Skip to main content

ik krijg melding dat mijn vraag beantwoord is! Er is dus geen antwoord! Ik zie wel een verwijzing naar aan antwoord van 3 ( DRIE !) jaar geleden, waar ik niets mee kan. Allemaal technische wetenswaardigheden die voor mij onbekend zijn. Als leek kan ik daar niets mee.

Drie personen van KPN service via telefoon gesproken, geen oplossing!

Een persoon in KPN winkel gesproken, weet geen raad!

 

Na twee jaar zonder problemen heb ik ineens rood kruisje op de wereldbol van mijn Nefit easy thermostaat. niemand weet raad!

 

Admin: samengevoegd met je eigen topic


@Winston Aarts  Het gaat dus over een easy thermostaat, wat is uw vraag precies ? 


krijg melding dat antwoord is gegeven. ik zie geen antwoord, maar verwijzing naar bericht van 3 jaar geleden!

Met dat bericht kan ik niets, technische teksten die mij als leek niets zeggen.

Ben nu al 3 weken bezig om dit probleem op te lossen. 3x telefonisch contact, KPN service; geen resultaat.

 

Admin: samengevoegd met je eigen topic


Beste HansaanZet.  De  easy thermostaat  maakt geen contact meer met Nefit server, waardoor meerdere functies niet meer actief zijn. Het apparaat is getest, en in orde, Volgens Nefit is het MAC adres van de thermostaatuit mijn router  verwijderd (zomaar ineens na 2 jaar zonder storing te functioneren) waardoor geen verbinding gemaakt kan worden.  Bij navraag KPN weet niemand daar raad mee!


Hallo @Winston Aarts. Ik zie maar één topic onder jouw naam en dat is dit topic. In dit topic is nog geen antwoord gegeven. Ik weet dus niet waar de melding vandaan komt, noch weet ik naar welk topic verwezen wordt. Maar dat maakt ook niet uit. Het gebruik van de Nefit easy thermostaat valt buiten onze ondersteuning, daar wij niet bekend zijn met de werking van dergelijke producten. Toch ga ik mijn best doen om je verder te helpen. Heb je al geprobeerd om met behulp van de handleiding het wifi netwerk opnieuw in te stellen? Het kan daarbij helpen om de thermostaat los te klikken van de grondplaat, 10 seconden te wachten en deze vervolgens weer op de grondplaat te klikken. Volgens de handleiding zouden dan alle beschikbare wifi netwerken in beeld moeten komen, waarna je jouw netwerk opnieuw kunt instellen.

Werkt dit niet direct, dan raad ik je aan om de onderstaande stappen te doorlopen:

  1. Klik de thermostaat los van de grondplaat.
  2. Geef de Experia Box een herstart. Dit doe je door het modem 30 seconden stroomloos te maken.
  3. Wacht tot de Experia Box volledig is opgestart.
  4. Klik de thermostaat weer aan de grondplaat.
  5. Volg de handleiding voor het instellen van jouw wifi netwerk.

Hopelijk lukt het zo. :blush:


Beste Denise, dank voor je bericht. Wifi instellen lukt wel, maar er komt geen verbinding met Nefit tot stand, m.a.g. meerdere functies van de thermostaat uitgeschakeld!

Nefit heeft hier wel een verklaring voor, en die komt er op neer dat er in de router iets gewijzigd is, zie bijgaand bericht,

 

Geachte heer Aarts,

 

 

U heeft een kruis bij het wereldbolsymbool van de Nefit Moduline Easy thermostaat. De oorzaak hiervoor kan liggen bij een serverstoring/onderhoud, de instellingen van uw modem/router of een probleem met de thermostaat zelf. Momenteel is er geen serverstoring/onderhoud gaande.

 

Hierna volgen de instellingen die correct dienen te staan wil de thermostaat toegang tot internet kunnen krijgen via uw modem of router:

 

- Modem/router terugzetten naar fabrieksinstellingen

- WiFi kanaal instellen op het minst gebruikte kanaal tussen 1-11 (scannen met gratis apps zoals WiFi Analyzer). Let op! Easy kent kanaal 12 en 13 niet!

- Hotspots deactiveren

- DHCP inschakelen (staat vaak al ingeschakeld)

- WPA2/PSK beveiligingstype selecteren

- TKIP + AES wachtwoord-encryptie selecteren

- SSID zichtbaar maken

- 802.11 b/g/n mixed modus selecteren op 2.4gHz

 

Optionele aanpassingen:

 

- MAC-adres als vertrouwd apparaat toevoegen in de router

- Poort 5222 en 5223 openzetten

 

Om meer gericht uit te sluiten of het probleem van de wereldbol met het kruisje bij de thermostaat of het modem ligt kunt u deze met de mobiele hotspot van uw mobiele telefoon verbinden. Via de volgende link vindt u de instructie hoe u de mobiele hotspot kan aanzetten van uw androidsmartphone:

 

https://www.androidplanet.nl/tips/wifi-hotspot-maken-met-android-smartphone/

 

Bij een Iphone kan de hotspot worden aangezet via Instellingen en persoonlijke hotspot.

 

Als u de mobiele hotspot aan heeft gezet kunt u vervolgens de thermostaat hiermee verbinden. Als het van de muur halen en terugplaatsen van de thermostaat en het drukken op het pijltje niet zorgt voor het kunnen kiezen van een ander wifinetwerk dan kunt u het linkergaatje indrukken voor een harde reset dan wordt de bestaande wifiverbinding sowieso gewist maar moet ook een nieuw app wachtwoord worden aangemaakt. Uw thermostaat geeft als het goed is weer overzicht van de wifinetwerken en dan ook de mobiele hotspot naam die u zelf heeft gekozen, na het bevestigen hiervan kunt u vervolgens ook het zelf gekozen bijbehorende wachtwoord invoeren in de thermostaat.

 

Als de thermostaat met de mobiele hotspot is verbonden en het wereldbolletje nog steeds een kruis geeft dan is de wifimodule defect (mits een andere apparaat wel internet krijgt via de mobiele hotspot), als het kruisje verdwijnt betekent dit dat het probleem alsnog bij het modem zit en dienen de eerder genoemde instellingen te worden gecontroleerd.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geadviseerd,

Met vriendelijke groet / Best regards

Mariska Hilkes

Consumentenservice
 

*Admin: contactgegevens verwijderd


Bedankt voor het doorsturen van de e-mail van Nefit. Uit de e-mail maak ik niet direct op dat er iets in de instellingen van het modem is gewijzigd, maar Mariska van Nefit geeft wel aan hoe de instellingen in het modem moeten staan voor optimaal gebruik. Haar eerste ‘oplossing’ is dat je de Experia Box terugzet naar de fabrieksinstellingen. Heb je dit al gedaan? Zo niet, volg dan de onderstaande stappen:

  1. Klik de thermostaat los van de grondplaat.
  2. Geef de Experia Box een reset. De instructies voor een reset vind je onder kopje 2.
  3. Wacht tot de Experia Box volledig is opgestart. Die kan maximaal een half uur duren.
  4. Klik de thermostaat weer aan de grondplaat.
  5. Volg de handleiding voor het instellen van jouw wifi netwerk.

De volgende dingen die op Mariska's lijstje staan, zijn dingen die veelal automatisch goed ingeregeld worden, dus daar hoeven we niks mee te doen. Voor de zaken waar we nog wel naar kunnen kijken, geef ik je hieronder instructies.

802.11 b/g/n mixed modus selecteren op 2.4gHz

Als je de KPN Box 12 hebt, dan heb je een modem dat wifi6 ondersteunt. Niet alle apparaten kunnen hier mee overweg. Daarom kun je wifi6 ‘uitzetten’. Je kunt op jouw modem inloggen via http://192.168.2.254. Als je nog niet eerder hebt ingelogd, dan vind je de gebruikersnaam en wachtwoord op de sticker op het modem. Ga vervolgens naar ‘Wifi’ > ‘Advanced'. Hier kun je onder ‘Wireless Mode’ de modus veranderen. Deze zet je op 802.11b in plaats van 802.11ax. 

Heb je geen KPN Box 12 maar een Experia Box? Dan hoef je niets te veranderen.

Poort 5222 en 5223 openzetten

Voor het openzetten van poorten, wil ik je vragen om onderstaand topic door te nemen. Superuser wjb heeft hierin heel mooi uitgelegd wat je precies moet doen om poorten op jouw modem te openen.

 


Mijn dank voor de snelle reactie. Ik ga er van uit dat het resetten van de Experiabox 10 de oplossing zal bieden! Ik zal dat z.s.m.  doen.

De informatie over “poorten openen” is waarschijnlijk bedoeld voor een deskundige! Ik kan er niets mee, want ik ben een leek in deze materie, en begrijp er dus niets van!

Resultaat van resetten laat ik nog weten. Fijn week end!


Na resetten, door KPN op afstand, probleem opgelost!

Dank voor juiste advies.


Grappig dat er aangegeven wordt door de fabrikant dat easy geen kanaal 12 zou kennen.

 

Ik heb zojuist gecontroleerd (just curious) en 2 dingen geconstateerd:

 

1: Mijn easy werkt uitstekend (iedere functie)

2: Mijn WiFi kanaal is kanaal 12.

 

Gelukkig toeval, heb ik een special editionof een foutje van de afdeling consumentenservice?

 


Fijn dat je weer contact kunt maken met jouw thermostaat, @Winston Aarts!


Oplossing (reset naar fabrieksinstellingen) werkt nog steeds
Deze week liep ik tegen zelfde probleem aan dat -zonder direct aanwijsbare oorzaak- de Nefit Easy thermostaat geen verbinding meer kon maken met de server van Nefit-Bosch.

Na het resetten van het modem (naar fabrieksinstellingen) was het probleem opgelost.
De reset-uitleg van @Denise_ geeft oa een link naar een pagina van KPN voor de fabrieksreset, waardoor je het modem niet hoeft uit te bouwen/uit te zetten. Gaat bovendien erg snel :)