Skip to main content

Sinds gisteren gemigreerd van Ziggo naar KPN, Experia box 12. Ik krijg al mijn apparaten (Chromecasts, Nest, Samsung TV) makkelijk verbonden met draadloos internet van KPN, superwifi 1Gb, netwerk met twee wifi boosters - bedraad.

Echter krijg ik zowel mijn Speakers van Naim Muso als mijn Naim Qb niet gekoppeld. Ik heb al best veel geprobeerd:

  1. Reset modem
  2. Reste Naim apparaten
  3. Opnieuw installeren Naim app (die de installatie faciliteert)
  4. Updaten Naim app
  5. MAC adressen van de Naim apparaten toegevoegd onder IPv4 adres uit de ranges die beschikbaar zijn. (192.168.2.30 & 192.168.2.31 waren nog vrij). Toegevoegd Onder ‘add reserved address’ in admin portal KPN
  6. Koppelen met 2.4Ghz netwerk (Extra Wifi)
  7. Eerst bedraad koppelen, dat werkte een dag maar vanuit daar geen Wifi koppeling mogelijk
  8. Direct koppelen als Airplay speaker in native installatie menu van iPhone (14pro)
  9. Alle speakerboosters uitgezet (zodat er maar 1 wifipunt is - de Experia box)
  10. Naim zeer dicht bij experia box gezet.

De foutmelding die steeds optreedt, zowel in de Naim app als in de native koppelmodus van iPhone is in het AirPlay-configuratie menu: “Er heeft zich een onverwachte fout voorgedaan. Probeer het opnieuw.” Dat heb ik inmiddels zo’n 100 keer op verschillende manieren geprobeerd. Ik raak een beetje uit m’n opties.

Hopelijk kan iemand me helpen. Alvast dank

 

 

Isdit niet gewoon een kwestie van de wifi encryptie op WPA2 Personal zetten?


Thanks voor je reactie BruisTablet.

De Security settings zijn WPA2 Personal op dit moment. zie screenshot.

 

Als je nog suggesties hebt, zijn die zeer welkom. Ik ben wel een beetje door mn mogelijkheden heen. :)

 


Het is gelukt.

 

voor mensen die hier ook last van gaan hebben, hierbij de oplossing:

 

1. Compatibiliteitsinstellingen aanpassen

Veel moderne routers bieden de mogelijkheid om compatibiliteitsinstellingen voor oudere apparaten aan te passen.

  • WiFi-instellingen wijzigen: Ga naar de instellingen van je Experia Box en kijk of je de WiFi-modus kunt wijzigen van '802.11ax' (WiFi 6) naar een gemengde modus zoals '802.11b/g/n' of '802.11ac'. Dit kan helpen om de compatibiliteit met oudere apparaten te verbeteren.

2. Kanaal en breedte van het WiFi-signaal aanpassen

  • Kanaalinstellingen: Stel je router in op een vast kanaal in plaats van automatisch. Vaak zijn kanalen 1, 6 en 11 de beste opties voor 2.4 GHz.
  • Kanaalbreedte: Probeer de kanaalbreedte te verlagen van 40 MHz naar 20 MHz op de 2.4 GHz-band.

Uiteindelijk met airport configuratieprogramma op de MacBook kunnen koppelen < 1min.


Reageer