Skip to main content

Ik heb een Experia v10 en Super Wifi punten.

Ik heb erg veel behoefte aan parental control en heb daarom eerst gekeken wat de mogelijkheden met deze apparaten zijn. Die blijken heel erg beperkt.

Waar ik naar op zoek ben is dat ik per apparaat kan bepalen:

  • hoeveel tijd per dag dat apparaat online mag zijn
  • tussen welke tijdstippen dat apparaat online mag zijn
  • een overzicht hoeveel tijd het apparaat online is geweest per dag en welke domeinen zijn bezocht
  • de mogelijkheid om domeinen die zijn bezocht naar een blacklist te verhuizen.

Ik heb daarom Deco wifi punten aangeschaft, aangezien die al deze functionaliteit bieden. Nu blijkt het echter dat dit niet compatibel is met de KPN setup. Ik heb contact gehad met de support afdeling van deco en die geeft aan dat het modem in bridged modus moet staan en bij KPN gaat dat niet zonder bvb televisie om zeep te helpen. Aldus de support medewerker. Bij Ziggo zou dit wel kunnen.

Wat zijn de alternatieven met een KPN modem?

En bespaar me a.u.b. het advies dat een goed gesprek beter helpt: die gesprekken hebben we evengoed thuis.

Ze zullen inderdaad niet samenwerken met de v10 maar dat hoeft niet? U zet de wifi van de v10 uit. U sluit één deco aan op het modem met een kabel en dan werkt het toch lijkt me? Welke deco's heeft u? Misschien begrijp ik het verkeerd. 


Nee, het werkt helaas niet.

Het probleem is dat alles wat daarna met een Deco verbindt binnen het netwerk van de deco's zit en daardoor als het ware verborgen achter het ip van de deco zit. Daardoor werken de parental control functies niet, want die zien maar 1 ip adres.

Om dit soort oplossingen te laten werken moet het modem in Bridged modus gezet worden maar dat kan bij KPN helaas niet. En de deco voor het kpn modem zetten kan ook niet want dan werkt TV niet meer.

Ik ben bij een aantal winkels langs geweest en overal krijg ik hetzelfde te horen: er zijn genoeg oplossingen die bieden wat ik wil, maar geen enkele daarvan werkt binnen de KPN setup. Uiteindelijk ook de KPN klantenservice gebeld vandaag en na navraag bij collega's kreeg ik van de KPN medewerker te horen dat er inderdaad geen mogelijkheden zijn voor een centrale parental control oplossing.

 

Echt onbegrijpelijk dat KPN anno 2024 een setup in productie heeft die dit soort oplossingen onmogelijk maakt.

Dus, ik ga de overstap maken naar een andere aanbieder die dit wel ondersteunt (vind het een beetje flauw om hier te zeggen welke, maar heb al uitgezocht dat er gelukkig genoeg andere aanbieders zijn waar dit wel werkt)


Dat kan maar wellicht is het je niet bekend maar voor de v10 wordt momenteel een update uitgerold en daar kan je heel veel mee. Of dat precies aan jouw wensen voldoet weet ik nog niet want ik heb em nog niet binnen. 


Nee, het werkt helaas niet.

Het probleem is dat alles wat daarna met een Deco verbindt binnen het netwerk van de deco's zit en daardoor als het ware verborgen achter het ip van de deco zit.

Dat klopt. Daarom moet u ook alle apparaten achter de Deco's aansluiten. En WiFi van de Experiabox uitzetten. De SuperWiFi's gebruikt u ook niet meer. Alleen tv ontvangers sluit u rechtstreeks op de Experiabox aan. Verder niets.

Daardoor werken de parental control functies niet, want die zien maar 1 ip adres.

Om dit soort oplossingen te laten werken moet het modem in Bridged modus gezet worden

Dat is onzin.

Deco's worden echt enorm veel gebruikt bij KPN klanten. Dat werkt gewoon.


Met of zonder wifi uit krijgt de Deco dan nog steeds een ip adres van het modem en alles wat achter de deco zit krijgt een ip adres van de deco en die zijn niet zichtbaar voor de parental control functionaliteit.

Je kan het onzin vinden, maar ik heb het uitgebreid getest, de support van TPLink (Deco) geeft dit ook aan, de KPN helpdesk zegt hetzelfde en afgelopen week trof ik bij Cool Blue een medewerker die  toevallig hetzelfde probleem had met KPN thuis en veel oplossingen had getest die allemaal niet werkte en nu ergens anders zit.


Met of zonder wifi uit krijgt de Deco dan nog steeds een ip adres van het modem ...

Klopt. Hoort zo. Daar is niets mis mee.

... en alles wat achter de deco zit krijgt een ip adres van de deco en die zijn niet zichtbaar voor de parental control functionaliteit.

Zeker wel. Als u alle apparaten achter de Deco heeft, dan krijgen alle apparaten een ip adres van de Deco en dan werkt op al deze apparaten de Parental Control van de Deco.

Lees ook dit topic:

https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983


Misschien begrijp ik het verkeer hoor, maar dit is de situatie. De Deco's hebben twee opties:

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-e4/#sec-f

  1. Router mode
  2. Access Point mode.

Parental control werkt alleen in Router mode - dit staat letterlijk zo in de handleiding. Maar, dat werkt alleen als er een bridged modem voor zit. Zie ook deze mail van tplink:

 

 

Maar dat ondersteunt de experiabox niet.

 


Misschien begrijp ik het verkeer hoor, maar dit is de situatie. De Deco's hebben twee opties:

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-e4/#sec-f

  1. Router mode
  2. Access Point mode.

Parental control werkt alleen in Router mode - dit staat letterlijk zo in de handleiding. Maar, dat werkt alleen als er een bridged modem voor zit.

Dat is niet waar. Ik heb al jaren een 2de router achter de Experiabox. Heel internet bestaat uit routers die aan elkaar gekoppeld zitten. Als dat niet zou kunnen, dan zou internet niet bestaan.

Het geeft conflicten als u een gedeelte van de apparaten aan de Experiabox koppelt en een gedeelte achter de Deco's. 

Als u alle apparaten achter de Deco's houd, dan werkt het gewoon goed.

Linkje:

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1432/

"Deco kan worden gebruikt met een bestaande router. Hieronder ziet u twee veelvoorkomende verbindingsstructuren."


Ik weet niet of de v10 al de nieuwe software versie draait. Hier zou het stappenplan zijn:

Zet de deco in router mode en sluit aan via ethernet op kpn v10

Op de v10zelf :

Selecteer bij DMZ ipv4 het deco apparaat.

De nieuwe software maakt nu ook direct een ip adres reservering aan op het dmz ipv4 adres.

Zet nu de wifi geheel uit op de v10.

Sluit de kpn tv boxen direct via ethernet aan op het kpn modem. Niet via deco laten lopen.

Zet ipv6 uit bij internetverbinding. Ik weet niet of de deco zelf iets met ipv6 probeert in router mode dus dan kan het voorlopig maar beter even uit.

 

Meldt nu alle wifi apparatuur aan op de wifi gegevens die op de deco staan ingesteld.

Alle ethernet gebaseerde apparatuur moeten aangesloten worden via de deco. Behalve zoals eerder genoemde de tv boxen.

Dat zou het moeten doen.

 


Dat is niet waar. Ik heb al jaren een 2de router achter de Experiabox

 

Het gaat specifiek om de parental control functionaliteit. Het is niet dat het helemaal niet werkt - apparaten die verbinden hebben inderdaad internet.

Het geeft conflicten als u een gedeelte van de apparaten aan de Experiabox koppelt en een gedeelte achter de Deco's. 

 

Daar ontkom ik niet aan. Ik heb een aantal apparaten die met powerline adapters aangesloten zijn.

 

De nieuwe software maakt nu ook direct een ip adres reservering aan op het dmz ipv4 adres.

 

Ik wil best nog een poging wagen, maar hoe weet ik of ik de nieuwe software draai? Ik heb zo te zien versie V1.01.00T04.3Intermediate, maar kan niet vinden wanneer die is uitgerold.

 

Alle ethernet gebaseerde apparatuur moeten aangesloten worden via de deco. Behalve zoals eerder genoemde de tv boxen.

 

Dat had ik ook begrepen, dat de tv altijd rechtstreeks via het modem moet gaan, maar waarom zou dat geen conflicten opleveren en andere apparatuur wel? Daarbij: zou ik dan nergens meer van powerline adapters gebruik kunnen maken? Dat is een behoorlijke beperking.


@m.a.r.t.i.j.n. Is het niet makkelijker ouderlijke toezicht op de telefoons van de kinderen te installeren? Ingebouwde mogelijkheden van Google of Apple zijn uitgebreider en beter dan van de routers en moeilijker te omzeilen. Een wifi beperking heeft thuis geen zin als de kinderen toch fysiek toegang tot de modems en routers hebben en slim genoeg om een een oplossing te zoeken op internet. Een domain of website beperking heeft ook geen zin als kinderen weten hoe ze een andere DNS op hun telefoons kunnen instellen.


Ik weet niet precies hoe de parental control functie geimplementeerd is in de deco maar naar ik aanneem zal de deco zelf de uitgever moeten zijn van de ip adressen via dhcp om er vervolgens zoiets als parental control functies op toe te kunnen passen.

Zodra er dus apparaten vanuit een andere DHCP server zoals op de experiabox  ip adressen krijgen dan kan de deco daar niets mee.

Powerline adapters kunnen ook nog steeds functioneren maar zorg dat ze net als alle andere apparaten zich op ethernet niveau allemaal achter de deco bevinden.

Indien deze in gebruik zijn voor kpn tv boxen dan kan het ook maar ze functioneren dan exclusief op het  ethernet LAN van de v10.

Belangrijk is dat er geen kruisverbinding ontstaat tussen de powerline adapters waardoor het LAN van de v10 en de LAN zijde van de deco,s via de PL adapters verbonden worden. Anders is de netwerkchaos niet te overzien.

Die intermediate is voorbereidings software voor de nieuwe generatie. Dus u heeft dit nog niet. 

Waarschijnlijk zijn de benodigde acties op de v10 met de huidige software ook mogelijk:

  1. Zet deco in router mode
  2. Sluit aan op de v10 LAN
  3. Inloggen op de v10
  4. IP adres van de deco in DMZ ipv4 instellen.
  5. IP adres van de deco aanmaken als ip adres reservering.
  6. Wifi op de v10 geheel uitzetten.
  7. Ipv6 uitzetten
  8. TV boxen evt met PL adapters exclusief aansluiten op de v10 LAN.

Conflict situatie is 1 ding. Maar wat er gebeurt als apparaten enerzijds op de v10 en anderzijds op de deco zitten is dat dus functies op de deco geen vat hebben op de v10 verbonden apparatuur. 

Er zit een groter risico dat er een netwerklus ontstaat en de apparatuur is netwerk technisch van elkaar gescheiden. Hierdoor zullen dus ook diverse lokale communicatiefuncties falen.

De hoofdreden waarom de deco,s in router mode geen kpn tv boxen ondersteunen is omdat deze voor live tv multicast distributie gebruiken en dat zal specifiek door de deco ondersteund moeten worden in router mode. Voor zover ik weet is dit niet het geval.

 

 


Ik heb een aantal apparaten die met powerline adapters aangesloten zijn.

Die kunt u ook gewoon achter de Deco aansluiten. Tenzij u ze ook gebruikt voor tv ontvangers. 

De nieuwe software maakt nu ook direct een ip adres reservering aan op het dmz ipv4 adres.

Ik wil best nog een poging wagen, maar hoe weet ik of ik de nieuwe software draai?

Nieuwe software is helemaal niet nodig.


Ik heb het nogmaals geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet goed; van sommige apparaten zie ik nog steeds geen geschiedenis via de parental control functie en het blocken van domeinen op het ene device ontregelt ook andere devices. tp-link blijft volhouden dat die problemen komen omdat het modem ervoor niet in bridged modus staat.

 

@BruisTablet

Ik weet niet precies hoe de parental control functie geimplementeerd is in de deco maar naar ik aanneem zal de deco zelf de uitgever moeten zijn van de ip adressen via dhcp om er vervolgens zoiets als parental control functies op toe te kunnen passen.

Zodra er dus apparaten vanuit een andere DHCP server zoals op de experiabox  ip adressen krijgen dan kan de deco daar niets mee.


Dat is het probleem niet en ook nooit geweest. Sowieso konden de apparaten die met de deco moesten verbinden ook alleen maar met de deco verbinden omdat ze geen toegang tot enige andere wifi hadden.

 

Waarschijnlijk zijn de benodigde acties op de v10 met de huidige software ook mogelijk: kknip]

 

Die waren inderdaad mogelijk. Maar ik snap niet zo goed wat we met de voorstelde instellingen hebben opgelost? Het enige wat ik gewijzigd heb is dat de superwifi's van KPN uit staan en ik het ip van de deco in de dmz heb gezet, maar waarom zou dit invloed hebben op de parental control van de deco's?

En het heeft dus ook niet gewerkt.

 

IP adres van de deco in DMZ ipv4 instellen.

 

Waarom moet deze in een DMZ? Ik lees ook nergens in de manual van tplink dat dit nodig zou moeten zijn. Heb het overigens met en zonder geprobeerd, maar lijkt geen verschil te maken.

 

@Nick83

Die kunt u ook gewoon achter de Deco aansluiten.

 

Wat zou de reden zijn om dat te doen? Het zijn devices die niet proberen om met wifi te verbinden, dus waarom niet gewoon achter de xperia hangen? Ik heb er ook geen parental control voor nodig.


Reageer