Skip to main content

Ik heb een Google nest wifi pro sinds één week alleen ik kan niet meer mijn Nas Systeem benaderen die aangesloten is op de kpn modem (experia V10) En zie het ook niet meer in me netwerk heb al geprobeerd om de Ip adres van Google nest wifi pro vast te zetten in de kpn modem en DHCP daarna uit gezet maar daarna had ik geen Internet verbinding meer en kon ook niet meer tv kijken via het kpn tv kastje ook al heb ik de ip adres van het tv kastje vast gezet 😔

 

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. 

Alvast bedankt. 

 

 

Hi @Mr.Herman! Welkom op het forum. 

Dit valt een aardig eindje buiten de ondersteuning. Dus een direct antwoord heb ik niet voor je. Wel denk ik je een goed eind op weg te kunnen helpen.

In dit topic over gebruik van een eigen modem staat heel veel informatie over het instellen van alles achter je eigen modem. Ook had iemand in dit topic een soortgelijk probleem

Wil je eerst daar kijken of het antwoord daar staat? 

Wil je verder ook aangeven of het eerder, zonder de Google Nest, de NAS wel bereikbaar was?


U kunt 2 dingen doen:

Die Google Nest WiFi in accesspoint / bridge mode zetten.

https://support.google.com/googlenest/answer/6240987

Of al uw apparatuur achter de Google Nest WiFi zetten. Met uitzondering van de KPN tv ontvangers indien u die heeft. Die houd u wel rechtstreeks aan de KPN Box. 


Hi @Mr.Herman! Welkom op het forum. 

Dit valt een aardig eindje buiten de ondersteuning. Dus een direct antwoord heb ik niet voor je. Wel denk ik je een goed eind op weg te kunnen helpen.

In dit topic over gebruik van een eigen modem staat heel veel informatie over het instellen van alles achter je eigen modem. Ook had iemand in dit topic een soortgelijk probleem

Wil je eerst daar kijken of het antwoord daar staat? 

Wil je verder ook aangeven of het eerder, zonder de Google Nest, de NAS wel bereikbaar was?

Hallo Bram 

 

Dankjewel voor jou reactie 

En ik zal in die topic eens even lezen of er iets tussen staat wat ik kan gebruiken of vergelijken met mijn huidige probleem.. 

 

Enne ja ik kon voor dat ik Google nest wifi pro had wel de nas Systeem benaderen en zag die dus ook in me netwerk staat maar nu dus niet meer 😔


U kunt 2 dingen doen:

Die Google Nest WiFi in accesspoint / bridge mode zetten.

https://support.google.com/googlenest/answer/6240987

Of al uw apparatuur achter de Google Nest WiFi zetten. Met uitzondering van de KPN tv ontvangers indien u die heeft. Die houd u wel rechtstreeks aan de KPN Box. 

Hallo Nick83

 

Ik heb al gelezen dat ik de Google nest wifi pro in bridge mode kan zetten en eerlijk gezegd heb ik dat ook al geprobeerd om te kijken of ik dan wel mijn nas Systeem kon zien in me netwerk maar helaas zonder resultaat ik zag nog steeds niet mijn nas Systeem in het netwerk die aangesloten is via de kpn modem

Maar bridge modem word eigelijk afgeraden omdat je dan bepaalde dingen dan niet werken zoals me Mesh-netwerk dus heb ik het maar weer terug gezet zoals het stond 


Klopt, in bridge functie zijn er diverse functies die niet werken. Maar ... u heeft maar 1 Google Nest WiFi toch? Of heeft u er meer?


Klopt, in bridge functie zijn er diverse functies die niet werken. Maar ... u heeft maar 1 Google Nest WiFi toch? Of heeft u er meer?

Ik heb er 2 ja 


U heeft nu waarschijnlijk 2 netwerken in huis, de nas zit in de ene (Kpn), de rest in de andere. 
je kunt de nas achter de nest hangen om hem in zelfde netwerk te krijgen. Als de nas geen vaste IP heeft moet deze daarna benaderbaar zijn.

Echter als je tv wel direct achter kpn hangt, kun je bijvoorbeeld geen films spelen vanaf de nas naar TV. 


U heeft nu waarschijnlijk 2 netwerken in huis, de nas zit in de ene (Kpn), de rest in de andere. 
je kunt de nas achter de nest hangen om hem in zelfde netwerk te krijgen. Als de nas geen vaste IP heeft moet deze daarna benaderbaar zijn.

Echter als je tv wel direct achter kpn hangt, kun je bijvoorbeeld geen films spelen vanaf de nas naar TV. 

Ja klopt ik heb nog 2 netwerken waar ik eigenlijk 1 netwerk van wil maken. 

Om de nas Systeem nu achter de Google Nest te hangen dit is juist niet mijn bedoeling en plan de kpn modem hangt hier in de meterkast en daar staat ook de nas Systeem en die heeft daar altijd gestaan dus wil ik die nas Systeem hier ook laten staan er moet toch een oplossing zijn zodat ik de nas Systeem kan zien in me netwerk?  Lijkt me

 

U zegt: Echter als je tv wel direct achter kpn hangt, kun je bijvoorbeeld geen films spelen vanaf de nas naar TV...hier moet ik u toch echter corrigeren want ik kan wel filmpje of muziek afspelen van de nas Systeem op me tv omdat ik weet welke Ip adres de nas Systeem heeft met de laptop kan ik de nas Systeem ook benaderen via dat ip adres maar dan moet ik elke keer het ip adres ingevulden en via me media spelen moet ik de nas Systeem kunnen benaderen via het netwerk anders kan ik er niks mee..

 

 


Ik snap niet dat Google Nest WiFi niet in bridge modus kan. Vergelijkbare systemen van bij TP-Link of Netgear kunnen volgens mij wel gewoon in bridge modus met behoud van mesh. Maar goed.

Als bridge modus geen optie is, dan toch de nas achter de Google Nest WiFi plaatsen.

Om de nas Systeem nu achter de Google Nest te hangen dit is juist niet mijn bedoeling en plan de kpn modem hangt hier in de meterkast en daar staat ook de nas Systeem en die heeft daar altijd gestaan dus wil ik die nas Systeem hier ook laten staan er moet toch een oplossing zijn zodat ik de nas Systeem kan zien in me netwerk? 

U kunt de eerste Google Nest WiFi natuurlijk ook in de meterkast zetten. Of een 2de kabel terug naar de meterkast.

Dat heb Ik zelf ook, een tweede kabel terug naar de meterkast. Ik heb namelijk ook een 2de router. Doelbewust. Die staat boven. En van boven ga ik met een 2de kabel weer terug naar de meterkast. 

Echter als je tv wel direct achter kpn hangt, kun je bijvoorbeeld geen films spelen vanaf de nas naar TV. 

Je kunt natuurlijk de tv ontvanger van KPN rechstreeks aan de KPN Box hangen. En de smarttv achter de 2de router koppelen. Zo heb ik het ook.

Althans... ik heb geen smarttv, maar wel Google Chromecast. Komt op hetzelfde neer zo ongeveer. 

Ik heb echter nu een tv+ ontvanger. Daarop kun je allerlei leuke apps installeren waarmee je dus ook films of muziek vanaf je nas zou kunnen afspelen. Maar ja ... die kan dus niet bij mn nas nee. Dat is wel jammer.


Ok, mee eens, je kunt de tv en de nas aan het andere netwerk hangen dan de kpn decoder. Ik was daar niet helder in. Devices die met elkaar moeten praten zitten normaliter in hetzelfde netwerk. 

Jouw TV en nas zitten nu blijkbaar beide in het kpn netwerk.

Maar de twee netwerken 1:1 met elkaar laten praten dat kan technisch wel, maar dat vraagt een dure en bewerkelijke -niet thuisgebruik- gateway oplossing.

Dat wordt de NAS naar boven, de door Nick geschetste dubbele kabel  of de bridgemodus.


Het is me gelukt💪 om me Nas Systeem in me netwerk te krijgen het was even stoeien voor al na dat ik een probleem had met me nas Systeem zelf na dat die niet meer wilde opstarten maar dat is nu gefixt en met behulp van een programma die ik bij de nas Systeem had is het me gelukt om de nas zo te configureren dat die nu een ip adres heeft van Google nest en ik heb nu de nas Systeem op me Google nest punt aangesloten die in bridge mode staat zoals NICK83 me vertelde

 

Nu ben ik weer Happy 😁 

Ik wil toch iedereen bedanken voor jullie reacties en het mee denken bedankt allemaal 👍


@Mr.Herman blij te horen dat het allemaal weer werkt! En @Nick83 is een goeie. 😉


@Mr.Herman blij te horen dat het allemaal weer werkt! En @Nick83 is een goeie. 😉

Ik heb nog wel één vraagje @Bram_ 
Ik kwam gisterenavond er achter dat ik de nas Systeem niet kan benaderen van buiten af
Is er een mogelijkheid om een port forward in te stellen bij de Google nest wifi pro en de kpn modem zodat ik het van buiten af me nas Systeem kan benaderen zonder dat ik een mailtje krijg van kpn of dat ze me internet blokkeren?? 


@Mr.Herman met alleen port forwarding instellen is er niet zo snel iets aan de hand. Op deze pagina over port forwarding op de V10 staat alle relevante informatie. 

Mocht vanuit onze kant toch gedacht worden dat er iets verdachts is, krijg je te maken met het Abuse team. Die zullen bij verdachte activiteit mogelijk de verbinding blokkeren. De eerste keer los je dit zelf op door een reset van het modem te doen. Daarna geef je op de vangpagina aan dat je dit gedaan hebt en wordt je direct weer aangesloten. 

Maar dat gebeurt dus echt niet zomaar. Daarnaast is het vrijwel direct opgelost als het je toch overkomt. 


@Mr.Herman met alleen port forwarding instellen is er niet zo snel iets aan de hand. Op deze pagina over port forwarding op de V10 staat alle relevante informatie. 

Mocht vanuit onze kant toch gedacht worden dat er iets verdachts is, krijg je te maken met het Abuse team. Die zullen bij verdachte activiteit mogelijk de verbinding blokkeren. De eerste keer los je dit zelf op door een reset van het modem te doen. Daarna geef je op de vangpagina aan dat je dit gedaan hebt en wordt je direct weer aangesloten. 

Maar dat gebeurt dus echt niet zomaar. Daarnaast is het vrijwel direct opgelost als het je toch overkomt. 

@Bram_ ik heb vaker een mailtje gehad van het Abuse Team omdat ze verdachte activiteit gevonden hadden en gezien hadden dat ik een open poort had ik heb ze toen al een paar keer verteld waarom ik die poort open had staan en vertelt dat ik die poort open moet houden anders kan ik me nes systeem niet benaden en daar staan dingen op van me werk maar ze bleven mij maar mailtje sturen en internet voor een gedeelte blokkeren dus zat voor mij niks ander op om die poort dicht te zetten daarom vraag ik jou is er een veilige manier om die poort open te zetten zonder dat ik weer die mailtjes krijg van het Abuse team want daar heb ik echt geen zin in snapt u?  

 


Beste, 

een poort opzetten is gemakkelijk, hem beveiligen niet. 
Ook ik raad je aan om hem dicht te zetten voordat iemand je data steelt of encrypt. 

Mijn advies is om je eerst goed te verdiepen in de materie, de firewall op de nas in te richten, en dan pas weer open te zetten. 
Dit advies is goedbedoeld en misschien overkill, echter te vaak zie ik mensen die niet weten hoe port forwarden gaat, fouten maken met de beveiliging. 
wat voor nas is het?
 


@Mr.Herman welke poort(en) zette u in het verleden open dan? Bepaalde poorten zijn niet toegestaan namelijk.

Of... beter gezegd: diensten. Zoals bijvoorbeeld Windows bestandsdeling. Het zou kunnen wezen dat Abuse daar op aanslaat. Dat is een dienst die eigenlijk bedoeld is voor het lokale netwerk. Niet om over internet te gebruiken. In ieder geval niet protocol v1.

Als u de Google Nest WiFi nu in accesspoint / bridge mode heeft staan, dan hoeft u daarop geen poorten te forwarden.


Beste, 

een poort opzetten is gemakkelijk, hem beveiligen niet. 
Ook ik raad je aan om hem dicht te zetten voordat iemand je data steelt of encrypt. 

Mijn advies is om je eerst goed te verdiepen in de materie, de firewall op de nas in te richten, en dan pas weer open te zetten. 
Dit advies is goedbedoeld en misschien overkill, echter te vaak zie ik mensen die niet weten hoe port forwarden gaat, fouten maken met de beveiliging. 
wat voor nas is het?
 

Namelijk snap ik het wel en weet dat het gevaarlijk kan zijn maar ik heb me echt er in verdiept en me firewall en zo zo kunnen instellen dat niet zo maar iemand in me nas Systeem kon komen gebeurt dat toch dan word die gene meteen geblokkeerd en krijg ik een mailtje en een push up bericht op me telefoon zodat ik eventueel Actie kan ondernemen. 


@Mr.Herman welke poort(en) zette u in het verleden open dan? Bepaalde poorten zijn niet toegestaan namelijk.

Of... beter gezegd: diensten. Zoals bijvoorbeeld Windows bestandsdeling. Het zou kunnen wezen dat Abuse daar op aanslaat. Dat is een dienst die eigenlijk bedoeld is voor het lokale netwerk. Niet om over internet te gebruiken. In ieder geval niet protocol v1.

Als u de Google Nest WiFi nu in accesspoint / bridge mode heeft staan, dan hoeft u daarop geen poorten te forwarden.

Ik moest alle UDP-poorten sluiten en zorg dat ze niet meer verbonden zijn met het internet.

 

Google nest wifi staat in bridge mode maar de kpn modem V10 blokkeert de boel nog zodat ik geen toegang heb bij me nas Systeem daarom had ik toen een port forward gedaan zodat ik wel toegang heb. 


@Mr.Herman welke poort(en) zette u in het verleden open dan? Bepaalde poorten zijn niet toegestaan namelijk.

Of... beter gezegd: diensten. Zoals bijvoorbeeld Windows bestandsdeling. Het zou kunnen wezen dat Abuse daar op aanslaat. Dat is een dienst die eigenlijk bedoeld is voor het lokale netwerk. Niet om over internet te gebruiken. In ieder geval niet protocol v1.

Als u de Google Nest WiFi nu in accesspoint / bridge mode heeft staan, dan hoeft u daarop geen poorten te forwarden.

Ik moest alle UDP-poorten sluiten en zorg dat ze niet meer verbonden zijn met het internet.

 

Google nest wifi staat in bridge mode maar de kpn modem V10 blokkeert de boel nog zodat ik geen toegang heb bij me nas Systeem daarom had ik toen een port forward gedaan zodat ik wel toegang heb. 

Maar welke poortnummers? UDP opzich is niet fout ofzo...


@Mr.Herman Misschien is dit wel het moment om eens extra na te denken over de veiligheid van je NAS als deze rechtstreeks aan het internet hangt.  Lees je eens in in dit OpenVPN artikel, daarmee maak je je verbinding van buitenaf naar je NAS een stuk veiliger!


@Mr.Herman Misschien is dit wel het moment om eens extra na te denken over de veiligheid van je NAS als deze rechtstreeks aan het internet hangt.  Lees je eens in in dit OpenVPN artikel, daarmee maak je je verbinding van buitenaf naar je NAS een stuk veiliger!

Ik heb pas  een stukje gelezen over vpn ook omdat ik er geïnteresseerd bent voor onderandere de Google Chrome cast maar zal het nog een keer lezen en ook over de openvpn en hoe dat werkt

Dankjewel voor jou berichtje 👍


@Mr.Herman welke poort(en) zette u in het verleden open dan? Bepaalde poorten zijn niet toegestaan namelijk.

Of... beter gezegd: diensten. Zoals bijvoorbeeld Windows bestandsdeling. Het zou kunnen wezen dat Abuse daar op aanslaat. Dat is een dienst die eigenlijk bedoeld is voor het lokale netwerk. Niet om over internet te gebruiken. In ieder geval niet protocol v1.

Als u de Google Nest WiFi nu in accesspoint / bridge mode heeft staan, dan hoeft u daarop geen poorten te forwarden.

Ik moest alle UDP-poorten sluiten en zorg dat ze niet meer verbonden zijn met het internet.

 

Google nest wifi staat in bridge mode maar de kpn modem V10 blokkeert de boel nog zodat ik geen toegang heb bij me nas Systeem daarom had ik toen een port forward gedaan zodat ik wel toegang heb. 

Maar welke poortnummers? UDP opzich is niet fout ofzo...

Welke poortnummer weet ik niet 

Denk dat het om poort nummer 80 is geweest want poort nummer 5000 zou het niet geweest zijn denk ik 


Als je het over poort 5000 hebt, dan zou je een synology kunnen hebben. Je kunt daar met quickconnect verbinden/op komen, zonder een poort te openen. 
stuk veiliger. 
VPN is een ook een optie. 
 


Als je het over poort 5000 hebt, dan zou je een synology kunnen hebben. Je kunt daar met quickconnect verbinden/op komen, zonder een poort te openen. 
stuk veiliger. 
VPN is een ook een optie. 
 

@EAZ1964 Synology Nas dat klopt dat zeg ik ook en QuickConnect.heb ik maar daarmee kom ik nog niet in de nas Systeem vanuit buiten. 

VPN zou ik kunnen proberen