Skip to main content

Ik heb alles werkend, verdeeld over twee VDOM’s (eentje internet en routed multicast/PIM over een VPN en KPN IPTV via een vdom met IGMP proxy) op een 60E.
Het enige probleem is echter dat multicast streams worden afgebroken na ongeveer 270 seconden. Ik zie dat de STB dan ook een leave stuurt voor de group.

Ik vermoed dat het iets van doen heeft met een niet beantwoorde query, maar weet dat niet zeker.

Die 270 seconden vind ik ook erg vreemd, soms is het trouwens 265 seconden en soms 275.

Soms zie ik na een seconde of 2 een nieuwe join, soms ook niet.

Komt dit iemand bekend voor?

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

270 seconden is zo de.standaard timeout voor IGMP multicasting.

Heb jij wellicht nog een ander apparaat waarop een IGMP proxy server of een IGMP querier actief is?


Nee, niet in dat VDOM, wel op poorten in een ander VDOM, maar dat zou niets uit moeten maken.

In dit VDOM zitten twee interfaces: een interne waarop de STB van KPN zit en de VLAN4 interface.

En dan nog een intervdomlink voor internettoegang, maar daar gaat geen multicast overheen.

Mijn indruk is dat er niet (op tijd) wordt gereageerd op een IGMP query. Maar waarom zie ik nog even niet.


Meestal wordt dit fenomeen veroorzaakt doordat er een andere IGMP proxy server op het metwerk gevonden wordt en de TV ontvanger denkt dat dat de IGMP proxy server die hij moet gebruiken voor de TV stream.


Ja dat klopt helemaal. Er zijn verder geen IGMP proxies en ik heb ze ook in het andere vdom uitgezet, het is tenslotte laag 2 (snooping dan), dus je weet nooit. Maar nog steeds na 270 seconden verbreekt hij. Na de eerste leave komt er nog een join, dus dat resulteert in een freeze van 2 seconden en daarna speelt hij nog 270 seconden door en stopt helemaal.

Als ik sniff op igmp verkeer zie ik ook echt alleen maar mijn STB en de VLAN4 interface.

 


Meestal wordt dit fenomeen veroorzaakt doordat er een andere IGMP proxy server op het metwerk gevonden wordt en de TV ontvanger denkt dat dat de IGMP proxy server die hij moet gebruiken voor de TV stream.


Het lijkt er op dat ik het heb gevonden. De IGMP leaves kwamen toch echt van de STB af, dus ik dacht, laat ik dat ding eens opnieuw zijn software laten ophalen en ja hoor. Geen ongewenste leaves meer.

Ik heb nu routed multicast (PIM) en forwarded multicast naast elkaar draaien op een fortigate.

Dank je voor je opmerking, het heeft me in de goeie richting gezet.

Dus, mocht iemand hier ooit tegenaan lopen, probeer eens een s/w update.

Ziet er mooi uit zo:

 


Ik heb nu routed multicast (PIM) en forwarded multicast naast elkaar draaien op een fortigate.

Wat bedoel je hier nu mee en dat met name onder "forwarded multicast"?

 

 


Ik heb nu routed multicast (PIM) en forwarded multicast naast elkaar draaien op een fortigate.

Wat bedoel je hier nu mee en dat met name onder "forwarded multicast"?

 

Ik heb naast KPN nog een aanvoer van multicast, maar dat is via PIM. Dus ik heb twee VDOM’s, eentje met multicast-routing enabled en eentje disabled (KPN). Daar een inter-vdomlink tussen en alles werkt nu heel mooi.