Skip to main content

Hey iedereen,

 

Ik heb een experiabox v10 met daarachter een 3 tal routers. Ik verhuur huisjes en wil graag mijn netwerk upgraden. Nu heb ik 2 routers achter mijn experiabox met elk 1 lan kabel naar de experiabox. Daarnaast heb ik ook nog een privé netwerk. ik wil graag dat de mensen niet mijn apparaten zien die ik op de andere router heb. Zo zien ze nu bijvoorbeeld mijn chromecast en kunnen ze er ook naartoe streamen(alleen via de computer en chrome) niet via een smartphone. nu heb ik als beide losse routers 2 linksys e1200's gebruikt. IPTV werkt alleen kan je niet terugkijken maar dat is geen probleem. Ben zelf van mening dat TV op je vakantiebestemming niet een vereiste is om ook terug te kunnen kijken enzo.

Hoi @timbosch .  Welkom op het forum.

Ik kan je hier zelf niet bij helpen maar hoop dat er een reactie vanuit de forumcommunity komt. Succes.


De FRITZ!Box 7590 heeft een Gasten Functie , Dan wordt er een apart netwerk Gecreëerd

Hier stelt u voor uw gasten snel en veilig toegang tot het internet ter beschikking. Activeer de optie "Toegang voor gasten actief voor LAN 4" en sluit het gastapparaat aan op de bus "LAN 4" van de FRITZ!Box. De met de "LAN 4"-aansluiting verbonden apparaten gebruiken alleen de internettoegang, maar hebben geen toegang tot uw thuisnetwerk.

Het is maar een LAN Poort maar daar sluit je een netwerk switch op aan en daar aan sluit je de routers naar de huisje op aan.

( let op: KPN IPTV Decoder werkt niet op het gasten netwerk )
Dus het ene wordt opgelost en het ander probleem komt er voor in de plaats
 


 


 

Ik probeer mee te denken, hoop dat het je op wat ideeën brengt.
( het wordt dan wel veel instellen werk )

 

TL-SG108E kan zo iets opzetten 
https://www.update.nl/tp-link-tl-sg108e-netwerk-switch.html?gclid=CjwKCAiA-vLyBRBWEiwAzOkGVBv2RxHwdnuIgYtRGzPIso23lfvjg8zfo240JBzCtUb8dXWZH63UjBoC8TIQAvD_BwE

Denk dat het KPN te boven gaat

 


U wilt u gasten dus ook interactieve tv aan kunnen bieden achter de 2de router. U zegt dat het werkt, alleen kunnen ze niet terug kijken. Houd er rekening mee dat het in de nabije toekomst definitief helemaal geblokkeerd zal worden. Heeft te maken met routed vs bridged ip tv. Het werkt bij u nog achter de 2de router omdat nu bridged ip tv nog werkt. In de toekomst word dat definitief uitgeschakeld. En met routed ip tv is het echt onmogelijk om nog tv te kijken achter de 2de router.

Misschien is het een idee om je gasten een digitenne kastje te geven. 

Verder. De allermooiste oplossing is om je Experiabox te vervangen door een eigen router met vlan ondersteuning. Dan ben je met 1 router klaar. Voor ieder gastenverblijf maak je dan een apart vlan. En je kunt ze van daaruit toegang geven tot internet, maar toegang tot de rest van het netwerk blokkeren. Bij de gasten installeer je dan accespoints. Deze oplissing is nog veel veiliger ook. Want die eigen router hou je dan in je je eigen woongedeelte waar de gasten geen toegang hebben. 

Nu staan de 2de routers waarschijnlijk bij de gasten op de kamer? Dat is nodig omdat ze ook voor wifi zorgen? Maar de gasten kunnen dus de router loskoppelen en hun laptop rechtstreeks op de kabel pluggen. Waardoor de dan dus direct op de Experiabox zitten. En alsnog toegang hebben tot al uw apparaten. Want u heeft uw eigen apparaten niet echter een 2de router zitten? Dat zou dus wel moeten.

Als u uw gasten alleen wifi aan wilt bieden. En geen bekabeld internet, ook geen interactieve tv dus, dan is een gastennetwerk op de wifi de meest simpele oplossing. Zorg wel dat de gasten geen toegang hebben tot de accespoints. Want zoals ik al eerder zei: het krabbeltje lostrekken en laptop aansluiten is niet moeilijk, dat kan iedereen.

Interactieve tv van KPN is eigenlijk totaal ongeschikt om aan je gasten aan te bieden. Want je gasten hebben dan ook toegang tot uw opnames. Ze zien dat gewoon. Je kunt dat niet afschermen, dat is onmogelijk. Ze zullen opnames verwijderen en zelf opnames inplannen. Dat kun je niet blokkeren.


De FRITZ!Box 7590 heeft een Gasten Functie , Dan wordt er een apart netwerk Gecreëerd

Hier stelt u voor uw gasten snel en veilig toegang tot het internet ter beschikking. Activeer de optie "Toegang voor gasten actief voor LAN 4" en sluit het gastapparaat aan op de bus "LAN 4" van de FRITZ!Box. De met de "LAN 4"-aansluiting verbonden apparaten gebruiken alleen de internettoegang, maar hebben geen toegang tot uw thuisnetwerk.

Het is maar een LAN Poort maar daar sluit je een netwerk switch op aan en daar aan sluit je de routers naar de huisje op aan.

( let op: KPN IPTV Decoder werkt niet op het gasten netwerk )
Dus het ene wordt opgelost en het ander probleem komt er voor in de plaats
 


 


 

Ik probeer mee te denken, hoop dat het je op wat ideeën brengt.
( het wordt dan wel veel instellen werk )

 

TL-SG108E kan zo iets opzetten 
https://www.update.nl/tp-link-tl-sg108e-netwerk-switch.html?gclid=CjwKCAiA-vLyBRBWEiwAzOkGVBv2RxHwdnuIgYtRGzPIso23lfvjg8zfo240JBzCtUb8dXWZH63UjBoC8TIQAvD_BwE

Denk dat het KPN te boven gaat

 

Mooie tekeningetjes. Maar het bedrade gasten netwerk van die frisse box bied hier geen enkele meerwaarde…

Sowieso is het zo dat gasten de utp kabel los kunnen trekken van de decoder en hun laptop daarop aan kunnen sluiten. Waarmee ze toegang hebben tot het hoofd netwerk van de fritzbox. Waarop (in uw tekening) verder overigens niets te zien is. Want vanaf dat hoofdnetwerk is het uiteraard onmogelijk om apparaten te bereiken die achter de routers zitten.


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust.