Skip to main content

Sinds gisteren aangesloten op het KPN netwerk via KPN box modem. Op poort 4 heb ik mijn Synology NAS DS216i aangesloten maar ik vind deze niet terug in de apparaten die verbonden zijn met mijn gateway.

Op wat voor een netwerk was die NAS voorheen aangesloten?

Had je het IP adres vast op de Synology NAS ingesteld staan of haalde deze zijn IP adres op via DHCP?


Ik zat hiervoor op het Ziggo netwerk. Het P adres liep via DHCP


sorry, het IP adres liet via DHCP

 


Als de Synology NAS DS216j zijn IP adres via DHCP ophaalt dan zou hij nu gewoon een 192.168.2.x IP adres moeten hebben. Wel even de Synology NAS rebooten om de renewal van de DHCP lease te forceren.

Als hij dan nog niet zichtbaar is, gebruik dan eens de app Fing op Android of iOS en scan jouw netwerk. Zie je hem dan wel?


De Synology NAS gereset.  Nog steeds geen IP adres. Fing geïnstalleerd en gebruikt. Er wordt geen NAS gevonden.

Ik heb de Synologie assistent geactiveerd. De status die de assistent aangeeft is ‘verbinding is mislukt.” Het getoonde IP adres is nog de oude van ziggo, 192.168.178.108. 


Ik ben bang dat jouw Synology toch een hard op de Synology zelf ingesteld IP adres heeft.

Pak een computer en stel daarop het IP adres van de LAN poort hard in op 192.168.178.10 met netwerkmask 255.255.255.0. Sluit de NAS met een netwerkkabel rechtstreeks aan op de computer en ga op de computer in de browser naar de NAS op 192.168.178.108.

Kan je deze nu wel bereiken?

Zo ja, log dan in op DSM en zorg er voor dat het IP adres via DHCP verkregen gaat worden.

Als dat gelukt is, dan sluit je de NAS weer op het thuisnetwerk aan en zet je de LAN poort van de computer ook weer terug naar de oorspronkelijke instellingen.


Update:

ik had kennelijk de reset niet goed uitgevoerd. (ik hoorde nu bij de tweede poging een piepje) Na deze goede reset werd de NAS zichtbaar in de DHCP release en vervolgens op mijn PC.

Bedankt voor de hulp.