Skip to main content
Antwoord

Langere kabel voor wegwerken Experia Box

• January 22, 2025
  • 18 reacties
  • 152 keer bekeken

Goedemiddag, 

onlangs is naar goede tevredenheid een Experiabox geinstalleerd.

De monteur heeft een zogenaamde ISRA aansluiting aangelegd, zie foto ter illustratie. 

We zouden graag een langere DSL (?!?) kabel ontvangen waar mogelijk om de box uit het zicht weg te werken. Zou gaan om circa 2 meter van de IS/RA aansluiting. 

Met vriendelijke groet,

Bas Blank

Beste antwoord door Ik_Combineer

Ik heb een beetje slecht nieuws: deze ga je nergens kunnen kopen. Dat is ook hetgeen wat op de groene sticker staat welke Jan heeft gedeeld. De pairbonding kabel is uniek en niet in langere uitvoeringen beschikbaar. Wat wel een optie is; boek een monteur. Wij hebben wel de mogelijkheid om deze kabel zelf te maken en dan kan hij op maat gemaakt worden.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

Volgens mij worden die niet geleverd ​@Bas Blank , met als reden dat de betrouwbaarheid van de verbinding dan in het geding komt.

• Slimmerik
  • January 22, 2025

Hallo Bas,
Die kabel kun je bij elke bouwmarkt of electrowinkel kopen.
Het is een Cat5E kabel of hoger.
gr, Herbert

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

Hallo Bas,
gr, Herbert

Als het een DSL-kabel is, dan gaat dat niet.

• Slimmerik
  • January 22, 2025

Hallo Bas,
gr, Herbert

Als het een DSL-kabel is, dan gaat dat niet.

Je hebt gelijk..
Als KPN ze niet heeft dan hier: https://www.allekabels.nl/dsl-kabel/7397/1181347/dsl-kabel-rj11.html

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

Ik kan uit ervaring zeggen dat mijn DSL jaren lang over 20m telefoonkabel heeft gewerkt (ik wilde het modem ook niet in de woonkamer, dus stond-ie op zolder). Maar dat was nog pre-VDSL(-2), dus echt simpel ADSL (uit de MXStream-tijd).

Het modem is weer naar beneden gegaan toen VOIP werd geintroduceerd en we een FritzBox kregen van XS4All.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 23, 2025

Beste allen, 

dank voor het meedenken….

ik heb zeg maar een kabel nodig met een “gesplitst” einde (of begin) De aansluiting heeft twee uitgangen, waar nu beide een stekkertje inzit. Zijn er suggesties om contact met KPN zelf op te nemen? Ben nieuwe klant en dus nog wat zoekende.

groet,

Bas

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 23, 2025

Het gaat waarschijnlijk om een y kabel voor pairbonding. Zoiets toch?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 23, 2025

Het gaat waarschijnlijk om een y kabel boor pairbonding. Zoiets toch?

Dag Joep, goedemorgen!

Hier lijkt het inderdaad wel op. Zo uit mijn hoofd (hoop dat ik het niet ingewikkelder maak) staat er oa “patch” op de kabel vermeld...

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 23, 2025

Ha, het "moet" deze kabel wel zijn. Die zijn er niet in een langere uitvoering.  Ik ga even nadenken wat te doen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 23, 2025

Ik denk dat je deze nodig hebt. Maar ik tik even op de schouder van ​@Ik_Combineer . Hij is monteur bij kpn en weet vast of dat kan.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 23, 2025

Ik heb een beetje slecht nieuws: deze ga je nergens kunnen kopen. Dat is ook hetgeen wat op de groene sticker staat welke Jan heeft gedeeld. De pairbonding kabel is uniek en niet in langere uitvoeringen beschikbaar. Wat wel een optie is; boek een monteur. Wij hebben wel de mogelijkheid om deze kabel zelf te maken en dan kan hij op maat gemaakt worden.

• January 23, 2025

Met een 4 aderige (telefoon) kabel en een koppelblokje kun je ‘m verlengen.
Dan komt er inderdaad een meter kabel bij de afstand tussen je modem en de centrale cq straatkast.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 23, 2025

Maar dat wil ik eigenlijk echt heel erg afraden. Die koppelbusjes is echt vaak vragen om problemen. 

• January 23, 2025

Dezelfde soort contactjes zitten ook in de muuraansluiting en in het modem en in . . .
Ja, er is verschil in kwaliteit, in alles, dat vind ik (ook) een groot probleem bij het aanschaffen van wat dan ook. Met koppelblokjes heb ik dit probleem nog niet meegemaakt, wel het stof er uit halen als ze een poosje liggen en een paar keer het stekkertje er in/uit om de contacten schoon te schrapen.
Een langer kabeltje (laten) maken is geen kunst, met de juiste spullen en een beetje handigheid.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • January 23, 2025

Verlengen van de kabel is mogelijk. Maar gebruik daarvoor geen platte telefoonkabel en koppelblokjes. In een goede telefoonkabel zit een twisting om overspraak op te heffen.

• January 23, 2025

Dit is nou typisch een onderwerp waar vele meningen over bestaan.

Als eerste : gewoon proberen of het werkt, zo ja, niet meer aan komen.
Nuancering : het koperdraadnet van PTT cq KPN is nooit bedoeld voor deze signalen, met veel trucken is dat goed gelukt maar met beperkingen.
Ook in de kabel buitenshuis zitten veel verbindingen en overgangen (naar andere kabelsoorten).
Met name de overgangen naar een andere soort kabel zijn niet bevorderlijk voor de signalen cq de maximale snelheid.

Ik kan uit ervaring zeggen dat mijn DSL jaren lang over 20m telefoonkabel heeft gewerkt (ik wilde het modem ook niet in de woonkamer, dus stond-ie op zolder). Maar dat was nog pre-VDSL(-2), dus echt simpel ADSL (uit de MXStream-tijd).

Ja, maar toen was de techniek nog anders EN hoe lang was de kabel buitenshuis ?

Overigens, de STAPN 68 kabel :  https://nl.wikipedia.org/wiki/ISRA
heeft geen gedraaide aderparen
Die kabel werd (wordt ?) voor interne bekabeling gebruikt.

• January 24, 2025

Was het joe, ​@Bas Blank die hier het “beste”(?/!) antwoord koos ?
Zo ja, wat was je oplossing ?
bvd.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Bas Blank Fijn om te horen dat de installatie van de Experiabox naar tevredenheid is verlopen! Wat betreft je verzoek om een langere pairbondingkabel: deze kabel is inderdaad speciaal en niet in langere versies verkrijgbaar, zoals ​@Ik_Combineer  al aangeeft. Daarom heb ik zijn antwoord ook als beste antwoord gemarkeerd. Je kunt echter wel de netwerkkabels vanaf de Experiabox naar bijvoorbeeld de tv-ontvangers of computers in huis verlengen, maar ik denk dat je daarmee niet geholpen bent.

Laat het gerust weten als je nog vragen hebt.