Skip to main content

Hoe zet ik mdns (multicast dns) aan?

heb een experia box v10a.

Heb problemen met een Chromecast, gebruiken eigen WiFi Accespoints (Ubiquity)

Is dat setje accespoints niet in router mode geconfigureerd? Heeft uw mobiel of laptop een ip wat begint met 192.168.2.?


Router mode ondersteunen deze accespoints niet. Ip adres wat je opgeeft klopt.


Welkom op ons KPN Forum @Koen1980! Leuk dat je hier je vraag stelt. Je bent al in goede handen zie ik. @Nick83 is hier meer in thuis dan ikzelf. Voor zover ik weet kun je mDNS niet aanzetten in de V10a. 
Dit zal je dan aan moeten zetten in de instellingen van je AP's.
Nick, heb jij misschien niet tips & tricks voor Koen?  


Hoi Lisa,

 

Helaas in de AP's kan ik dit niet instellen. Die ondersteunen dit niet.

Begrijp nu dat mDNS niet kan worden aangezet in de V10a.

 

Kan natuurlijk een router achter de V10a zetten, die mDNS regelt. Welk type adviseer je?


Je hebt Ubiquiti AP’s aangesloten op een ExperiaBox. Dat betekent dus dat je geen VLAN’s toepast (want dat ondersteunt de Experia Box niet). Dus heb je ook geen mDNS nodig.

mDNS zorgt ervoor dat broadcasts op je netwerk worden doorgegeven tussen diverse VLAN’s.

 

Ik heb eerder het idee dat je op je AP "Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data" op enable hebt staan. Wil je Chromecast gebruiken dan moet dat op uit staan.


Dat betekent dus dat je geen VLAN’s toepast (want dat ondersteunt de Experia Box niet). Dus heb je ook geen mDNS nodig.

mDNS zorgt ervoor dat broadcasts op je netwerk worden doorgegeven tussen diverse VLAN’s.

Multicast DNS heeft niets te maken met vlans, het is het protocol waarmee het IP adres van apparaten binnen het subnet (vlan) o.b.v. hun naam gevonden kan worden als er geen domain name server actief is voor dat subnet.


Reageer