Skip to main content

Sinds ik twee weken geleden ben overgestapt naar glasvezel via KPN kan ik slechts zelden via VPN verbinding maken met mijn werk. Ik werk enkele dagen per week vanuit huis, dus het is essentieel dat dit werkt!

Dit probleem doet zich voor sinds ik ben overgestapt van Ziggo, naar KPN glasvezel. De Ziggo verbinding gaf nooit problemen. Als ik mijn laptop verbind met de hotspot van mijn mobiele telefoon kan ik wel via VPN verbinden met het netwerk van mijn werk. Als ik vervolgens de hotspot uitzet en via KPN glasvezel verbind, dan kan ik soms wel tijdelijk via VPN verbinden (maar meestal niet en slechts voor korte tijd).
Mijn partner ervaart exact dezelfde problemen als hij bij mij via VPN verbinding werkt (andere werkgever, ander type VPN verbinding). Zodra hij de VPN verbinding uitschakelt kan hij weer internetten (via KPN glasvezel), maar uiteraard niet verbinden met zijn werk.

De problemen lijken overeen te komen met deze meldingen op jullie forum: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/na-overstap-naar-xgs-pon-geen-vpn-meer-556059/index4.html

VPN Verbinding met kantoor werkt niet sinds overstap naar KPN | KPN Community

 

Is er inderdaad een firmware update beschikbaar die deze problemen oplost?

Heb je wellicht hetzelfde subnet thuis als op kantoor? Het gaat dan om de IP-adressen in je thuisnetwerk die een conflict kunnen geven als je werkgever dezelfde IP-adressen ook gebruikt, bijv 192.168.1.XX.

Verder kan je ook de IT-beheerder op kantoor vragen welke foutmeldingen diegene ziet in de VPN-server, zodat je kan nagaan waar de oorzaak zit. Het kan zijn dat een bepaald protocol (nog) niet door de Experiabox ondersteund wordt.


Geen idee of ik hetzelfde subnet heb als op kantoor. Als alles voorheen prima werkte, maar nu niet, dan is het toch een probleem wat KPN dient op te lossen? Zeker als er blijkbaar een firmware upgrade beschikbaar is.

Kan ik de IP-adressen in mijn thuisnetwerk niet gewoon aanpassen? Als dat het probleem nu is, dan zou het daarna verholpen moeten zijn lijkt me.


KPN support via chat stuurt mij naar dit forum, waar ik word verwezen naar mijn werkgever om dit op te lossen, ik vind dit maar vreemd.

Daarnaast had ik een reactie verwacht van KPN -met alle respect voor XS4-Arjan overigens-, ik vind dit weinig klantgerichtheid.


Hoi @nanniek . Welkom op het forum.

‘soms wel en soms niet’  is geen storing die door KPN veroorzaakt wordt.  Het topic wat je noemt is verouderd en de storing komt ook niet overeen met de symptomen die jij noemt.

VPN is een ingewikkelde techniek en verschilt per bedrijf. Heb je al met je systeembeheerder gepraat? Dat is nu toch even het beste advies dat ik je kan geven. 

Mocht de systeembeheerder niet beschikbaar zijn hebben we gedetailleerde informatie nodig over je VPN.  (welk protocol, hoe geconfigureerd) .  In dat geval kan de community vaak wel bijspringen met tips en tricks. 

Als hieruit tóch naar voren komt dat er iets met het KPN netwerk is, kan ik uiteraard bijspringen.