Skip to main content
Vraag

Na aansluiten van tweede Deco X60 AP achter Box 12b valt het internet weg

• 28 februari 2025
  • 15 reacties
  • 122 keer bekeken

Na veel pijn en moeite heeft KPN het uiteindelijk voor elkaar gekregen de glasvezel verbinding hier werkend te krijgen. 

Nu echter het volgende probleem :

ONT is aangesloten op de de KPN box 12b (wifi uitgeschakeld) vanuit daar loopt een kabel naar de woonkamer waar deze in een switch (netgear GS108E, IMGP snooping staat aan) ingestoken zit. Vanuit de neatgear een kabel naar de TV een kabel naar de PC (woonkamer) en een kabel naar een DECO X60 (staat in acces point modus). IP adress op LAN as WAN liggen in het 192.168.2.xxx domein, dus uitegedeeld door de kpn box 12b.

Tot dusver werkt alles goed.

Echter wanneer ik een tweede deco X60 (tweede verdieping) direct bekabeld aan de experiabox hang valt het volledige internet weg. Nergens meer internet niet bekabeld, niet via Wifi. 

Deze opstelling heeft altijd zo gewerk met een ziggo modem ipn de kpn box 12b.

Wat zie ik over het hoofd? Waarom zou dit nu niet werken ?

Mvg BKuijpers

15 reacties

• 3271 reacties
  • 28 februari 2025

Staat die 2de Deco ook wel in accespointmodus?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 februari 2025

Ja deze staat ook als acces point (ze staan als set inegsteld). 

• 3271 reacties
  • 28 februari 2025

Heb je die Deco's gereset? Terug naar fabrieksinstellingen? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 28 februari 2025
Bkuijpers schreef:

Wat zie ik over het hoofd? Waarom zou dit nu niet werken ?

De KPN modem ondersteunt het ethernet backhaul protocol van TP-Link niet, als ik goed begreep, staat je opstelling als beneden

Deco 2 ↔ KPN v12 ↔ Switch ↔ Deco 1.

In deze opstelling wordt de ethernet backhaul voortdurend onderbroken ondanks de Deco's elkaar kunnen zien, dus ze wisselen naar wifi backhaul en weer terug naar ethernet backhaul. Jouw netwerk wordt geflooded met Deco's status berichten en verbinding pogingen.

Dus je moet eigenlijk zo aansluiten

KPN v12 ↔ Deco 1 ↔ Switch ↔ Deco 2

of

KPN v12 ↔ Deco 1 ↔ Deco 2 ↔ Switch

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 maart 2025

Het staan nu inderdaad zoals jij vermeld, op de switch zit wel nog de TV, kpn mediabox ( en wat andere apparatuur). 

Deco 2 ↔ KPN v12 ↔ Switch ↔ Deco 1.

↪ TV

hetzelfde geld voor : 

KPN v12 ↔ Deco 1 ↔ Deco 2 ↔ Switch (hierdoor gaat de multicast tot door de hele deco wifi en deco backhaul)?

Als ik het zou aansluiten zoals jij aangeeft (zie hieronder). Krijg ik dan geen problemen met het fijt dat de multicast van de TV over het gehele wifi netwerk van de deco word gegooid? Want de eerste Deco staat nu rechtstreeks op de KPN box.

KPN v12 ↔ Deco 1 ↔ Switch ↔ Deco 2

â†ª TV

Ik zou dit natuurlijk kunnen oplossen door:

KPN v12 ↔ Switch â†” Deco 1 â†” Deco 2

â†ª TV

Maar aangezien de lan kabel voor naar DECO 2 in de meterkast hangt en ik DECO 1 in de woonkamer wil zou dan moet ik weer een extra kabel gaan trekken van woonkamer naar kruipruimte naar meterkast naar 2de verdieping.

Ik zou natuurlijk als makkelijkste een tweede switch kunnen kopen (wat ook niet echt elegant is, maar dan zou dit mogelijk zijn).  Een switch in meterkast die splitst het signaal naar deco 2 en naar woonkamer, daar 2de switch voor Deco 1 en tv te splitsen. 

KPN v12 ↔ Switch â†” Switch â†” Deco 1

â†ª Deco 2    ↪ TV

--

Ik begreeop dat de Deco's rechtstreeks op de ONT zetten (in modem functie natuurlijk) ook geen optie is bij KPN doordat deze het niet met he TV protocol van KPN kunnen werken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 1 maart 2025

​@Bkuijpers Bij nieuwere firmware van Deco kan je IGMP snooping aan zetten, dan werkt ook KPN TV met Deco's achter KPN router of switch. Login op admin portaal http://tplinkdeco.net en onder system parameters kan je IGMP aan vinken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 maart 2025

Danke !

Ik kom echter niet op de admin portal (site cannot be reached). En in de deco app is dit niet in te stellen als ze in AP mode staan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 maart 2025

Er ingekomen via het directe ip…. maar helaas is deze functie er hier niet bij de X60 (hebben de laaste firmware beschikbaar)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 1 maart 2025
Bkuijpers schreef:

Ik kom echter niet op de admin portal (site cannot be reached). En in de deco app is dit niet in te stellen als ze in AP mode staan. 

De admin portaal kan je ook bereiken onder het ip-adres van de Hoofd Deco (of het in AP mode ook te instellen is, heb ik nooit geprobeerd). Misschien moet je eerst naar Router Mode omschakelen om daar in te loggen. Eigenlijk als de TV ontvanger via LAN kabel het KPN modem kan bereiken, hoeft de IGMP via wifi niet aan. Dus met de opstelling Modem ↔  Deco 1 ↔  Switch ↔  TV Ontvanger

â†ª Deco 2

zou je geen probleem krijgen.

Met de opstelling Modem ↔ Switch ↔ TV Ontvanger

↪ Deco 1

↪ Deco 2

kunnen de Deco's niet in Router Mode staan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 1 maart 2025

Zouden in de door jouw aangegeven opstellen de deco's dan wel in rouiter modus kunnen ? Dat wel interresant zijn, dan zou dit ook moeten kunnen in router mode.  Maar twee routers achter elkaar vraagt dat niet voor problemen ? Moet ik in de KPN box dan nog wat openzetten  ?

Modem ↔  Deco 1 ↔  Switch ↔ Switch2 â†” TV Ontvanger

↪ Deco 2       â†ª Hoofd PC

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 1 maart 2025
Bkuijpers schreef:

Zouden in de door jouw aangegeven opstellen de deco's dan wel in rouiter modus kunnen ? Dat wel interresant zijn, dan zou dit ook moeten kunnen in router mode.  Maar twee routers achter elkaar vraagt dat niet voor problemen ? Moet ik in de KPN box dan nog wat openzetten  ?

Twee Deco's achter een switch (router) kan alleen in AP mode, dus de Hoofd Deco moet voor de switch staan. In router mode kan je de Hoofd Deco in DMZ van KPN modem zetten, dan is overheads van dubbel NAT van 2 router heel beperkt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 1 maart 2025
Bkuijpers schreef:

Er ingekomen via het directe ip…. maar helaas is deze functie er hier niet bij de X60 (hebben de laaste firmware beschikbaar)

Je kan proberen de beta firmware te installeren (alleen via Admin Portaal). Let op dat je de juiste versie download (V2 of V3 hardware)

Deco X60_V2 - 1.5.3_build20240728_Beta

Deco X60_V3 - 1.3.0_build_20241018_Beta

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@Bkuijpers, welkom op onze community! Ikzelf heb hier geen verstand van maar ik zie dat ​@TDN en ​@Marlon92 al goed meedenken. Ben je er nog een beetje uit gekomen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 4 maart 2025

@thomas, het nog niet kunnen testen, ik heb een tweede switch met IMGP snooping nodig. 

Wel jammer dat de backhaul van deco's niet goed gaat met de KPN box, of dat de Deco's de KPN box niet kunnen vervangen, dat kan bij de concurent wel ;-). 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 9 maart 2025

​@TDN : Bedankt !

Onder tussen alles aangesloten via  onderstand schema, en TV en internet werkt. 

Wel nog last van bufferbloat en package lost tijdens het gamen, maar dat is een probleem dat we nu gaan uitzoeken.

Reageer