Sinds juni 2020 draait hier de Experia v10A met daaraan gekoppeld de Netgear GS316PP switch. Dit is een unmanaged switch, dus het installeren was kabels aansluiten, switch aanzetten en klaar. Televisie had ik ook op de switch, wat geloof ik niet aangeraden wordt, maar het werkte foutloos.
Afgelopen dinsdagavond (9 feb) geven ineens de diverse apparaten aan geen verbinding te hebben met het internet (tv werkte overigens gewoon). De volgende ochtend heb ik een paar keer de Experiabox gereset zonder resultaat.
Omdat de Experiabox gewoon werkt (direct bekabelde computer heeft gewoon internet, via de switch niet) heb ik de switch uitgebreid getest. Dwz aangesloten aan de experiabox, op poort 2 de computer aangesloten, op poort 3 enzovoort. Op alle poorten had de computer via de switch gewoon verbinding. Ik heb toen alles weer aangesloten, switch aangezet en geen verbinding meer.
ik heb toen een oude switch er tussen gezet (simpele 8 poorts netgear) en de verbinding werkte weer, dus mijn conclusie was dat de switch stuk is. Netgear heeft mij een nieuw exemplaar gestuurd onder garantie.
De nieuwe switch kwam vanochtend en ik heb hem gelijk aangesloten. Helaas was het resultaat ook gelijk. In sommige combinaties is er verbindinding, een extra poort erbij en de verbinding is weer helemaal weg. (Overigens branden de ledjes van de switch gewoon groen en knipperen). Ook de reserve switch werkt alleen met 2 devices, eentje erbij en de verbinding breekt.
omdat ik nu drie switches heb geprobeerd met hetzelfde euvel, en omdat het ‘altijd’ gewerkt heeft denk ik nu dat het niet aan de switch ligt. En komt de experiabox weer in beeld als verdachte. Helaas, na een lang gesprek met de helpdesk, wordt mij eigenlijk verteld dat alles na de experiabox mijn verantwoordelijkheid is en dat de experiabox zelf gewoon werkt. Ik kan die redenering wel begrijpen, maar ik heb er helemaal niets aan. Voor het troubleshooten heb ik een ander modem/router nodig om eea uit te sluiten.
Heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?