Skip to main content

Sinds een week of 3 pakt mijn werklaptop het wifi punt beneden in huis niet meer. De telefoons doen het wel, de laptop van mijn zoon ook, de mijne niet. Ik ben wel verbonden, maar ik heb geen internet. Als ik de probleemoplosser start, dan geeft deze aan dat de standaardgateway niet beschikbaar is. 

Het vreemde is dat ik boven op mijn werkkamer een versterker heb staan en via dat punt had ik wel wifi. Tot vanmiddag, want toen ging ik via de KPN site de wifisterkte ‘doorlichten’ en nu doet ook dit punt het niet meer. Ik werk nu op de hotspot van mijn telefoon. 

Wat ik heb geprobeerd:

  • versterkers uitschakelen en weer aan
  • router uitgezet (10 minuten)
  • router gereset
  • wifinetwerk verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (diverse malen)
  • op mijn werk navraag gedaan. Daar konden ze mij niet helpen, want op mijn werk doet de wifi het wel gewoon op de laptop
  • laptop voorzien van alle updates

Vandaag kwam ik er achter dat ik ook in de wifi versterkers kan inloggen, alleen werken de wachtwoorden niet. Dat zijn de wachtwoorden op de sticker aan de achterkant van de ronde (witte) versterkers. Vervolgens probeerde ik in te loggen in de router, ook daarvan doet het wachtwoord het niet. Niet het wachtwoord wat we zelf hebben ingegeven en ook niet het wachtwoord wat achterop de router staat. 

Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, ook niet bij de vorige provider, en heb geen idee wat ik nu nog kan ondernemen. Iemand die wel een idee heeft? Ik lees het graag. 

Laat me raden, het betreft een relatief nieuwe laptop met een Intel-chipset? Dan zal het waarschijnlijk zo zijn dat de netwerkkaart niet helemaal wilt meewerken met de wifi van het modem. Dit probleem zie ik de laatste paar weken relatief vaak voor komen. Hier een reactie met de oplossing zoals die bij veel anderen werkte:

Dat klopt! Als je inlogt op http://mijnmodem.kpn met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt) dan ga je naar de wifi-instellingen en hier kan je bij de 5Ghz de kanaalbreedte (ik weet niet zeker hoe de Box12 dit noemt) aanpassen. Laat de 2.4Ghz op 20Mhz staan maar controleer of die bij de 5Ghz op 80Mhz staat.

In sommige gevallen moet je eerst de standaard beveiligingsgegevens (naam en wachtwoord) van de wifi wijzigen, ik zet er dan vaak bij beide een ‘1’ achter en pas alles aan, vervolgens verbind ik met dat nieuwe netwerk en haal ik de ‘1’ weer weg. Als je dit tijdelijk met een kabel kan doen dan hoef je niet eerst opnieuw te verbinden.


Dank voor de snelle reactie. Mijn laptop is ruim 2 jaar oud/jong, vreemd dat dit probleem zich ineens voordoet 🤔.

Uw suggestie om in te loggen op het modem is een ander probleem. Ik had het over router, maar bedoelde natuurlijk modem. Want het ww wat ik zelf heb ingesteld wordt niet geaccepteerd. En het ingewikkelde ww op de achterkant wordt ook niet geaccepteerd. Inloggen via My Modem (mijnmodem.kpn) lukt niet. 


Dank voor de snelle reactie. Mijn laptop is ruim 2 jaar oud/jong, vreemd dat dit probleem zich ineens voordoet 🤔.

Mee eens! De Intel AX-serie netwerkkaarten werkt ergens niet lekker mee maar geen idee waarom het probleem zich nu pas voordoet..

 

Uw suggestie om in te loggen op het modem is een ander probleem. Ik had het over router, maar bedoelde natuurlijk modem.

Geen probleem, ik noem 't standaard een modem omdat het dan voor meer mensen duidelijk is waar het om gaat, in de praktijk is het eigenlijk een modemrouter :)

 

Want het ww wat ik zelf heb ingesteld wordt niet geaccepteerd. En het ingewikkelde ww op de achterkant wordt ook niet geaccepteerd. Inloggen via My Modem (mijnmodem.kpn) lukt niet. 

Al eens geprobeerd om via een andere browser of via incognitomodus in te loggen? Verschijnt er een groene balk met de tekst dat het wachtwoord gereset is? Bij een nieuwe software update hoort die balk er te staan en dan moet het wachtwoord op de achterkant gebruikt worden. Door caching-problemen wordt dat stukje wel eens niet weergegeven en blijft de melding komen dat het wachtwoord niet klopt. Ik heb hier vaker last van op de tablet die ik meedraag voor mijn werkzaamheden aangezien ik dagelijks in meerdere modems inlog 😅

 

Als het hele inloggen niet wilt lukken is een algehele reset naar de fabrieksinstellen natuurlijk ook altijd nog een optie maar als er eigen instellingen gemaakt zijn dan snap ik dat dat liever niet gebeurd.


Ik heb ook last met 1 laptop. Hier zit een Realtek wifi kaart in. Ik denk dat de KPN het moet zoeken in hun laatste update 060. 528 werkte goed.

 

 

 


Ik heb ook last met 1 laptop. Hier zit een Realtek wifi kaart in. Ik denk dat de KPN het moet zoeken in hun laatste update 060. 528 werkte goed.

Hmm, Realtek is de eerste keer dat ik dat hoor. Kun jij misschien met een app als Wifi Analyzer of Wifiman kijken welke bandbreedte het 5Ghz kanaal heeft? Welk model Realtek gaat het om?


Al eens geprobeerd om via een andere browser of via incognitomodus in te loggen? Verschijnt er een groene balk met de tekst dat het wachtwoord gereset is?

Ik heb dat op mijn telefoon geprobeerd via incognito, maar ik kom er niet in. Ook hier niet met het ingestelde wachtwoord en ook niet met het wachtwoord op het modem/router.


Ik krijg op mijn laptop als melding ‘communication error with the gateway’ en op mijn telefoon ‘wrong login information’


@NHendriks

 

Realtek rtl8188ce

 

Laptop Toshiba Satellite C660

 

Het heeft gewerkt tot een week geleden.

 

Het rare is dat ik aan de Experiabox 12 ook powerline adapters van TPlink heb hangen met wifi. De naam van dit netwerk ziet de laptop ook niet meer.


Het is gelukt om in te loggen op het modem. Dit moet blijkbaar via een bekabelde verbinding, dan wordt het admin ww wel geaccepteerd. Ik heb de instelling bij 5Ghz aangepast naar 80 Mhz en hoop er het beste van. 

NHendriks schreef:

Dat klopt! Als je inlogt op http://mijnmodem.kpn met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt) dan ga je naar de wifi-instellingen en hier kan je bij de 5Ghz de kanaalbreedte (ik weet niet zeker hoe de Box12 dit noemt) aanpassen. Laat de 2.4Ghz op 20Mhz staan maar controleer of die bij de 5Ghz op 80Mhz staat.

 


Dank voor de snelle reactie. Mijn laptop is ruim 2 jaar oud/jong, vreemd dat dit probleem zich ineens voordoet 🤔.

Mee eens! De Intel AX-serie netwerkkaarten werkt ergens niet lekker mee maar geen idee waarom het probleem zich nu pas voordoet..

We zien hier meerdere meldingen over, helaas. We hebben dit in onderzoek.

Op aanraden van NHendriks, heb je de 5Ghz band in het modem nu ingesteld op 80 mhz (standaard staat deze op 40 mhz) wat zijn je bevindingen tot nu toe, @vanL?