Skip to main content
Beantwoord

Na een netwerk- of modemupdate zijn onze camera's offline

• April 19, 2026
  • 18 reacties
  • 97 keer bekeken

Geachte heer, mevrouw,

Op 15 april is er door KPN een update doorgevoerd ter verbetering van het netwerk. Sinds die tijd zijn onze camera's offline.

Ik heb al van alles geprobeerd maar weet niet hoe ik dit op moet lossen. Naar mijn idee staan de poorten van de NVR nog open.

Graag verneem ik wat er is veranderd binnen het modem wat mogelijk voor dit probleem zorgt.

Hoor graag spoedig van u.

Met vriendelijke groet, 

Beste antwoord door TDN

Sinds we de camera's hebben (ruim15 jaar) is het publiek ip-adres niet eerder gewijzigd, waarom wordt dit "soms” gewijzigd?

Het publiek ip adres is bijna nooit veranderd, eigenlijk alleen bij migratie DSL → glasvezel of grote onderhoud (nieuwe hardware in wijkcentrale). In MijnKPN kan je instellen dat je een bericht zou krijgen bij verandering van jouw ip adres. 

18 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

@Theo- Mogelijk heb je nu een ander publiek ip adres.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Heb je het internet adres leeg gelaten. In de portforwarding

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2026

Dank voor jullie reactie. Helaas nog niet gelukt. Komt ook door dat het menu van de experiabox nu is veranderd (andere firmware). Ik heb een handleiding voor de oude software en bij deze (nieuwe software) ziet alles er anders uit.

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2026

Als ik inlog op de router, dan zie ik onder verbonden apparaten bij de NVR geen IPv4-adres staan, er staat wel statisch. Waar koppel ik het IPv4-adres aan de NVR?

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2026

@Theo- Mogelijk heb je nu een ander publiek ip adres.

Als ik inlog op de router, dan zie ik onder verbonden apparaten bij de NVR geen IPv4-adres staan, er staat wel statisch. Waar koppel ik het IPv4-adres aan de NVR?

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2026

nee, dit heb ik ingevuld.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

Statisch betekent dat de NVR zijn ip adres zelfs vast legt, en waarschijnlijk buiten DHCP range van KPN router. Dat kan je beter via "IP-Adres reserveren" doen (binnen NVR de optie automatische IP adres gebruiken). Als het goed is, staat de NVR dan onder 'gereserveerd’ na een herstart van de router. KPN router accepteert Port Forwarden regels als de apparaten hun ip adressen via reservering kregen, maar niet als ze hun ip adressen zelfs instellen.

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2026

Dank voor uw reactie.

Mag ik een ip adres kiezen buiten DHCP range? Of moet dat er binnen zijn? Voorheen was het er buiten, en werkte alles goed. Dus nu ook hiervoor gekozen.

De Optie “automatisch IP-adres gebruiken” kom ik nergens tegen (IP adres reserveren heb ik gedaan (buiten de DHCP range van de router, idem als voorheen).

Na herstarten KPN Router staat er niet meer statisch, maar gereserveerd. Het IPv4-adres is nu correct ingevuld.

Moet de NVR op gereserveerd blijven staan? is dat correct?

Maar de camera's zijn nog steeds niet te benaderen.

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2026

Moet die leeg zijn of juist ingevuld? Heb beide geprobeerd. Maar camera's zijn nog steeds niet te benaderen

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2026

Statisch betekent dat de NVR zijn ip adres zelfs vast legt, en waarschijnlijk buiten DHCP range van KPN router. Dat kan je beter via "IP-Adres reserveren" doen (binnen NVR de optie automatische IP adres gebruiken). Als het goed is, staat de NVR dan onder 'gereserveerd’ na een herstart van de router. KPN router accepteert Port Forwarden regels als de apparaten hun ip adressen via reservering kregen, maar niet als ze hun ip adressen zelfs instellen.

Dank voor uw reactie.

Mag ik een ip adres kiezen buiten DHCP range? Of moet dat er binnen zijn? Voorheen was het er buiten, en werkte alles goed. Dus nu ook hiervoor gekozen.

De Optie “automatisch IP-adres gebruiken” kom ik nergens tegen (IP adres reserveren heb ik gedaan (buiten de DHCP range van de router, idem als voorheen).

Na herstarten KPN Router staat er niet meer statisch, maar gereserveerd. Het IPv4-adres is nu correct ingevuld.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

De Optie “automatisch IP-adres gebruiken” kom ik nergens tegen

Deze staat niet in KPN router maar in NVR instelling.

Ziet er goed uit.

Zijn de poort forward regels aangepast met het nieuwe interne ip adres van NVR? Indien je door de netwerk onderhoud een nieuw publiek ip adres krijgt, moet je dit adres gebruiken om van buiten de NVR te benaderen.

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2026

Zijn de poort forward regels aangepast met het nieuwe interne ip adres van NVR? Indien je door de netwerk onderhoud een nieuw publiek ip adres krijgt, moet je dit adres gebruiken om van buiten de NVR te benaderen.

Ja, naar mijn idee staat bij poort forward alles correct. Vraag me wel nog af of ik de DHCP range moet aanpassen, nu valt het ip-adres vd NVR buiten de range.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

Ja, naar mijn idee staat bij poort forward alles correct. Vraag me wel nog af of ik de DHCP range moet aanpassen, nu valt het ip-adres vd NVR buiten de range.

Nee, dit is niet belangrijk. DHCP range is van toepassing voor apparaten met automatische IP adressen. Apparaten met gereserveerde of vaste ip adressen mogen ook de adressen buiten het bereik hebben, zolang ze geen conflicten veroorzaken. Post een screenshot van de port forwarden, dan kunnen we meekijken of misschien toch een fout erin zit.

Hoe probeer je de NVR te bereiken? Via web, via netwerkshare of via app? Is NVR ook vanuit een apparaat binnen jouw thuisnetwerk te bereiken?

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2026

Nee, dit is niet belangrijk. DHCP range is van toepassing voor apparaten met automatische IP adressen. Apparaten met gereserveerde of vaste ip adressen mogen ook de adressen buiten het bereik hebben, zolang ze geen conflicten veroorzaken. Post een screenshot van de port forwarden, dan kunnen we meekijken of misschien toch een fout erin zit.

Hoe probeer je de NVR te bereiken? Via web, via netwerkshare of via app? Is NVR ook vanuit een apparaat binnen jouw thuisnetwerk te bereiken?

pfff, hartelijk dank voor de ondersteuning!!! Het is opgelost. Mij was niet duidelijk dat het publiek ip-adres is gewijzigd (gewijzigd kon worden). (is niet door kpn gemeld, er is een netwerk onderhoud gemeld). U sprak er al eerder over, maar ik wist niet goed wat ermee bedoeld werd. En dat ik juist in de camera app aanpassingen moest doen ipv in de router.

Ben er inmiddels achter na 1 hele dag ploeteren.

Sinds we de camera's hebben (ruim15 jaar) is het publiek ip-adres niet eerder gewijzigd, waarom wordt dit "soms” gewijzigd?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • April 19, 2026

Het publiek ip adres is bijna nooit veranderd, eigenlijk alleen bij migratie DSL → glasvezel of grote onderhoud (nieuwe hardware in wijkcentrale). In MijnKPN kan je instellen dat je een bericht zou krijgen bij verandering van jouw ip adres. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen Theo. Zoals je merkt denkt iedereen graag mee met je. Wat is de status nu? Voor meer informatie kan je ook even op onze kennisbank kijken:

• Auteur
  • Topper
  • April 22, 2026

Goedemorgen Theo. Zoals je merkt denkt iedereen graag mee met je. Wat is de status nu? Voor meer informatie kan je ook even op onze kennisbank kijken:

Dank voor uw reactie. Het is opgelost. Het publiek ip-adres was gewijzigd. Dit was bij ons niet bekend.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat kan in uitzonderlijke gevallen helaas af en toe voorkomen Theo. Fijn dat je de oorzaak hebt weten te achterhalen!