Skip to main content

Ik heb een intern netwerk. Voorbereid op 10 Gbit/s.

De FRITZ!Box 5590 fiber dient als router (geeft via DHCP ip-adressen uit) voor mijn interne netwerk. Ik gebruik de LAN 5-poort van deĀ  FRITZ!Box 5590 fiber die een max. snelheid van 2.5 Gbit/s heeft. Ook heb ik in de verschillende computer (2 met 10 Gbit/s en 4 met 2.5 Gbit/s adapters) en 5 switchen (3 met 10 Gbit/s en 2 met 2.5 Gbit/s adapters) zitten. In de NAS zit een 10 Gbit/s adapter.

Ik gebruik voor het copiĆ«ren van bestanden meestal FileZilla. FileZilla deed dit met ongeveer de ā€œoudeā€ internet 100 Mbit/s snelheid. Nu heb ik 1 Gbit/s internet snelheid en ik verbeeld me dat nu FileZilla copieerd met 1 Gbit/s.

Kan het zijn dat de router naar de externe internet 1 Gbit/s snelheid kijkt en daar mee copieerd in het interne netwerk? Of is dit maar bedrog?

@gensnetĀ Vele 10Gbs producten kunnen geen 2,5Gbs snelheid kiezen, of 1Gbs of 10Gbs, Deze maakt dan verbinding met een 2,5Gbs apparaat met een snelheid 1Gbs.


@gensnetĀ Vele 10Gbs producten kunnen geen 2,5Gbs snelheid kiezen, of 1Gbs of 10Gbs, Deze maakt dan verbinding met een 2,5Gbs apparaat met een snelheid 1Gbs.

DƔƔr gaat het nu even niet om dat producten geen 2.5 Gbit/s kunnen kiezen.

Het gaat er nu om of de ā€œoudeā€ 100 Mbit/s internet snelheid door FileZilla is gebruikt om intern bestanden te copiĆ«ren. Nu heb ik een ā€œnieuweā€ 1 Gbit/s internet snelheid en ik verbeeld mij nu dat FileZilla nu met de externe 1 Gbit/s internet snelheid gebruikt om intern bestanden te copiĆ«ren. Ik vraag me dus af of dat maar ā€œverbeeldingā€ is of dat dit gĆ©Ć©n verbeelding isā€¦ā€¦..


Kan het zijn dat de router naar de externe internet 1 Gbit/s snelheid kijkt en daar mee copieerd in het interne netwerk? Of is dit maar bedrog?

Nee. Als u op het interne netwerk bestanden kopieert, dan word de snelheid daarvan niet beperkt door het abonnement dat u bij KPN heeft. Welk abonnement u bij KPN heeft maakt echt geen bal uit.

In Fillezilla ziet u MiB staan. Dat is de afkorting vanĀ mebibyte. 1 byte is 8 bit. 127 MiB/s is dus 1016 mbit per seconden. Eigenlijk zelfs nog iets meer:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mebibyte

En ik heb een 100 mbit abonnement op een koperdraadje wat maar hooguit 80 mbit haalt met wind mee šŸ˜Š


Kan het zijn dat de router naar de externe internet 1 Gbit/s snelheid kijkt en daar mee copieerd in het interne netwerk? Of is dit maar bedrog?

Nee. Als u op het interne netwerk bestanden kopieert, dan word de snelheid daarvan niet beperkt door het abonnement dat u bij KPN heeft. Welk abonnement u bij KPN heeft maakt echt geen bal uit.

In Fillezilla ziet u MiB staan. Dat is de afkorting vanĀ mebibyte. 1 byte is 8 bit. 127 MiB/s is dus 1016 mbit per seconden. Eigenlijk zelfs nog iets meer:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mebibyte

En ik heb een 100 mbit abonnement op een koperdraadje wat maar hooguit 80 mbit haalt met wind mee šŸ˜Š

Toen ik (v)adsl had met een 100/30 Mbit/s snelheid haalde ik ruim 100 Mbit/s download en ruim 30 Mbit/s upload.

Met de wind mee en dan zo hadde as ie kunt. Dat zei vroeger mijn oom altijd. Maar goed je hebt mijn vraag beantwoord dat het dus maar verbeelding is 😉 Het was al te mooi om waar te zijn.


Reageer