Skip to main content
Antwoord

Na update KPN Box 12 werken verbindingen via switches niet meer

• March 30, 2025
  • 10 reacties
  • 177 keer bekeken

Na de laatste update van het modem KPN Box 12 werkt het netwerk met internet wel als de kabel rechtstreeks op het modem is aangesloten, maar niet meer als dit gaat via een switch. Ik krijg wel een netwerkverbinding, maar het internet is er niet of beretraag.

Ik heb hier al over gesproken met een KPN medewerker. We hebben alles reset, maar helaas niet gelukt. De mederwerker geeft aan dat het de verbinding is tussen de modem en de switch. Dit heeft echter altijd gewerkt, tot na de update. De switches zouden niet compatible zijn met de software update.

De switches, die ik gebruik, zijn:

• Cisco Business 110 Series
  • Cisco SG110D-08
  • Netgear ProSAFE GS108

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Beste antwoord door TDN

Dus als alleen de TV gebruik maakt van IGMP snooping, dan zou het voor de andere apparaten toch gewoon moeten werken?

Je hebt waarschijnlijk een multicast storm in jouw netwerk. Zoek naar een apparaat de op 2 manieren aangesloten is (2xLAN of LAN+WLAN), of een kabel de op 2 einden op dezelfde switch aangesloten is.

Zonder IGMP snooping wordt multicast verkeer op alle porten aangeboden, dat veroorzaakt extra verkeer en maakt jouw netwerk langzamer, maar verklaart niet waarom jouw netwerk totaal dicht is wanneer de TV-ontvanger is aangesloten.

Ik heb sterk het vermoeden, dat er iets in de instellingen is veranderd sinds de update, dat er een extra vinkje is aangezet of zo.

Deactiveer Wifi in de TV-ontvanger als je hem bekabeld aansluit, verwijdert de LAN-kabel als je hem draadlos wil gebruiken.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

• March 30, 2025

Heb je al andere kabels geprobeerd? 

Ja, kabels al vervangen. Maar het vreemde is, dat voor de update van afgelopen week alles het ‘gewoon’ deed.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 30, 2025

De switches, die ik gebruik, zijn:

• Cisco Business 110 Series
  • Cisco SG110D-08
  • Netgear ProSAFE GS108

Alle deze switches ondersteunen geen IGMP snooping. Meestal hebt je een managed switch nodig om IGMP snooping te garanderen. Bij Netgear is het de versie GS108E

Dank voor je antwoord. Het blijft wel vreemd, dat het voor de update heeft gewerkt en daarna niet en dat KPN door de update mij nu eigenlijk verplicht om nieuwe switchen te kopen.

• March 30, 2025

IGMP snooping is alleen nodig als je een tv ontvanger op die switchen aansluit. Is dat het geval?

Ik heb inderdaad een TV op een switch aangesloten. Ik ga maar nieuwe switches kopen, maar blijft het vreemd vinden, dat dit probleem ineens optreedt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 30, 2025

Dank voor je antwoord. Het blijft wel vreemd, dat het voor de update heeft gewerkt en daarna niet en dat KPN door de update mij nu eigenlijk verplicht om nieuwe switchen te kopen.

Nee hoor ​@Job van Hardeveld KPN verplicht je tot niets, met een geschikte modem en tv-decoder, kun je de tv-decoder draadloos aansluiten en/of rechtstreeks bekabeld op de modem, dus buiten een switch om.

Beste ​@JanD , ik heb dit gedaan. TV rechtstreeks op de modem aangesloten. Als ik echter de rest van mijn apparatuur aansluit op een switch, omdat er te weinig poorten op de modem zitten, dan krijg ik nog steeds geen verbindingen met internet via LAN. De kabels zijn allemaal nieuw. Draadloos WiFi werkt wel, dan kan ik wel op internet komen. 

Dus als alleen de TV gebruik maakt van IGMP snooping, dan zou het voor de andere apparaten toch gewoon moeten werken?

Ik heb sterk het vermoeden, dat er iets in de instellingen is veranderd sinds de update, dat er een extra vinkje is aangezet of zo. Hier krijg bij KPN support alleen geen antwoord op. Het modem functioneert, dus ligt het aan de switch. Maar dit heeft altijd, voor de update, gewerkt. 

Ik weet het echt niet meer.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • March 31, 2025

Je hebt waarschijnlijk een multicast storm in jouw netwerk. Zoek naar een apparaat de op 2 manieren aangesloten is (2xLAN of LAN+WLAN), of een kabel de op 2 einden op dezelfde switch aangesloten is.

Zonder IGMP snooping wordt multicast verkeer op alle porten aangeboden, dat veroorzaakt extra verkeer en maakt jouw netwerk langzamer, maar verklaart niet waarom jouw netwerk totaal dicht is wanneer de TV-ontvanger is aangesloten.

Ik heb sterk het vermoeden, dat er iets in de instellingen is veranderd sinds de update, dat er een extra vinkje is aangezet of zo.

Deactiveer Wifi in de TV-ontvanger als je hem bekabeld aansluit, verwijdert de LAN-kabel als je hem draadlos wil gebruiken.

Beste @TDN,

Bedankt voor de tip. Ik heb de kabels in de verschillende switches gecontroleerd. Alle overbodige kabels heb ik verwijderd en nu werkt alles weer!