Skip to main content

Ik vroeg mij af of er een harde limiet is aan het aantal verschillende CPE op de internetaansluiting voor Thuis. 

Als in, hoeveel verschillende apparaten kan ik direct aan de KPN FTU verbinden?

Ik vraag dit omdat ik sinds kort een Ubiquiti Dream Machine Pro heb en deze direct (dus zonder tussenkomst van een mediaconverter of Experiabox) aan de FTU wil verbinden. 

Hiervoor had ik een FortiGate 60F die ik zonder problemen, maar met mediaconverter, aan de FTU kon verbinden. Daarvoor had ik de Experiabox gebruikt, dus ik zou nu op 2 CPE zitten. 

De WAN poort van mijn UDM Pro heb ik geconfigureerd om op VLAN 6 een PPPoE sessie op te bouwen met username internet en wachtwoorde internet. De BiDi SFP en glasvezelkabel die naar het FTU gaat, heb ik uit de mediaconverter gehaald en in mijn UDM Pro gedaan. 

Er is een fysieke link, als in het LEDje van de SFP poort brand en knippert. In de UI van mijn UDM Pro zie ik ook dat er een fysieke link is. Er wordt alleen geen PPPoE sessie opgebouwd.

In de logs zie ik helaas geen concrete zaken, anders dan dat de ppp0 interface niet gevonden kan worden. Maar dit kan Linux taal zijn voor het feit dat er geen PPPoE sessie wordt opgebouwd. 

Zie hieronder de log, gegrept op de eth9 en ppp: 

2023-04-21T15:10:27+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: dhcp-client: Configuring DHCP client on eth9
2023-04-21T15:10:30+02:00 Dream-Machine-Pro kernel: device eth9 left promiscuous mode
2023-04-21T15:10:30+02:00 Dream-Machine-Pro kernel: br0: port 3(eth9) entered disabled state
2023-04-21T15:10:30+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: wan-failover-interfaces: wf-interface-eth9 (no-ip) is down dDDddd](no ip)
2023-04-21T15:10:30+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: wan-failover-group-base: wf-group-2-single is down d](eth9)
2023-04-21T15:10:30+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: wan-failover-groups: wf-groups-container is using wf-group-2-single + eth9 (table 201) { wf-group-1-single is down d](eth7) wf-group-2-single is down d](eth9) }
2023-04-21T15:13:50+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: dhcp-client: Stopping DHCP client on eth9
2023-04-21T15:14:18+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: dhcp-client: Configuring DHCP client on eth9
2023-04-21T15:14:21+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: wan-failover-interfaces: wf-interface-eth9 (no-ip) is down dDDddd](no ip)
2023-04-21T15:14:22+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: wan-failover-group-base: wf-group-2-single is down d](eth9)
2023-04-21T15:14:22+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: wan-failover-groups: wf-groups-container is using wf-group-2-single + eth9 (table 201) { wf-group-1-single is down d](eth7) wf-group-2-single is down d](eth9) }
2023-04-21T15:15:10+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: dhcp-client: Stopping DHCP client on eth9
2023-04-21T15:15:13+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: dhcp-client: Configuring DHCP client on eth9
2023-04-21T15:15:13+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: netlink: event_link: Failed to look up interface ppp0: Object not found
2023-04-21T15:15:16+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: process: Forced termination of process ppp0 (5862)
2023-04-21T15:15:16+02:00 Dream-Machine-Pro ubios-udapi-servers2914]: process: Got process exit event for process ppp0

Gezien de positieve verhalen van mede UDM Pro gebruikers op een KPN FTTH verbinding, kan ik even niets anders bedenken dan dat er aan de kant van KPN een device limiet is ingesteld per verbinding. 

Hallo @rmgbenschop , @wjb en @Babylonia weten hier veel van, die willen je misschien wel helpen.

Ik heb ze even ingeseind.

Wacht hun reactie s.v.p. even af.

Succes.

 


Er is niet echt een limiet aan aantallen CPE's die je in totaal door de tijd heen kan verbinden. We hebben op leslocaties wel gehad dat achterliggende systemen soms moeite hebben met grote aantallen KPN-apparatuur aangezien er daar op een dag soms wel vijf verschillende modems aan één daadwerkelijke verbinding gehangen worden om nieuwe monteurs dingen uit te laten proberen en dan gaat het systeem wat informatie opslaat en verstuurt (bijvoorbeeld telefonie-informatie) moeilijk doen. Bij een apparaat wat zich niet in dit systeem opslaat is dit geen issue.

Zou het kunnen zijn dat de SFP misschien niet compatibel is met de UDM? Kan je het wel met media converter en een netwerkkabel proberen, puur om uit te sluiten?

 


Allereerst bedankt voor de snelle reacties!

En ja @NHendriks , dat was wel het eerste wat ik had kunnen proberen inderdaad, haha. Soms denken we te moeilijk he. 

Met de Experiabox ertussen uit en de mediaconverter overhoudend, werkt het inderdaad direct. 

Ik had niet direct aan een incompatibiliteit gedacht van de SFP, gezien de fysieke link wel goed gaat. Ik zie verder ook geen meldingen hierover in de logging of UI. 

Toch even snel opgezocht op Tweakers en lees daar dat mijn module van FS (SFP-GE-BX) wel zou moeten werken. 

We gaan verder op onderzoek uit!


Je kan, tegelijkertijd maar één apparaat op jouw FTU aansluiten.

Wat voor een glasvezel aansluiting heb je, een AON, een G-PON of een XGS-PON?

Plaats anders eens een foto van de NTU/ONT.

Die SFP module is alleen geschikt voor AON.


En ja @NHendriks , dat was wel het eerste wat ik had kunnen proberen inderdaad, haha. Soms denken we te moeilijk he. 

Vertel mij wat, overkomt mij ook nog steeds dagelijks hoor 😅

 

Met de Experiabox ertussen uit en de mediaconverter overhoudend, werkt het inderdaad direct. 

Dat is in ieder geval al iets!

 

Ik had niet direct aan een incompatibiliteit gedacht van de SFP, gezien de fysieke link wel goed gaat. Ik zie verder ook geen meldingen hierover in de logging of UI. 

Toch even snel opgezocht op Tweakers en lees daar dat mijn module van FS (SFP-GE-BX) wel zou moeten werken. 

Ja soms gebeurd het dat een SFP niet compatibel is met een bepaalde router maar ik lees online wel dat de SFP-GE-BX moet werken met een UDM Pro. Voor de zekerheid; kan je eens een foto van de mediaconverter sturen? Puur om uit te sluiten of je niet toevallig op een PON-netwerk zit, dan zal de SFP namelijk wél licht zien en dat mogelijk als ‘link’ herkennen maar in dienst komen zal die dan niet.


Je kan, tegelijkertijd maar één apparaat op jouw FTU aansluiten.

Wat voor een glasvezel aansluiting heb je, een AON, een G-PON of een XGS-PON?

Plaats anders eens een foto van de NTU/ONT.

Die SFP module is alleen geschikt voor AON.

Ik zit op een AON netwerk. 

Hier een foto ter verduidelijking:

 

En ja @NHendriks , dat was wel het eerste wat ik had kunnen proberen inderdaad, haha. Soms denken we te moeilijk he. 

Vertel mij wat, overkomt mij ook nog steeds dagelijks hoor 😅

 

Met de Experiabox ertussen uit en de mediaconverter overhoudend, werkt het inderdaad direct. 

Dat is in ieder geval al iets!

 

Ik had niet direct aan een incompatibiliteit gedacht van de SFP, gezien de fysieke link wel goed gaat. Ik zie verder ook geen meldingen hierover in de logging of UI. 

Toch even snel opgezocht op Tweakers en lees daar dat mijn module van FS (SFP-GE-BX) wel zou moeten werken. 

Ja soms gebeurd het dat een SFP niet compatibel is met een bepaalde router maar ik lees online wel dat de SFP-GE-BX moet werken met een UDM Pro. Voor de zekerheid; kan je eens een foto van de mediaconverter sturen? Puur om uit te sluiten of je niet toevallig op een PON-netwerk zit, dan zal de SFP namelijk wél licht zien en dat mogelijk als ‘link’ herkennen maar in dienst komen zal die dan niet.

Hier een foto van de betreffende SFP module:

 


Ik zit op een AON netwerk. 

Hier een foto ter verduidelijking:

 

Hoewel een foto van de FTU vaak niet zo veel zegt ziet dit er inderdaad uit als AON omdat er nog geen KPN Netwerk-logo's op de FTU zitten zoals die er tegenwoordig wel op zitten. Nou wil ik toch voor de zekerheid een foto van de media converter van KPN, puur om 100% zeker te zijn :)


Sorry, lange week.

Ik lees nu dat je om een foto van de media converter vroeg en niet van de SFP.

Bij deze, een simpele TP-Link MC220L, ooit zelf gekocht toen ik nog bij Tweak zat:
 

 


Aahja, als je daar met deze SFP gewoon een werkende verbinding mee hebt gehad dan is het inderdaad AON. Dat is dan in ieder geval duidelijk. Geen idee waarom het niet werkt in de UDM though, ik ben daar helaas niet bekend mee :(


Nou, na dagen malen en tshooten, ben ik eruit hoor!

Vanochtend het idee gehad om de interface hard op 1Gbps te configureren ipv op auto-negotiation en zodra ik op apply drukte, stroomden de logs binnen met het opzetten van de PPPoE sessie en de internet verbinding.

Wel vreemd dat ik dit nergens ben tegen gekomen in mijn zoektocht op het web. 


Wel vreemd dat ik dit nergens ben tegen gekomen in mijn zoektocht op het web. 

Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die hun UDM Pro met een fiber SFP module rechtstreeks op een glasvezel aangesloten hebben en dat er dus ook nog maar heel weinig mensen zijn die hier tegenaan gelopen zijn.

Overigens herinner ik me nu dat dit al wel een keer eerder hier op het forum gemeld is.