Skip to main content

Ik heb achter mijn experiabox een Netgear managed switch gs108e. Op deze switch is ook een Asus router aangesloten (wan) en een nas. Mijn netwerk loopt via mijn Asus router. Het probleem is dat bv mijn vaste pc soms een op adres krijgt toegezien van mijn EB ipv mijn Asus router waardoor ik mijn netwerk niet kan bereiken. Reden van de managed switch is dat er een kabel vanaf de switch naar mijn overkapping loopt. Deze moet dan ook weer gescheiden worden voor tv/ internet. Hiervoor heb ik ook een zelfde Netgear managed switch. Hoe stel ik in dat mijn Android en pc apparaten een op adres krijgen van mijn Asus router en de KPN ontvangers een ip adres van de EB?

Waarop is de pc aangesloten? Op 1 van de LAN poorten van de Asus router?

Wat is het doel van de Asus router? Wat wilt u met dat ding bereiken? Kunt u die niet beter in accespoint mode zetten?


De PC zit aangesloten op de managed switch. De Asus router gebruik ik als vpn server en client


Als je de Asus met de WAN-poort aansluit op de switch en je PC vervolgens ook op de switch aansluit dan is het logisch dat je hier nooit een IP-adres van gaat krijgen, de DHCP-server werkt immers enkel op het LAN-netwerk. 

Je kan het wel voor elkaar krijgen middels VLANs in die managed switch aan zowel de kant van de Experiabox als de kant van de tv maar hoe dat precies werkt kan ik je niet zeggen omdat ik niet weet hoe je dit precies aan de praat krijgt. Volgens mij moet je dan een VLAN aanmaken voor het signaal dat uit de Experiabox komt en een VLAN voor het signaal dat uit de Asus komt. Ik kwam dit topic tegen en volgens mij matcht dit wel met jouw situatie: 

 

Je Android-apparaten via wifi zouden al een IP-adres moeten krijgen van de Asus, tenzij je op de Asus exact dezelfde SSID en PSK gebruikt als de Experiabox en je Android device soms schakelt tussen de Experiabox, dan is het logisch dat je apparatuur achter die Asus niet bereikbaar is door de ingebouwde firewall.


Je kunt dit probleem inderdaad verhelpen door een apart vlan te gebruiken voor de Experia Box, WAN poort van de Asus en TV ontvanger.

Gebruik hiervor de VLAN 802.1Q advanced instellingen.

Definieer op de switch een tweede vlan met ID 2.

Zet vlan 2 untagged op LAN poort 6, 7 en 8.

Zet de pvid van poort 6, 7 en 8 op 2.

Haal vlan 1 weg van poort 6, 7 en 8.

Sluit de Experia Box aan op poort 8.

Sluit de WAN poort van de Asus aan op poort 7.

Sluit de TV ontvanger aan op poort 6.

Sluit de LAN poort van de Asus aan op poort 5.

De poorten 1 t/m 4 zitten allemaal in het LAN van de Asus en kunnen dus voor NAS, PC, etc. gebruikt worden.

Herstart de Switch, Asus en TV ontvanger.


Je kunt dit probleem inderdaad verhelpen door een apart vlan te gebruiken voor de Experia Box, WAN poort van de Asus en TV ontvanger.

Gebruik hiervor de VLAN 802.1Q advanced instellingen.

Definieer op de switch een tweede vlan met ID 2.

Zet vlan 2 untagged op LAN poort 6, 7 en 8.

Zet de pvid van poort 6, 7 en 8 op 2.

Haal vlan 1 weg van poort 6, 7 en 8.

Sluit de Experia Box aan op poort 8.

Sluit de WAN poort van de Asus aan op poort 7.

Sluit de TV ontvanger aan op poort 6.

Sluit de LAN poort van de Asus aan op poort 5.

De poorten 1 t/m 4 zitten allemaal in het LAN van de Asus en kunnen dus voor NAS, PC, etc. gebruikt worden.

Herstart de Switch, Asus en TV ontvanger.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga dit proberen.