Skip to main content
Antwoord

Meerdere cloud oplossingen niet bereikbaar sinds Fritz!Box 4050 is aangesloten

• October 6, 2025
  • 8 reacties
  • 76 keer bekeken

Recent mijn FB 7581 moeten vervangen voor een FB 4050, aangesloten op de WAN poort met een XGS-PON aansluiting van 1/1 Gb/s.

De 7581 was oorspronkelijk een XS4all VDSL-2 modem met de XS4all router instellingen. De FB 4050 is nu ingesteld met de KPN instellingen. 

Nu heb ik de situatie dat meerdere cloud oplossingen, waaronder een Plasma-Cloud Wifi netwerk console (www.plasma-cloud.com) niet meer te bereiken zijn.

Vraag: wat kan de oorzaak zijn? Of: is het wellicht zinvol om de routerinstellingen weer op XS4all protocol te installeren? 

Beste antwoord door Maja van KPN

Hmm, het eerst aansluiten van de Experia box zorgt bij sommige bestellingen voor de volledige administratieve afronding van je oorspronkelijke bestelling ​@SportVVO. Dat gaat dus puur om het moment waarop je internetverbinding voor het eerst actief wordt. Jij had al geruime tijd een werkende verbinding, en hebt enkel een ander modem in gebruik genomen. Hier zal dus geen sprake zijn van het ‘vinkje’ dat getriggerd kan worden door aansluiten van de Experia box.

Wat er op technisch gebied dan wel veranderd is door het wisselen van de modems, dat weet ik niet. Ik ben vooral erg blij dat het inmiddels wél goed gaat!

8 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 7, 2025

Welkom op de community ​@SportVVO, hoewel de aanleiding iets minder fraai is. Jammer dat het niet helemaal goed gaat met het nieuwe modem 😕

Heb je al getest wat er gebeurt als je de XS4all instellingen weer gebruikt? Als het dan wél weer goed gaat, kan het dan zijn dat je aan de kant van de cloud oplossingen nog iets aan moet passen omdat dit nu is toegespitst op XS4all?

Dit is iets dat buiten onze technische ondersteuning valt, wat inhoudt dat ik er zelf verder het fijne niet van weet. Wel wil ik je aanraden om een kijkje te nemen of een vraag te stellen in het volgende topic: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box. Daar zijn meerdere gebruikers actief die je hier wellicht wél goed verder mee kunnen helpen!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 10, 2025

Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag! 

• October 10, 2025

Als het nog niet is opgelost: zet IPv6 eens uit op de Fritzbox. 

• October 10, 2025

Probleem is inmiddels opgelost met hulp van de leverancier Eerst de experiabox aansluiten, daarna de Fritzbox. Jammer dat KPN dit soort simpele oplossingen niet mag geven als de Frtzbox niet is gehuurd is á 7,50 euro per maand via KPN.

• October 10, 2025

Eerst de experiabox aansluiten, daarna de Fritzbox. 

Wat bedoel je hier mee? Heb je nu de Fritzbox achter de Experiabox hangen?

• October 10, 2025

Nee, KPN glasvezel of DSL moet eerst de Experiabox zien om ‘een vinkje’ aan te zetten. Daarna de experiabox er af en de FB4050 operationeel, dan werkt het. Let wel: de FB4050 (of andere Fritzboxen) moeten minimaal firmware 8.02 hebben.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 14, 2025

Hmm, het eerst aansluiten van de Experia box zorgt bij sommige bestellingen voor de volledige administratieve afronding van je oorspronkelijke bestelling ​@SportVVO. Dat gaat dus puur om het moment waarop je internetverbinding voor het eerst actief wordt. Jij had al geruime tijd een werkende verbinding, en hebt enkel een ander modem in gebruik genomen. Hier zal dus geen sprake zijn van het ‘vinkje’ dat getriggerd kan worden door aansluiten van de Experia box.

Wat er op technisch gebied dan wel veranderd is door het wisselen van de modems, dat weet ik niet. Ik ben vooral erg blij dat het inmiddels wél goed gaat!

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

@SportVVO uit jouw verhaal maak ik op dat je van XS4ALL VDSL naar KPN Glasvezel overgestapt ben en je op glasvezel meteen die Fritz!Box 4050 aangesloten had, klopt dat?

Ik heb hier hetzelfde gedaan op 3 april dit jaar en kreeg na verbinding maken met de Fritz!Box 4050 ogenblikkelijk een bevestigingsmail van KPN met onderstaande strekking:

Beste meneer Dicksooo,

Gefeliciteerd! Je hebt je glasvezel zelf aangesloten. Vanaf nu geniet je van supersnel internet.
Je pakketwijziging naar SuperFiber 1 Gbit/s is volledig gereed en kan vanaf nu worden gebruikt. Heel veel plezier met je gewijzigde pakket!

Dat is nu meer dan een halfjaar geleden, die toegestuurde KPN Box 12 ligt zonder ooit aangesloten te zijn geweest in de kast en alles werkt sindsdien hier perfect.

Had jij ook zo’n bericht gehad na aansluiten van jouw Fritz!Box 4050? Zo ja ligt de oorzaak van het door jouw ondervonden probleem elders. Zo nee heb je met aansluiten destijds iets verkeerd gedaan hetzij is iets verkeerd gegaan.