Skip to main content

Het glasvezelaansluitpunt zit in de meterkast, die buiten het appartement ligt. Het modem/router zou in de meterkast plaatst worden. Om allerlei redenen is dat ongewenst; een betere plek zou zijn op de werkplek in het appartement, zodat dat apparaat gemakkelijk te bedienen is in geval van storing.

Er ligt naar die werkplek nog een oude coaxkabel. Een kabel er bijzetten is misschien niet mogelijk en kabels los over vloer en/of op de muur zijn niet gewenst.

Wat is daarvoor de oplossing en wie legt dat aan? Ik heb een 3 in 1 abonnement bij XS4all.nl, dus KPN.

aan NHendriks en anderen

Ik heb die oranje kastjes in een witte uitvoering en ik weet niet meer wanneer het geplaatst is.

Ook heb ik zo langzamerhand geen idee meer of er nog iets in de meterkast moet als ik een UPTkabel zou hebben. Komt die kabel direct uit het glasvezelkastje(ONT) om daarna het appartement in te gaan zonder tussenkomst van een apparaat in de meterkast.

 

Nogmaals: wat ik graag wil is de Fritzbox of een andere modem/router in de woning op de één of andere manier en het liefst met de KPN als internetprovider omdat ik anders mijn internetadres moet wijzigen bij de overstap naar een andere provider.

 

 


Nogmaals: wat ik graag wil is de Fritzbox of een andere modem/router in de woning op de één of andere manier en het liefst met de KPN als internetprovider omdat ik anders mijn internetadres moet wijzigen bij de overstap naar een andere provider.

Er komt een NTU op één van die oranje doosjes en dan moet er een netwerkkabel tussen die NTU en de FRITZ!Box aangelegd worden.


aan wjb, NHendriks en anderen

Kan de netwerkkabel uit uit het glasvezelkastje (ONT=NTU?) op een wifirepeater/extender worden aan gesloten om zodoende een draadloze verbinding te creëren, waarop een router kan worden aangesloten?

Ik las een reactie van NHendriks op een soortgelijke vraag, ook op dit forum, maar wat langer geleden.


aan wjb, NHendriks en anderen

Kan de netwerkkabel uit uit het glasvezelkastje (ONT=NTU?) op een wifirepeater/extender worden aan gesloten om zodoende een draadloze verbinding te creëren, waarop een router kan worden aangesloten?

Ik las een reactie van NHendriks op een soortgelijke vraag, ook op dit forum, maar wat langer geleden.

 

Het antwoord van wjb schijnt niet duidelijk genoeg te zijn :(
 

Het antwoord is:

Nee

No

Non

Nein

Oxi

Ne

Nej

 

Tussen het glasvezelkastje en de router moet een verbinding via een UTP kabel gemaakt worden.


Aan mrGanesha en anderen

 

En tot nu hebben alle monteurs beweerd dat die kabel maar 1,5 m lang mag/kan zijn!

Wat moet een leek nou onder deze omstandigheden, als alle experts een verschillend antwoord geven en sommigen ook door de jaren heen verschillend! Voortschrijdend inzicht?


Aan mrGanesha en anderen

 

En tot nu hebben alle monteurs beweerd dat die kabel maar 1,5 m lang mag/kan zijn!

Wat moet een leek nou onder deze omstandigheden, als alle experts een verschillend antwoord geven en sommigen ook door de jaren heen verschillend! Voortschrijdend inzicht?

Heel eerlijk, ik kan me niet herinneren dat iemand je in deze thread een andere antwoord gegeven heeft dan ‘nee, het kan niet'. Over die vraagstelling met de 1,5m durf ik niet te oordelen, daar was ik niet bij. Dus ik heb die vraag en die antwoorden wat dat betreft niet gehoord. Maar ook op deze vraag heb je hier een duidelijke (en correcte) antwoord gehad (ook van verschillende personen): 100m moet zonder problemen kunnen. 

Vandaar, misschien ten overvloede nog een keer: nee, het kan niet draadloos. Beste (en waarschijnlijk ook makkelijkste) oplossing is het coax kabel te (laten) vervangen door een UTP kabel.


En tot nu hebben alle monteurs beweerd dat die kabel maar 1,5 m lang mag/kan zijn!

Nogmaals, dat is klinkklare onzin.


Aan mrGanesha en anderen

 

En tot nu hebben alle monteurs beweerd dat die kabel maar 1,5 m lang mag/kan zijn!

Wat moet een leek nou onder deze omstandigheden, als alle experts een verschillend antwoord geven en sommigen ook door de jaren heen verschillend! Voortschrijdend inzicht?

Hallo @vd.lijn wat de monteurs hoogstwaarschijnlijk bedoekld hebben is de DSL-kabel tussen IS/RA-punt en modem in de oude koper-setting. Daarvan wordt inderdaad geadviseerd die kabel niet langer dan 1 ½ meter te doen i.v.m. mogelijk signaal- en kwaliteitsverlies.

Maar een netwerkkabel, zoals die bij glas gebruikt wordt, kan in de regel tot 100 meter lang zijn, maar geen standaard huis dat die lengte aan 1 stuk ooit nodig zal hebben.

 


aan wjb, NHendriks en anderen

Kan de netwerkkabel uit uit het glasvezelkastje (ONT=NTU?) op een wifirepeater/extender worden aan gesloten om zodoende een draadloze verbinding te creëren, waarop een router kan worden aangesloten?

Zoals al meermaals duidelijk is aangegeven is dit absoluut onmogelijk. Er is géén andere optie dan een netwerkkabel van type CAT5e of hoger tussen glasvezelaansluiting en modem/router. 

 

Ik las een reactie van NHendriks op een soortgelijke vraag, ook op dit forum, maar wat langer geleden.

Ik heb geen idee welke dat is, ik reageer nogal wat hier. Ik zal in ieder geval nóóit gezegd hebben dat de kabel tussen glasvezelaansluiting en router maar 1,5 meter mag zijn want dat is namelijk niet het geval.


aan JanD en anderen

Die monteurs beweren dat als ze met hun neus op het glasvezelaansluitpunt staan.

Dus wat moet een leek dan!

Ja dan maar in arren moede de hele handel incluis het telefoonbasistoestel in de meterkast laten plaatsen. En dan is het volgende dat de TV niet goed kan worden aangesloten.

1 monteur zei dat hij een andere collega nodig zou hebben om eventueel met succes de coaxkabel te kunnen vervangen door een UTP/ethernetkabel maar binnenkort komt er weer maar één, omdat ik nergens die opmerking over 2 man kon plaatsen.

Ondanks alle moderne communicatiemethoden blijft het maar behelpen voor de eenvoudige consument!


aan NHendriks

Nee dat ging over het gebruik van wifi extender/repeater voor het overbrengen van een signaal.

Als het mij lukt zal ik dat bericht sturen.


Die monteurs beweren dat als ze met hun neus op het glasvezelaansluitpunt staan.

Dus wat moet een leek dan!

Gewoon geloven wat hier geschreven wordt en de uitspraak van die monteur vergeten, die sloeg immers nergens op.

 

Ja dan maar in arren moede de hele handel incluis het telefoonbasistoestel in de meterkast laten plaatsen.

Dat moet je dus niet doen, je moet er gewoon voor zorgen dat er een netwerkkabel van jouw meterkast naar jouw appartement gaat lopen. Dan kan je jouw FRITZ!Box gewoon binnen in jouw appartement hebben staan en kan je daar eenvoudig de TV ontvanger op aansluiten.


Nee dat ging over het gebruik van wifi extender/repeater voor het overbrengen van een signaal.

Vergeet dat alsjeblieft want dat werkt niet voor een verbinding tussen de NTU en jouw FRITZ!Box.


aan allen

Laten we maar ophouden. Dit is al een paar dagen aan de gang en ik ben nog niet verder dan een ethernetkabel laten trekken door een mogelijk niet of deels bestaande bestaande buis. Als dat niet lukt dan kabels over de vloer of aan de muur laten spijkeren die volstaan met boekenkasten en ander zwaar meubilair.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met zo'n probleem.

Het modem/router in de meterkast samen met het telefoonbasistoestel en onzekerheid hoe het moet met de TV, want ik heb een 3 in 1 abonnement.


allen,

Nog een laatste sputter. Het heeft toch vrij lang geduurd voordat het mij duidelijk was dat U het KPN standpunt dient en geen alternatieven voor sommige problemen.

Ik had dat in eerste instantie wel verwacht, maar moest op deze mening helaas terugkomen.

Misschien leidt de volgende link tot een iets wijdere blijk:

https://www.techreviewer.com/learn-about-tech/ethernet-over-coax-a-complete-guide-to-moca-adapters/

want soms zijn er omstandigheden, die maken dat KPN doel niet haalbaar is. Dan zou het aardig een alternatief aan te reiken. Ongetwijfeld zijn er onder U die verder kunnen praten dan hun KPN neus lang is. Maar helaas zal/kan dat niet gebeuren. Jammer.

  1. van der Lijn.

Het heeft toch vrij lang geduurd voordat het mij duidelijk was dat U het KPN standpunt dient en geen alternatieven voor sommige problemen.

De gebruikers hier zullen altijd mee proberen te denken om problemen op te lossen, ook als daar middelen voor nodig zijn die KPN niet aanbiedt, zo heb ik in het verleden ook al vaker oplossingen aangeboden hier op het forum die niet bij KPN pasten. Sterker nog, in mijn tijd als monteur heb ik vaak zat klanten geadviseerd om voor een ander product te gaan dan het product dat KPN aanbiedt omdat een ander product meer bij de behoefte past. Deze aanname is onjuist.

 

MoCa is al vaker besproken, ook in dit topic kwam het al naar voren, het is een top-oplossing maar helaas werkt MoCa niet tussen ONT en modem/router. Geen idee waarom maar het is in het verleden al vaker uitgeprobeerd en niet alle diensten gaan dan werken.

 

want soms zijn er omstandigheden, die maken dat KPN doel niet haalbaar is. Dan zou het aardig een alternatief aan te reiken. Ongetwijfeld zijn er onder U die verder kunnen praten dan hun KPN neus lang is. Maar helaas zal/kan dat niet gebeuren. Jammer.​​​​

Vrijwel iedereen in dit topic zal verder kunnen adviseren dan KPN dat doet, we zijn immers allemaal klanten en geen medewerkers die een bepaald beleid moeten volgen. Ik ben wel medewerker geweest maar ook toen hoefde ik niet perse dat beleid te volgen, ik wist wat er wel en niet ondersteund werd door de provider en daar adviseerde ik ook naar en anders met een disclaimer.


Zoals al meermaals aangegeven is er echt geen andere optie dan een ethernetkabel tussen modemrouter en glasvezelaansluiting (de NT). Geen idee wat er allemaal nog op het internet te vinden is maar ik verwacht geen enkele bruikbare oplossing in de aansluitsituatie die hier eerder geschetst werd.


Misschien leidt de volgende link tot een iets wijdere blijk:

https://www.techreviewer.com/learn-about-tech/ethernet-over-coax-a-complete-guide-to-moca-adapters/

want soms zijn er omstandigheden, die maken dat KPN doel niet haalbaar is.

Misschien was je het alweer vergeten maar over MoCa adapters hebben we het al gehad in dit bericht, dit bericht en dit bericht.


Bel nou gewoon de locale elektricien. Die trekt die UTP kabel voor jou voor minder geld dan die MOCA adapters (die dus niet werken, waar jij dat wilt)


aan mrGanesha en anderen

Wat niet wil indalen is dat niet mogelijk zal zijn een UTP kabel te trekken en ik geen kabels op de muur wil spijkeren noch los over de vloer wil hebben. Ik probeer te achterhalen of er nog andere mogelijkheden zijn om dat modem/router uit die meterkast buiten het appartement te houden. Iedereen houdt zich aan de KPN mantra, zoals wij het voorschrijven zo moet het gebeuren. En mogelijk zijn er in het KPN ONT (glasvezelkastje) dusdanige beperkingen in gebouwd die het technisch verhinderen een niet KPNweg te bewandelen.

  1. van der Lijn.

Ik probeer te achterhalen of er nog andere mogelijkheden zijn om dat modem/router uit die meterkast buiten het appartement te houden.

En die zijn er dus NIET, wanneer ga je dat nu eens begrijpen.

Er zal toch echt een UTP kabel van jouw meterkast naar het appartement getrokken moeten worden als je de FRITZ!Box in jouw appartement wilt plaatsen.

Ik heb je al uitgelegd dat er geen buffering plaatsvindt in een NTU en ONT en dat alle data dus één op één real-time door zal moeten lopen naar jouw FRITZ!Box. Dat is waarom er geen draadloze verbinding mogelijk is en waarom een MoCa verbinding ook niet het gewenste resultaat zal geven. Dat heeft niets met KPN te maken maar puur met de technische mogelijkheden van NTU’s en ONT’s. In jouw geval is het overigens een NTU.

Daarnaast is alles aan de WAN zijde van jouw FRITZ!Box geen onderdeel van jouw LAN en dus zullen daar aangesloten apparaten geen IP adres kunnen verkrijgen. WiFi accesspoints hebben een IP adres nodig en dat gaat dan dus ook niet lukken op de lijn tussen NTU en FRITZ!Box.

 


Aan wjb en anderen

wjb schreef

Daarnaast is alles aan de WAN zijde van jouw FRITZ!Box geen onderdeel van jouw LAN en dus zullen daar aangesloten apparaten geen IP adres kunnen verkrijgen. WiFi accesspoints hebben een IP adres nodig en dat gaat dan dus ook niet lukken op de lijn tussen NTU en FRITZ!Box.

Ik neem aan dat hiermee niet het korte kabeltje tussen de NTU(glasvezelkastje) en de Fritzbox in de meterkast bedoeld wordt want zou,volgens, mij betekenen dat eventuele wifirepeaters/extenders/powerline apparaten niet zouden werken.

Dan is om het maar plat te zeggen door de KPN een glasvezel verbinding in de maag gesplitst waar ik niks mee kan tenzij ik mijn appartement overhoop ga halen. Als mij dat te voren duidelijk gemaakt zou zijn dan had ik een andere internetprovider genomen.

Ook meen ik nu te begrijpen dat naast het feit dat het telefoonbasisstation in de meterkast moet staan ik geen TV meer heb omdat die een kabelverbinding met het modem/router in de kast moet hebben of ik moet een extra router aanschaffen en/of een nieuwe TV.

  1. van der Lijn.

WiFi access points krijgen een IP adres, maar pas achter de Fritz box, en niet voor de Fritz box. Vandaar dat hetgene, wat jij wilt, niet kan.

Wat ik nog niet helemaal begrijp: waarom kun je die route van het coax kabel niet voor een utp kabel gebruiken? Wie heeft jij vertelt dat dit niet kan (en waarom zou het niet kunnen)? Omdat je zult dat stukje toch echt via een utp kabel moeten doen (en ik hoop dat je dit nu echt wel duidelijk is).


Het enige wat ik zou kunnen bedenken om u probleem draadloos op te lossen is 2 fritzboxen. De 1e fritzbox blijft dan in de meterkast en de 2e verbind u draadloos met de 1e fritzbox. Op de 2e fritzbox kunt u dan de tv en telefoon aansluiten in de woonkamer.


Het enige wat ik zou kunnen bedenken om u probleem draadloos op te lossen is 2 fritzboxen. De 1e fritzbox blijft dan in de meterkast en de 2e verbind u draadloos met de 1e fritzbox. Op de 2e fritzbox kunt u dan de tv en telefoon aansluiten in de woonkamer.

Dat kan met een KPN en een SuperWiFi ook. Maar dat wil @vd.lijn niet.


 

Dat kan met een KPN en een SuperWiFi ook. Maar dat wil @vd.lijn niet.

Op superwifi kun je geen telefoon aansluiten 😉