Skip to main content

Sinds ik een gastnetwerk geinstalleerd heb speciaal voor alle inbraakgevoelige apparatuur. (camera, deurbel, slimme stopcontacten) valt de verbinding tussen camera en wifi soms weg. Hij hersteld meestal ook gewoon weer uit zichzelf. De overige apparatuur houdt gewoon verbinding. Het is dan bijvoorbeeld alleen de bel die het wifi signaal kwijt is. En even later kijk ik weer en is hij gewoon weer verbonden.

 

Ik heb al geprobeerd om het 2.4GHz kanaal van auto om te zetten naar een vast kanaal (6). Dit heeft niet geholpen.

 

Hebben jullie tips?

Waarom doe je die via het gastnetwerk? Dat is voor bezoek opdat ze met hun smartphone, tablet of laptop niet bij jouw apparaten kunnen.

Het gastnetwerk heeft ook 2 '’nadelen'’. Lagere snelheid en kleiner (zend)bereik.


Hi Peter, thanks voor je reactie. omdat veel van deze apparaten een slechte beveiliging hebben en de kans aanwezig is dat via een van deze apparaten wordt ingebroken op je netwerk

Bereik en snelheid is niet echt een issue. Ze hangen vrijwel naast de modem

 

Heb je ook enig idee hoe ik mijn  probleem kan oplossen? 

 

Gr Frank


Heb je ook enig idee hoe ik mijn  probleem kan oplossen? 

Nee. Helaas niet. 

Ik heb nog een gewone deurbel (flat met intercom; kan dus niet eens een '’slimme'’ gebruiken). Als ik niet thuis ben kan ik toch niet open doen 😁!

Bij een camera is het advies het standaard wachtwoord sowieso te wijzigen natuurlijk.

Slimme stopcontacten??! Mijn stopcontacten zijn zooo slim; die leveren altijd stroom. Een groep lampen zit op een tijdklok. Werkt altijd.


Hallo @Frank05 

omdat veel van deze apparaten een slechte beveiliging hebben en de kans aanwezig is dat via een van deze apparaten wordt ingebroken op je netwerk

Gewoon dat soort apparaten een volgende keer niet meer kopen en je er van vergewissen dat de beveiliging, minimaal WPA2/AES en het update-beleid op orde is, kost wel wat meer, maar dan heb je je zaakjes ook op orde.

 


Inderdaad, als je een apparaat niet vertrouwd, koop het dan gewoon niet.


omdat veel van deze apparaten een slechte beveiliging hebben en de kans aanwezig is dat via een van deze apparaten wordt ingebroken op je netwerk

Zolang u maar geen poorten open zet in de router hoeft u daar niet bang voor te zijn. Standaard staat alles dicht en kan er niemand binnen komen.


Beste @Frank05, welkom! Jammer om te lezen dat je hier tegenaan loopt! Zoals hierboven aangegeven wordt, is de beveiliging van KPN goed op orde. Ik kan me ook voorstellen dat je het zekere voor het onzeker wilt nemen. Ik begrijp goed dat het wel gewoon werkt als je via de ‘gewone’ wifi verbinding maakt? Is dat geen optie voor je? Wellicht kan je alleen de camera met de reguliere verbinding verbinden? Om welk merk en type camera gaat het?


Dank voor je reactie. Het is een advies om alle ‘smart’ apparatuur met een gast netwerk te verbinden. Hierdoor zou het voor hackers nog moeilijker zijn om in te breken op je wifi. Vandaar

Het gaat om een deurbel van het merk Nedis


Via een gastnetwerk hebben deze geen koppeling met je apparaten in je eigen netwerk, ook kunnen deze apparaten elkander niet vinden in dit netwerk ( zien alleen zichzelf en de host ) 

Als je uit veiligheids overwegingen ze op andere SSID en wachtwoord wil hebben, Dan is mijn advies hiervoor de optie "Extra WiFi" te gebruiken.

Deze kan je een eigen naam en wachtwoord geven maar deze huist dan wel in je eigen netwerk waardoor de apparaten elkander kunnen vinden


Dank voor je advies. Dat ga ik proberen


Dank voor je advies. Dat ga ik proberen

had dit wel het gewenste effect ?


Nog geen tijd voor gehad. Ik probeer het van het weekend even en zal de uitkomst laten weten


Aanmaken van een Extra netwerk is gelukt. Voordeel hiervan is dat je hierbij (in tegenstelling tot een Gast netwerk) kunt aangeven dat je alleen een 2.4Mhz netwerk wil.  Nu afwachten of het werkt


Dan is mijn advies hiervoor de optie "Extra WiFi" te gebruiken.

@LaurensZalm. Ik heb een V10. Is dat dan het Public wifi; er staat KPN Fon bij?

Het lijkt erop dat er 3 zijn in de V10

De gewone, Public wifi ( / kpn fon) en Gast wifi.


Geen storingen meer gehad.

=opgelost

Thanks voor de hulp


Dan is mijn advies hiervoor de optie "Extra WiFi" te gebruiken.

@LaurensZalm. Ik heb een V10. Is dat dan het Public wifi; er staat KPN Fon bij?

Het lijkt erop dat er 3 zijn in de V10

De gewone, Public wifi ( / kpn fon) en Gast wifi.

Extra Wifi kan je instellen op de SuperWifi (die je aan de V10 gekoppeld hebt) of op de Box12. Niet op de V10 en nog niet op de V10A

 

@Frank05 heel fijn!

 

Admin: bericht aangepast na tip van Nick83


@Marcia_ de v10a had dacht ik nog geen Extra WiFi toch?


Jij bent scherper dan ik vanavond, @Nick83! Je hebt helemaal gelijk natuurlijk.


Hoi, @Nick83 . 👍