Skip to main content

Even een korte situatie schets

  • hoekhuis met 2 etages
  • gezin van 4, jonge kinderen
  • Redelijk wat smart home devices
  • experiabox v10, met vaste lijn naar 2 slaapkamers op de eerste etage
  • 1 goedkope wifiversterker in de schuur voor slimme tuinlampen
  • sonos, tv beneden, boven  zitten op vaste kabel

Ik heb problemen met de wifisterkte op de 1e en 2e etage. Modem/ router hangt in de meterkast, op een losse plank, dus niet tussen alle electra e.d.

Heb in het verleden al eens een 2e modem boven gehangen, maar dat loste het probleem niet op. Op de slaapkamers heb ik op het punt welke het verste bij de modem vandaag zit beroerd bereik, maar net genoeg om verbinding te behouden. Er is dan dus een verbinding, maar zelfs een pagina laden geeft problemen.

 

Hoe krijg ik dit wel lekker werkend?

Ik zit te denken aan een om een set van 2 wifi Mesh routers te kopen. maar moet ik dan m’n wifi op de experiabox uitzetten, dat zou inhouden dat ik 3 punten nodig heb, want anders ben ik bang dat mijn iphone toch dat belabberde signaal vast houd van beneden als ik naar boven ga. 

Als ik hier gelijk in heb, moet het de volgende set up worden:

1 x bekabelde mesh router in de meterkast, wifi op de experiabox uit

1 x bekabelde mesh router op de slaapkamer eerste etage, met een link naar mn tvkastje

1 x onbekabeld op de 2e etage

 

Zie ik wat over het hoofd?

Koop geen routers, maar accesspoints.

Heeft u tv ontvangers van KPN boven staan?


Ik heb beneden 1 tv ontvanger, en op de ouderslaapkamer 1 ontvanger. Ik heb dus nog 1 ongebruikte kabel op de 1e etage, maar laat die graag voorlopig ongebruikt, deze zit midden op de muur op de slaapkamer van mn dochter.

  • waarom geen router maar een accespoint?

Het voordeel, althans lijkt mij, is dat wanneer je een meshnetwerk hebt hangen je overal werkend internet hebt, en je niet blijft hangen op de brakke verbinding. 


Mesh is ook gewoon WiFi. Er is niks bijzonders aan. Behalve dat het heel veel marketing is. 

Een router splits het netwerk op in aparte segmenten. Apparaten die met de ene router verbonden zijn zien de apparaten die met de andere router verbonden zijn niet. Routers maken een scheiding.

Als uw WiFi printer verbonden is met de ene router, dan kan een laptop die verbonden is met een andere router daar dus niet op printen. Althans... in ieder geval niet zonder allerlei heel ingewikkelde configuratie instellingen. 

In een normaal thuisnetwerk wil je dus maar 1 router hebben waar alle apparaten achter zitten. Niet meerdere routers. Dat maakt alles heel heel heel ingewikkeld. 

Die ene router is er al: de Experiabox. U kunt hier een eigen router achter zetten. En al uw apparaten achter deze router aansluiten. Dat kan. Gebeurt best vaak, heb ik zelf ook. Maar de tv-ontvangers van KPN moeten aan de Experiabox verbonden blijven. Die werken niet achter een 2de router. Hier moet u dus een aparte kabel voor reserveren die u niet kunt gebruiken voor het netwerk achter uw tweede router.

Voor meer WiFi punten in huis gebruikt u accesspoints. Een Deco set van TP-Link bijvoorbeeld bestaat uit 1 router met 2 of meer accesspoints. Men noemt die ook wel "satalieten".

Die ene router in dat Deco set is daarbij dan ook nog in te stellen als accesspoint. Zo is er dus geen (extra) router. En heeft u geen aparte kabels nodig voor de tv ontvangers. Systemen van andere merken werken meestal ook zo. Bijvoorbeeld Netgear Orbi is heel vergelijkbaar.

Een andere optie is om de Experiabox te vervangen door een Fritzbox. Op diverse plekken in huis plaatst u dan FritzRepeaters. Deze werken allemaal samen. 


Als je kiest voor Superwifi punten van KPN →Servicetool https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm

 

Aangezien je een v10 hebt dan heb heb je 3 Superwifi punten nodig voor optimaal bereik.

 

Superwifi (1) bedraad aansluiten op je v10 (wifi op je modem gaat vanzelf uit) en ook daar laten.

Superwifi (2) eerst op de v10 aansluiten en als deze groen brand (na max. 10min) los koppelen en op de eerste verdieping draadloos plaatsen (niet te ver van Superwifi (1). Optioneel als het kan, bedraad via een UTP kabel aansluiten als je het niet draadloos wil aansluiten.

 

Superwifi (3) eerst op de v10 aansluiten en als deze groen brand (na max. 10min) los koppelen en op de tweede verdieping draadloos plaatsen (niet te ver van Superwifi (2). Optioneel als het kan, bedraad via een UTP kabel aansluiten als je het niet draadloos wil aansluiten.

 

 

 

 


Natuurlijk is mesh ook gewoon wifi, het werkt alleen net iets anders.

 

Bij de mesh routers wordt geschreven dat je geen last meer hebt dat je op een zwakke verbinding blijft hangen, maar je gaat naadloos over naar een sterker punt. 

 

Als ik een accespoint toevoeg boven, dan blijft mijn iphone alsnog op die brakke verbinding hangen.

De experiabox zelf gaat dus niet uit, de bekabelde verbindingen blijven in stand, alleen zou je dan de wifizender uitzetten en dit laten overnemen door de mesh netwerk.

 

De tv kastjes blijven hun eigen kabel naar de experiabox behouden.

Wellicht dat ik 1 internetkabel van de tv boven gebruik om een vaste lijn naar boven te hebben voor een mesh router, maar daar zit ook een uitgang op zodat de vaste lijn naar het kpn kastje behouden blijft.

 

Even voor de duidelijkheid, ik heb het over deze set:

https://eu.dlink.com/be/nl/products/covr-1102-ac1200-dual-band-whole-home-mesh-wifi-system

 


Als ik een accespoint toevoeg boven, dan blijft mijn iphone alsnog op die brakke verbinding hangen.

Logisch. Omdat u daarbij dan het WiFi van de Experiabox aan gehouden heeft. Dat moet uit. En u moet meerdere accespoints van hetzelfde merk aanschaffen die mesh ondersteunen. Of eigenlijk smart/fast/seamless roaming. Mesh is helemaal niet van toepassing als u alle punten bekabeld aansluit. 


Dat zijn dus geen routers. Dat is 1 router met 2 accespoints. En die ene router kan daarbij ook nog op accespointmode gezet worden. Het is een systeem wat vergelijkbaar is met Deco's of Orbi's.

En:

"Smart Roaming seamlessly connects you to 
the strongest signal as you move from room to 
room by directing your devices to the optimal 
wireless band"

Smart Roaming. Dat zorgt er voor dat uw apparaten naadloos overschakelen naar het punt wat het dichtste bij is. Niet mesh. Maar goed ... marketing ...


tsja, die technische termen snap ik van wat ze doen, maar niet hoe het exact werkt, daar kun je me van alles over wijs maken. Maakt mij verder ook niet uit, ik wil alleen een geheel dekkend wifi systeem door heel het huis.


Als je ze bekabeld aan kan sluiten koop dan deze. Liefst op iedere verdieping één.  Ze hebben twee poorten dus je kan door lussen naar de tv ontvanger.  Ik heb ze en loop door het hele huis zonder de verbinding te verliezen.  En nu voor een waanzinnige lage prijs.


Hi @01718, welkom op het forum. 

Als ik het goed lees zul je dan toch 3 nodig hebben, met de D-links kun je de WiFi op de modem ook aan laten, alleen krijg je dan wel 2 aparte netwerken. Joep geeft ook een mooie oplossing, indien je het bekabeld aan kunt sluiten zou je ook de Experia WiF kunnen overwegen. 

Laat ons weten voor welke je uiteindelijk bent gegaan en of het werkt.