Skip to main content

Sinds juni 2020 draait hier de Experia v10A met daaraan gekoppeld de Netgear GS316PP switch. Dit is een unmanaged switch, dus het installeren was kabels aansluiten, switch aanzetten en klaar. Televisie had ik ook op de switch, wat geloof ik niet aangeraden wordt, maar het werkte foutloos.

Afgelopen dinsdagavond (9 feb) geven ineens de diverse apparaten aan geen verbinding te hebben met het internet (tv werkte overigens gewoon). De volgende ochtend heb ik een paar keer de Experiabox gereset zonder resultaat.

Omdat de Experiabox gewoon werkt (direct bekabelde computer heeft gewoon internet, via de switch niet) heb ik de switch uitgebreid getest. Dwz aangesloten aan de experiabox, op poort 2 de computer aangesloten, op poort 3 enzovoort. Op alle poorten had de computer via de switch gewoon verbinding. Ik heb toen alles weer aangesloten, switch aangezet en geen verbinding meer.

ik heb toen een oude switch er tussen gezet (simpele 8 poorts netgear) en de verbinding werkte weer, dus mijn conclusie was dat de switch stuk is. Netgear heeft mij een nieuw exemplaar gestuurd onder garantie.

De nieuwe switch kwam vanochtend en ik heb hem gelijk aangesloten. Helaas was het resultaat ook gelijk. In sommige combinaties is er verbindinding, een extra poort erbij en de verbinding is weer helemaal weg. (Overigens branden de ledjes van de switch gewoon groen en knipperen). Ook de reserve switch werkt alleen met 2 devices, eentje erbij en de verbinding breekt.

omdat ik nu drie switches heb geprobeerd met hetzelfde euvel, en omdat het ‘altijd’ gewerkt heeft denk ik nu dat het niet aan de switch ligt. En komt de experiabox weer in beeld als verdachte. Helaas, na een lang gesprek met de helpdesk, wordt mij eigenlijk verteld dat alles na de experiabox mijn verantwoordelijkheid is en dat de experiabox zelf gewoon werkt. Ik kan die redenering wel begrijpen, maar ik heb er helemaal niets aan. Voor het troubleshooten heb ik een ander modem/router nodig om eea uit te sluiten.

Heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?

@Hans van den Bosch

Als het met de oude switch wel weer werkt ligt het toch aan de andere switch !!

De nieuwe NETGEAR GS316PP switch heeft geen IGMP snooping.

Wat voor type is de oude switch ?

IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft. 


Bedankt voor de reactie @tonymelony !

De oude switch is de Netgear GS108. Maar ook daar heb ik dezelfde problemen mee. En voor alle duidelijkheid, de itv is nu rechtstreeks aan de Experiabox aangesloten, niet via een switch. Dus daar kan het lijkt me niet aan liggen.


@Hans van den Bosch

kun je eens proberen de itv ontvanger direct op de experiabox aan te aansluiten

als je itv en andere apparatuur op 1 switch wil moet je een hebben met igmp snooping wat @tonymelony al aangeeft

maar als je de itv op 1 van de poorten van de experiabox kan pluggen moet het ook werken

en die switch voor alle andere netwerk apparaten gebruiken

en die switch op een ander poortje van de experiabox

 


Bedankt voor de reactie @tonymelony !

De oude switch is de Netgear GS108. Maar ook daar heb ik dezelfde problemen mee. 

Hier zegt u dat het met de oude switch gewoon werkt.

ik heb toen een oude switch er tussen gezet (simpele 8 poorts netgear) en de verbinding werkte weer

 


Met excuses @Nick83 - het valt mij lastig alles goed te omschrijven. De gs108 switch werkte de dagen totdat de vervangende gs316 kwam prima, maar alleen met een vaste pc en een access point gekoppeld. Toen ik gisteren andere devices bij ging prikken verloor ik daar ook de verbinding.

Ondertussen lijkt er nieuwe firmware op de experiabox te zijn geladen, ik kan hem weer benaderen. Ik heb alle apparatuur uitgezet en 1 voor 1 alles aangesloten aan de gs316 switch terwijl ik de lijst ip adressen zag groeien. Het is gelukt alles aan te sluiten, dus ik ben blij te kunnen zeggen dat alles weer werkt.

Wat er precies aan de hand was weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat er iets mis is gegaan met het toekennen van ip adressen.


En dan is het mits je itv en andere apparatuur op die zelfde switch hebt 

Heel verstandig deze te vervangen door een met igmp snooping 

 


Als je de 16 poorten nodig hebt is deze wat 

Link https://www.coolblue.nl/product/814765/netgear-gs116e.html

Let op de E op het eind 

Hier heb je ook een 8 poorts van 

Link is voorbeeld 

 


De GS316PP heeft PoE ondersteuning. Vandaar dat ie ook 200 euro kost. De GS116E heeft geen PoE.


De GS316PP heeft PoE ondersteuning. Vandaar dat ie ook 200 euro kost. De GS116E heeft geen PoE.

O sorry overheen gelezen 

@Hans van den Bosch

Gebruikt u poe apparatuur op de switch? 


Dat je er al meerdere hebt geprobeerd 

Lijkt mij dat je geen poe gebruikt 

Dan is mijn bovenstaande link een prima switch 

Maar ik kan er niet in kijken vanaf hier 

 


Jazeker ik gebruik POE voor twee Ubiquiti access points en in de toekomst nog wat temperatuursensors.

Bij de access points ‘krijg’ je ook een poe injector, dus die heb ik tijdelijk gebruikt om de wifi in de lucht te houden.


Dan kun je een poe switch met igmp snooping halen

Of een gewone switch met igmp snooping 

En met de losse injectoren werken 

Kan die huidige netgear niet retour 

Wat je ook gewoon kan doen itv direct op de experiabox 

Itv en het andere netwerk gescheiden houden 


Ik heb nu inderdaad de itv direct op de experiabox aangesloten. Duimen dat het zo nog lang mag draaien zonder problemen.


Ik heb nu inderdaad de itv direct op de experiabox aangesloten. Duimen dat het zo nog lang mag draaien zonder problemen.

Dan blijft het waarschijnlijk goed werken 

Het is zo dat zonder igmp snooping alle verkeer naar alle poorten van de switch gaat wat een overbelasting van het netwerk kan zorgen 

En daarom waarschijnlijk de aangesloten apparatuur slecht of niet werkt 

Itv direct op de experiabox zal het probleem waarschijnlijk opgelost zijn 

 

Â