Skip to main content
Beantwoord

Mijn Tado Internet Bridge krijgt geen geldig IP adres meer van mijn Box12

• September 17, 2026
  • 2 reacties
  • 44 keer bekeken

Sinds deze week krijgt mijn Tado Internet Bridge geen geldig IP-adres meer van mijn Experia Box (Sagemcom Fast 5359 / KPN Box 12, firmwareversie V12.C.26.04.02), maar valt terug op een link-local adres (169.254.x.x). Volgens de Tado-supportpagina komt dit doordat de Tado Internet Bridge uitsluitend werkt op 10 Mbit/s Half Duplex ethernet, en sommige (glasvezel)routers deze snelheid na een firmware-update niet meer goed ondersteunen.

Wat ik al heb geprobeerd:

• Kabel vervangen — geen verbetering
  • Andere ethernetpoort geprobeerd
  • Poortsnelheid/duplex op de router handmatig geforceerd naar 10Mbit/Half Duplex

Ook met de handmatige instelling blijft de verbinding continu op- en afbreken (zichtbaar in de systeemlogs als herhaaldelijke "disconnected/connected" meldingen op de betreffende ethernetpoort), en komt er nooit een succesvolle DHCP-handshake tot stand voor het Tado-apparaat.

Mijn vragen:

1. Is er recent een firmwarewijziging doorgevoerd die de ondersteuning van 10 Mbit/s Half Duplex ethernet beïnvloedt op de Sagemcom Fast 5359?
  2. Is dit een bekend probleem bij KPN, en is er een oplossing in de maak, of moet ik dit oplossen met een externe 10/100 Mbit switch als tussenstap?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord door HerbKK

Nadat ik mijn NAS heb uitgezet, kwam de Tado opeens weer in de lucht. Ik vermoed dus dat er een conflict is tussen deze 2 apparaten. Sluit dit issue maar.

2 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • September 17, 2026

Nadat ik mijn NAS heb uitgezet, kwam de Tado opeens weer in de lucht. Ik vermoed dus dat er een conflict is tussen deze 2 apparaten. Sluit dit issue maar.

Lampjesman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • September 17, 2026

Probeer eens met stukje 4 aderige telefoonkabel en 2 rj45 stekkers een fysieke 10mbit kabel te maken ,.doordat je maar 4 draden gebruikt kan hij niet harder dan 10mbit

Â