Skip to main content
Antwoord

Nas Synology 923+ aansluiten op KPN Box 12

• August 11, 2025
  • 9 reacties
  • 99 keer bekeken

Wil mijn Nas Synology 923+ op KPN modem 12b aansluiten. Het liefst via Quick Connect. Via Ziggo heeft het altijd prima gewerkt, mijn Ziggo abonnement heb ik nog niet opgezegd, dus kan ik in de Nas nog veranderingen aanbrengen.  Als ik nu in Synology Assistant op zoeken klik vindt het de Nas niet en. Ik heb Nas en computer desktop bekabeld aangesloten. Wat nu te doen.

Beste antwoord door DannyK_

Quick Connect is alleen nodig voor toegang van buitenaf, intern kun je je nas gewoon via zijn eigen IP benaderen.
Synology Assistant zoekt alleen je lokale netwerk af, dus het netwerk waar je op dat moment mee bent verbonden. Als die dus jouw nas niet kan vinden dan zit hij niet op hetzelfde netwerk.

Resetten van de nas is niet nodig overigens, je zou in theorie netwerkkabel kunnen overzetten van het ene modem naar het andere. Voor de zekerheid zou ik aanraden, omdat er verschillende ip-reeksen in het spel zijn, de nas even uit te zetten en dan om te hangen naar het KPN modem.
Als je hem dan weer aanzet zal hij een ip krijgen van de Box 12, tenzij je op je nas zelf een handmatig ip hebt ingesteld uiteraard.

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 11, 2025

Beste ​@Issr Ziggo gebruikt een andere IP-range dat KPN, dat is 192.168.2.xxx

Misschien een idee op de NAS te resetten en als nieuw aan te melden op het KPN-netwerk?

DannyK_
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • Antwoord
  • August 11, 2025

Quick Connect is alleen nodig voor toegang van buitenaf, intern kun je je nas gewoon via zijn eigen IP benaderen.
Synology Assistant zoekt alleen je lokale netwerk af, dus het netwerk waar je op dat moment mee bent verbonden. Als die dus jouw nas niet kan vinden dan zit hij niet op hetzelfde netwerk.

Resetten van de nas is niet nodig overigens, je zou in theorie netwerkkabel kunnen overzetten van het ene modem naar het andere. Voor de zekerheid zou ik aanraden, omdat er verschillende ip-reeksen in het spel zijn, de nas even uit te zetten en dan om te hangen naar het KPN modem.
Als je hem dan weer aanzet zal hij een ip krijgen van de Box 12, tenzij je op je nas zelf een handmatig ip hebt ingesteld uiteraard.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 11, 2025

Ik ga het volgens u instructies uitvoeren. ik heb het handmatig ip al uitgeschakeld. Ik heb ook camera's hangen in het netwerk en die wil ik van buiten kunnen benaderen.  

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 11, 2025

Beste ​@Issr door de overgang van Ziggo naar KPN zul je alles moeten aanpassen, zeker als je vaste IP-adressen gebruikt.

Makkelijker wordt het gewoon alles via DHCP te laten lopen, dan zijn er wat minder aanpassingen nodig.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Issr. Welkom op de KPN Community! Er wordt al heel goed met je meegedacht door ​@JanD en ​@DannyK_ zie ik. Heel fijn. Heb je daar wat aan gehad? 

Trouwens je kunt met de KPN Software op je modem ook een eigen IP-pool instellen. Dan hoef je niet alle handmatig ingestelde IP's in je netwerk aan te passen. 

Als je nog met vragen zit of als je er niet uit komt, geef het dan hier aan. Dan helpen we je verder!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 12, 2025

Je Ziggo IP-reeks zal hoogstwaarschijnlijk nog actief zijn. Zet deze even terug op automatisch via het Ziggo modem, sluit het daarna weer aan op je KPN modem en herstart je NAS.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 18, 2025

Mijn Dank aan iedereen die hebben gereageerd op mijn vraag. Jullie hebben allen mee geholpen met het oplossen van het probleem.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 18, 2025

Mijn Dank aan iedereen die hebben gereageerd op mijn vraag. Jullie hebben allen mee geholpen met het oplossen van het probleem.

Super! Wat was de oplossing?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 20, 2025

Met deze uitleg van Danny K heb ik het probleem kunnen oplossen.