Skip to main content
Vraag

Lage ping in tests maar hoge ping bij gamen

• August 17, 2025
  • 11 reacties
  • 97 keer bekeken

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

Hi KPN community,

De laatste dagen ervaar ik hogere ping tijdens het gamen, tot een level waar mijn game soms een aantal seconden bevriest. Als ik echter mijn internet test via websites zoals https://www.speedtest.net, heb ik een internetsneldheid van 1 gbit, wat ik binnenkrijg via glasvezel, met minimale ping (3-7ms). 

Tijdens het gamen ervaar ik echter constante hoge ping & lagspikes, terwijl de server van de game in parijs gehost is. Na het vragen aan een aantal AI-tools, kreeg ik een aantal tips. O.A. het gebruiken van een VPN omdat deze mogelijk de route naar parijs veranderd, maar dit doet vrij weinig. De andere oplossingen bieden ook niet veel hulp bij het probleem. De enige optie die overbleef, was de routing van de ISP, KPN dus.

Hier onder een foto van de gaming server, gehost in Parijs en mijn verbinding. Mijn ethernetkabel zit direct aan een switch, deze verder aan de switch die direct vanuit het Modem (Experiabox V10A) op de glasvezel zit aangesloten. Hoewel ik weet dat daisy-chaining switches slecht is, moet dit niet zo’n dramatische ping veroorzaken.

Zijn er enige tips?

Stats van mijn verbinding/performance (CPU gebruik is ~15%, RAM ~12/16GB)

Server locatie

11 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik kan me voorstellen dat een hoge ping tijdens het gamen behoorlijk frustrerend kan zijn, ​@Pepijn de Vries.

Ik begrijp dat de PC waarop jij gamet bekabeld is aangesloten. Maar er zitten wel 2 switches achter elkaar aangesloten. Je geeft zelf al aan dat dit slecht is. Heb je ook al getest hoe de ping tijdens het gamen is als je jouw PC aansluit op de eerste switch? Zodat er dus nog naar 1 switch tussen zit. En wat gebeurt er als je de PC direct op het modem zou aansluiten?

Daarnaast helpt het natuurlijk ook om zo min mogelijk andere apparaten te gebruiken terwijl je aan het gamen bent. Als je bijvoorbeeld ook nog een stream aanzet, kan dit invloed hebben.

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

Beste Denise,

Na het testen op deze manier heb ik geen verbeteringen gemerkt. Wat ik specifiek zo raar vind is dat de game Roblox de enige app is waarop ik deze hoge ping ervaar. Heeft KPN bepaalde instellingen die met dit soort apps heeft te maken of bepaalde protocollen voor deze app die mogelijk mijn internetsnelheid in de weg zitten?

Mvg, Pepijn de Vries.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Je ervaart dus alleen problemen met Roblox? Dan zou ik haast zeggen dat het probleem in hun server zit en niet in jouw verbinding. Wij blokkeren namelijk niet jouw internetverbinding.

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

Ik heb dit probleem nog nooit eerder gehad, en ik kan mij ook niet voorstellen dat een bedrijf als Roblox specifiek mijn IP target met hogere ping. Zijn er andere manieren waarop ik mijn probleem kan proberen op te lossen?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 29, 2025

welke router heb je in gebruik?

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

@joey92, Ik gebruik de Experia Box V10A.

Ter extra informatie, we hebben nu een UniFI Dream Machine Special Edition en een UniFi USW 24 Switch gekocht en zullen deze binnenkort installeren om ons netwerk beter te beveiligen en om eens en voor altijd van de gedaisychainde switches en ethernet spaghetti af te komen. Zou het nog nut hebben om een oplossing voor dit probleem te zoeken of eerst de nieuwe installatie op te bouwen en dan te kijken. 

Daarnaast willen we graag de Dream Machine gebruiken om voortaan de wifi/ons internet te regelen, maar bij de setup van kpn > dream machine met het behoud van onze vaste lijn telefoon heb ik nog wat hulp nodig.

Mvg, Pepijn de Vries.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Als je de situatie op korte termijn gaat veranderen, dan zou ik zelf eerst dat afwachten. Want dat zou de situatie namelijk weer kunnen veranderen.

Voor hulp bij het gebruik van een eigen modem, raad ik je aan dit artikel door te nemen: 

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

Beste Denise,

Ik heb gepoogd te zoeken naar bronnen over de bridge modus van een Experia V10A maar heb hier niks over kunnen vinden. Mijn doel is om onze landlijn te blijven gebruiken via de kpn Experia  V10A, maar de rest over te laten aan de ubiquity dream machine. Hiervoor wil ik dus alle wifi/netwerk functies van de V10A uitzetten.

In welke volgorde moet ik mijn apparaten zetten?

Glasvezeldoos (de start)

Experia V10A (voor de telefoon)

Ubiquity Dream Machine Special Edition

Ubiquity 24 port managed switch

Moet de experia V10A tussen de glasvezeldoos en dream machine of kan deze ook aan de switch?

Mvg, Pepijn de Vries.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Als je het KPN modem wil blijven gebruiken voor telefoon, zou ik deze volgorde aanhouden:

Glasvezeldoos (de start)

Experia V10A (voor de telefoon)

Ubiquity Dream Machine Special Edition

Ubiquity 24 port managed switch

Je kan de telefoon ook via jouw eigen modem laten lopen. Je hebt dan SIP instellingen nodig die je via een servicetool kunt aanvragen als je nog verbonden bent met het KPN modem. Hoe en wat lees je in het artikel dat ik in mijn vorige bericht deelde.

obelisk
Wijsgeer
  • September 5, 2025

Waar staan de servers van Roblox? Die 3-7 ms haal je namelijk alleen bij lokale servers. Richting de US moet je al gauw een stuk hoger denken. 

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

Beste obelisk,

De servers van de game die ik speel worden expres in Parijs, Amsterdam of Frankfurt gehost omdat de spelers grotendeels uit europa komen. Er is in theorie geen verkeer naar de VS.

Mvg, Pepijn de Vries.