Skip to main content
Vraag

Melding "Socket is niet verbonden” als ik met mijn iPhone/iPad met NAS probeer te verbinden

• 8 januari 2025
  • 10 reacties
  • 120 keer bekeken

Ik heb een NAS (Synology) aangesloten op mijn Experia V10 en ik kon altijd via smb met mijn iPhone en iPad toegang verkrijgen tot mijn NAS als ik met mijn WIFI thuis verbonden was. 

Sinds een recente update van de Experia is dit niet meer mogelijk? Ik krijg de foutmelding: "socket is niet verbonden”? 

Aan welke instelling kan dit liggen?

Alvast bedankt!

10 reacties

PPR058x
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • 170 reacties
  • 8 januari 2025

Inloggen op het modem en onder beveiliging de firewall even op standaard zetten. die staat na de overgang onterecht op niveau hoog.

• 3484 reacties
  • 8 januari 2025

SMB is niet echt geschikt om zomaar over het internet te gebruiken. En als ik lees dat het vroeger alleen thuis op de WiFi werkte, dan denk ik dat da ook niet gebeurde. Dus de firewall instellingen aanpassen zou niet nodig moeten zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 januari 2025
PPR058x schreef:

Inloggen op het modem en onder beveiliging de firewall even op standaard zetten. die staat na de overgang onterecht op niveau hoog.

Dat dacht ik eerst ook, maar ook bij “standaard” werkt het nu niet meer?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 januari 2025
Marlon92 schreef:

SMB is niet echt geschikt om zomaar over het internet te gebruiken. En als ik lees dat het vroeger alleen thuis op de WiFi werkte, dan denk ik dat da ook niet gebeurde. Dus de firewall instellingen aanpassen zou niet nodig moeten zijn.

Ik snap niet precies wat je bedoeld? Voor de update werkte het perfect en precies zoals ik wilde. Ik wil alleen als ik thuis ben toegang hebben tot de NAS. 

• 3484 reacties
  • 9 januari 2025
AJacobs schreef:

Voor de update werkte het perfect en precies zoals ik wilde. Ik wil alleen als ik thuis ben toegang hebben tot de NAS. 

Dan zijn de firewall instellingen op het modem voor jou dus niet relevant. Dat is wat ik bedoel. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 januari 2025
Marlon92 schreef:
AJacobs schreef:

Voor de update werkte het perfect en precies zoals ik wilde. Ik wil alleen als ik thuis ben toegang hebben tot de NAS. 

Dan zijn de firewall instellingen op het modem voor jou dus niet relevant. Dat is wat ik bedoel. 

ok, op die manier. 

maar dan de belangrijke vraag, waar kan het dan wel aan liggen dat dit na de update niet meer werkt?

• 3484 reacties
  • 9 januari 2025

Kan je wel via de pc of laptop op de webinterface van de NAS inloggen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 januari 2025
Marlon92 schreef:

Kan je wel via de pc of laptop op de webinterface van de NAS inloggen? 

Ja, via mijn PC werkt het gewoon, zowel de webinterface als de netwerkdrive in windows verkenner.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7748 reacties
  • 13 januari 2025

Als het via de PC wel goed werkt, dan lijkt het mij niet in het netwerk te zitten. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Heb je al eens geprobeerd om het wifi netwerk op jouw telefoon te vergeten en opnieuw in te stellen? Wie weet werkt het.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 485 reacties
  • 13 januari 2025

De verbinding tussen NAS en iphone is alleen aan de LAN/Wifi kant, dus de router heeft daar niet eens zoveel mee te maken.

Heeft de NAS een IPv6 adres gekregen? De nieuwe firmware geeft een aangesloten apparaat een IPv4 en IPv6 adres in het .home domein. Als de iPhone dat IPv6 adres oppikt en een daarvoor niet geconfigureerde server aantreft? Hoe wordt de NAS aangeroepen op de iPhone? Als nas.home o.i.d. of het IP adres? Wat gebeurt er als je het IPv4 adres van de NAS gebruikt i.p.v. de hostname?

Het is allemaal niet zo waarschijnlijk, recente smb servers kunnen ook prima met IPv6 overweg, maar je moet toch wat verzinnen om het probleem te verklaren.

Reageer