Skip to main content

Sinds aanschaf van onze LG 49UM7000PLA Smart TV heeft deze problemen om de internetverbinding te behouden. We hebben een Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519), die we gebruiken sinds het begin van ons abonnement. (Het gaat hier dus niet om interactieve TV, maar om een Smart TV met eigen internetverbinding).

In eerste instantie had ik de TV alleen via Wifi “aangesloten”. Hierbij verloor de TV na enkele dagen de verbinding met Internet. Een herstart van de Experia Box loste het wel op.

Later heb ik de TV aangesloten via een bedrade verbinding. Ook aangesloten via alleen een kabel (met uitgeschakelde Wifi) verliest de TV na een aantal dagen de verbinding. Overschakelen naar Wifi gaat dan een paar dagen goed.

Als de TV niet bij internet kan, is hij ook vanaf andere computers via het bedrade netwerk niet te pingen.

De volgende zaken heb ik al gecontroleerd:

  • De netwerkkabel is goed: getest met een kabeltester en met een laptop.
  • De TV heeft een vast IP-adres op de bedrade verbinding. Er is geen IP-conflict (gecontroleerd door het IP-adres te pingen bij uitgeschakelde TV: geen antwoord).
  • Ik heb IPv6 in de TV uitgezet: geen effect.
  • Het Wifi-signaal is prima: andere apparaten hebben in dezelfde ruimte geen problemen. We hebben ook geen last van storing van de omgeving.
  • Er zit geen switch tussen TV en Experia Box: de TV is rechtstreeks aangesloten op een van de LAN-poorten.

 

In principe zou ik de TV verdenken, ware het niet dat het probleem na een herstart van de Experia Box direct is opgelost. Mijn verdenking gaat dus uit naar de Experia Box, maar verder onderbouwen kan ik het niet.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn, en wat ik nog kan proberen?

Hoi @Roel van Os, welkom op het forum! Dit is een vervelend probleem om te hebben. Je wilt niet de hele tijd de boel moeten hoeven herstarten alleen maar om gebruik te kunnen maken van je tv functies. Goede dingen ook al die je gecontroleerd hebt. Dat scheelt weer. Wil je jouw forumprofiel invullen en hier laten weten als je dit gedaan hebt? Dan ga ik kijken of ik problemen zie met je Experia Box.  


Wil je jouw forumprofiel invullen en hier laten weten als je dit gedaan hebt? Dan ga ik kijken of ik problemen zie met je Experia Box.  

Bedankt voor je reactie! Ik heb mijn profiel ingevuld. 

Een kleine wijziging ten opzichte van mijn eerdere verhaal: sinds dinsdag is de TV via een 100 Mbit-switch aangesloten op de Experia Box. Gaat tot nu toe goed (de TV lijkt vreemd genoeg sneller te reageren in apps dan voorheen), maar even afwachten of het goed blijft gaan.


Ik heb je verbinding en Experia Box doorgemeten en daar springt niets uit. Dus wat dat betreft heb ik niet een oorzaak die ik kan aanwijzen. Je geeft aan dat je er nu een switch tussen hebt en dat het daarmee beter lijkt te gaan. Het zou kunnen dat door de switch het verkeer beter gestuurd en gemanaged wordt. En dat het daardoor nu beter gaat. Ik stel dan voor om inderdaad af te wachten. Mocht het probleem toch terugkomen hoor ik het graag.


Ik heb je verbinding en Experia Box doorgemeten en daar springt niets uit. Dus wat dat betreft heb ik niet een oorzaak die ik kan aanwijzen. Je geeft aan dat je er nu een switch tussen hebt en dat het daarmee beter lijkt te gaan. Het zou kunnen dat door de switch het verkeer beter gestuurd en gemanaged wordt. En dat het daardoor nu beter gaat. Ik stel dan voor om inderdaad af te wachten. Mocht het probleem toch terugkomen hoor ik het graag.

Bedankt voor het nakijken! Lijkt me een prima aanpak: als ik weer problemen heb, meld ik me weer.


Een kleine wijziging ten opzichte van mijn eerdere verhaal: sinds dinsdag is de TV via een 100 Mbit-switch aangesloten op de Experia Box. Gaat tot nu toe goed (de TV lijkt vreemd genoeg sneller te reageren in apps dan voorheen), maar even afwachten of het goed blijft gaan.

Het probleem is weer teruggekomen, ondanks de switch die ik ertussen geplaatst heb.

Opvallend is wel dat alle op de switch aangesloten apparaten tegelijk geen internetverbinding meer hadden (heb de genoemde TV en een PS4 aan deze switch hangen). De switch zelf werkte nog wel: lampjes waren aan en knipperden af en toe.

Het lijkt er dus op dat de LAN-poort in de Experia Box waarop de switch is aangesloten op een gegeven moment uitgeschakeld wordt of defect raakt. Dit wordt opgelost met een herstart van de Experia Box. 

Ik had overigens al eerder de TV aan een andere LAN-poort gehangen: daar trad het probleem ook op. 


Jammer dit te horen, Roel. Dan gaan we je Experia Box vervangen. Daarbij heb ik wel je huidige Experia Box moeten resetten, excuses voor de onderbreking. De nieuwe Experia Box wordt vrijdag, 22 mei, bezorgd op het servicepunt in de Bruna aan de Grotestraat. Je krijgt hiervan per sms een bevestiging, en opnieuw als hij bezorgd is. Lever dan bij het servicepunt je oude Experia Box + stroomkabel in. Graag verpakt in een doosje met daarop het ordernummer (3988430) en het onderstaande adres. Vergeet ook je ID niet, daar wordt om gevraagd.

 

KPN

Antwoordnummer 10119

2400 VB Alphen aan den Rijn


Jammer dit te horen, Roel. Dan gaan we je Experia Box vervangen. Daarbij heb ik wel je huidige Experia Box moeten resetten, excuses voor de onderbreking.

Ik vroeg me al af waarom m’n Citrix-sessie ineens onderbroken was 😉. Geen punt!

Dank voor je vlotte afhandeling.


(Het is trouwens een compliment voor de kwaliteit van de verbinding dat de enige keer dat ik verbindingsproblemen heb, dit blijkt te liggen aan menselijk handelen :-))