Skip to main content

Beste mensen, wanneer ik Lansweeper gebruik komt die met informatie die ik niet kan plaatsen en waarvan ik niet weet wat het inhoudt.

Lansweeper vindt de kpnbox12 op 192.168.2.254 met naam sagemoon en ook het macadres

Lansweeper vindt echter ook het ipadres 192.168.1.254 zonder naam maar met macadres wat op het laatste cijfer na identiek is aan dat van het eerdergenoemde resultaat.

Dat is dan toch het wifi macadres? en de reden dat ie daar minder info vindt is simpelweg omdat ik wifi uitgeschakeld  heb?

 

Groeten Paul

 

Oh ja en de primaire en secundaire dns servers van ip4 die zitten in de range van 195.121.*.* en PPP loginnaam en wachtwoord zijn leeg.  Tevens viel het me op dat er een aantal tijdelijke ipv6 adressen gebruikt werden. Eerder heb ik dat nooit gehad maar wellicht dat door een update komt van de router of zo?

 

Is een poosje geleden dat ik me erin verdiept heb en heb nu een andere router interface. Voorheen zat er een logboek bij, die is nu helemaal verdwenen en nog wat meer zaken die veranderd zijn dus wil proberen de basis wat beter te begrijpen. Alvast bedankt!

Hallo @MagnumTI , welkom op het KPN-forum, waar klanten elkaar helpen.

Het is goed mogelijk dat een router meerdere malen wordt gevonden tijdens een netwerkscan: Het apparaat heeft meerdere netwerkpoorten en bovendien ook nog wifi. Ik kan me voorstellen dat de vier LAN-poortjes hetzelfde MAC-adres hebben, maar grote kans dat de wifi ook een eigen adres heeft. Ik weet niet of dat adres bereikbaar blijft als de wifi is uitgeschakeld.

Dat de DNS-servers beiden in dezelfde range zitten is al langer bekend. PPP mag leeg zijn.

Tijdelijke IPv6 adressen komen vaker voor. Meestal zijn dat interne adressen gebaseerd op het MAC-adres.

Als je wat meer grip op je netwerk wil hebben, raad ik je aan om over te stappen naar een andere router. KPN biedt zelf de Fritz!Box aan, die heb ik ook en werkt een stuk logischer. Of je koopt een andere router.


Een traceroute vanaf de kpnbox naar het netwerkdevice met ip 192.168.1.254 levert het host ipadres 192.168.1.2 op. Portforwarding is geactiveerd maar alle velden zijn leeg.


Een traceroute vanaf de kpnbox naar het netwerkdevice met ip 192.168.1.254 levert het host ipadres 192.168.1.2 op. Portforwarding is geactiveerd maar alle velden zijn leeg.

En wat is je vraag? Iets meer achtergrondinformatie over de inrichting van je netwerk en router is ook handig ;)


Hoi Arjan ik heb je eerste reply over het hoofd gezien doordat ik de scrollbar niet in de gaten had gehouden, zodoende werd je laatste bericht tijdelijk je eerste bericht.

 

Het gevonden ipadres 192.168.1.254 is van het gastnetwerk en als dns server staat die er hardgecodeerd in. Daarom vindt Lansweeper dit als apparaat en het genoemde macadres lijkt me.

De enige vraag die  overblijft is of Port Forwarding gedeactiveerd kan of mag worden? Bij mij is die standaard actief en kan ik m enkel deactiveren door de tekstvakken allen in te vullen. Nu is ie dus actief zonder dat er iets in de tekstvakken staat.

 

Groet Paul

 


De enige vraag die  overblijft is of Port Forwarding gedeactiveerd kan of mag worden? Bij mij is die standaard actief en kan ik m enkel deactiveren door de tekstvakken allen in te vullen. Nu is ie dus actief zonder dat er iets in de tekstvakken staat.

Ik denk dat je dat scherm verkeerd leest.

Als er nog geen poort nummer en IP adres zijn ingevuld dan is er dus ook nog geen Port-Forwarding.

Waarschijnlijk kijk je naar het scherm waarop een nieuwe Port-Forwarding gedefinieerd kan worden en by default wordt die dan als actief opgeslagen.