Allereerst excuus want ik weet dat soortgelijke vragen al heel vaak gesteld zijn. Maar ik kom er niet goed uit.
Ik denk er namelijk over om over te stappen naar KPN en ik wil dan een eigen router gaan gebruiken. Nu ben ik al wat aan het rondstruinen door alle help pagina's en forumtopics maar ik vind het best ingewikkeld. Maar omdat ik geen tv hoef (tenminste, geen kastje want ik kijk gewoon via de app op de televisie of computer) en ook geen vaste telefonie kan het mogelijk allemaal een stuk eenvoudiger?
Wat ik wil is een eigen router gebruiken. Daarbij is een stabiel netwerk het belangrijkst.
In mijn nieuwe woning (glasvezel is naar binnen gelegd maar nog niet aangesloten) laat ik daarom een bekabeld netwerk aanleggen. Maar voor de mobiele apparaten is een stabiel wifi netwerk ook belangrijk en daarom wil ik ook twee bedrade AP's toevoegen (op de 1e en 2e verdieping). Dit is ook gelijk de reden om voor een eigen router te kiezen, namelijk het bedraad kunnen aansluiten van router en accesspoint van hetzelfde merk. Ik weet, ik kan de Fritzbox ook huren maar behalve dat ik 7,50 per maand best veel vind wil ik ook graag wat meer toekomstbestendig zijn en dus voor Wifi 6 gaan en dat type router biedt KPN nog niet.
Ik overweeg om een ASUS router + AP'saan te schaffen, maar ook Ubiquity en Fritzbox (AX) spreken mij aan. Wie heeft hiermee ervaring en kan mij aangeven of het installeren/instellen ervan eenvoudig is of complex (ik zie namelijk vaak scripts voorbij komen maar dan moet ik helaas al afhaken, mijn kennis hiervan is maar beperkt) en wat is daarbij belangrijk om op je router in te (kunnen) stellen?
Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid