Beste techneuten!
Ik heb de laatste paar maanden last van lag spikes. Dit valt eigenlijk alleen maar op in voice chats (discord etc) en online gaming. Internetsnelheid is verder prima in orde (zowel up- als download 500Mb).
Mijn netwerk in het kort:
V10 → deco m4 → deco m4 → deco m4 → switch → PCs (alles via ethernet, inclusief ethernet backhaul tussen de deco units). Kabels liggen al een tijdje, van voor tot achter cat6 sftp, geen goedkope rommel.
Lag spikes zijn merkbaar in meerdere games van verschillende aanbieders via verschillende platformen (battle.net, steam, origin etc.). Lag is tegelijkertijd merkbaar op meerdere apparaten binnen het netwerk.
Wat ik zelf al uit kan sluiten:
- PCs, gezien ik het op meerdere PCs tegelijkertijd ervaar en met 4 PCs getest heb. Main pc heeft een Realtek RTL8125B 2.5G LAN.
- Externe (game) servers, gezien het bij alle games die ik speel de kop opsteekt en omdat pingplotter en winmtr ook spikes aantonen als ik 8.8.8.8 check
- Modem / Mesh reset al uitgevoerd, alles is up-to-date
In mijn Ziggo tijd heb ik hier nooit last van gehad, dus bij deze alles wat er sindsdien veranderd is:
- KPN (V10)
- Deco M4
Ik ben nu eigenlijk op zoek naar de beste manier om dit alles te debuggen. Zelf heb ik WinMTR / PingPlotter een tijdje laten draaien met hierbij wat resultaten:
WinMTR naar een EU server van Blizzard
PingPlotter naar zowel dezelfde EU server van Blizzard als de DNS van google (8.8.8.8) waarbij de spike op beide endpoints plaatsvindt
Focus ik die spike naar 8.8.8.8 uit dan zie ik het volgende
Wat ik me afvraag is of het mogelijk is hier überhaupt iets uit te halen of dat ik op een andere manier aan de slag moet?