lezen zit je op 2e computer op een beheerdersaccount. Mocht je dit willen aanpassen, dan moet je ondersteuning aanvragen bij een pc zaak of iemand uit de omgeving die hiermee bekend is. 

Hopelijk is dit zo duidelijk. 


Eigenlijk zou het heel goed zijn om een 2de account aan te maken zonder beheersrechten. Ook als je de enige gebruiker van het systeem bent. Bij Linux distro's is dit bijvoorbeeld ook standaard het geval. Maar ja... het vergt wel enige vorm van discipline. Je stuitert het het installeren van software en soms ook wel bij andere handelingen steeds tegen beperkingen aan. Dan moet je dus het administrator wachtwoord invoeren, of inloggen als administrator, het ding doen, en weer terug inloggen als normale gebruiker. Heel veel mensen willen dit helemaal niet. Vinden ze veel te omslachtig.Â