Skip to main content

Beste leden, 

 

Ik ben hier naar toe verwezen vanuit de KPN helpdesk omdat ik met een probleem zit.
Ik merk dat wanneer mijn PS4 of PS5 aan het downloaden is (een game bijvoorbeeld). Dit de rest van het netwerk verstoord (een soort unicast of network flood zoals je het wil noemen).


Op het moment van de download zowel in actieve of zogenaamde ruststand van de PS4/5, valt het KPN tv signaal weg, is mijn wifi niet meer te gebruiken en is ook het interne netwerkverkeer niet meer mogelijk (voorbeeld een tv serie van een aantal GB streamen naar mijn Nvidia Shield).

Ik heb het volgende geprobeerd: De PS4/5 hebben heb ik aangesloten op een router die in AP mode staat, en op Netgear GS105Ev2 switch, beide maakt geen verschil. 

 

Als ik de PS4/5 rechtstreeks op de Experiabox aansluit zijn mijn downloads VEEL sneller (zoals het hoort volgens mij), en heb ik nergens verstoring op het netwerk, en blijft KPN tv het prima doen.
Bijgevoegd een simpele tekening van dit stukje netwerk. Vanuit de Experiabox loopt een goede cat6a kabel naar de woonkamer. Deze gaat naar de Netgear switch, en vanuit daar een aftakking naar de router in AP mode.

Op beide apparaten zitten andere apparaten aangesloten zoals een Samsung tv, Nvidia Shield, KPN tv.
 

 

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Ik dacht eerst aan evt jumbo packets of ICMP, maar dat zou ondersteund moeten worden door deze switch dacht ik zo? 

Welkom op ons forum, @TvdB! Een lastig probleem, dat je problemen met jouw verbinding ervaart zodra je aan het downloaden bent op de PlayStation. Aan jouw snelheid zal het niet liggen, in ieder geval. Mijn eerste gedachte is dat dit probleem veroorzaakt wordt door de switch die je hebt aangesloten; als je de PlayStation op de Experia Box aansluit heb je namelijk geen problemen. De switch die jij hebt, ondersteunt deze wel IGMP snooping? Met IGMP snooping kan een switch de protocollen van de Experia Box namelijk begrijpen en zou je geen problemen moeten hebben. Wil je hier eens naar kijken?


Beste @Denise_  Deze switch wordt door KPN aangeraden, en als ik naar de specs hiervan kijk Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E - Kenmerken - Tweakers zou deze het moeten ondersteunen. 

Ik zelf denk ook dat het aan de switch ligt, maar dan zou KPN mij in deze een niet optimaal werkende switch  hebben toegezonden ?

 

Overigens zijn deze switches al een tijdje end-of-life helaas :(


Deze switch zou het inderdaad wel moeten ondersteunen. Voor de zekerheid heb ik je een nieuwe switch toegestuurd. Hopelijk zorgt deze voor verbetering. :blush:


@Denise_ Bedankt voor de ondersteuning! Ik kreeg zojuist al een SMS, ik vroeg me al af wat dit was 🙂.

Zodra hij binnen is geef ik even een update!

 

 


Even een update vanuit mij, helaas maakt dit geen verschil :(


Jammer dat de nieuwe switch niet voor verbetering heeft gezorgd. Om één en ander uit te sluiten, wil ik je ook graag nog vragen de kabel tussen de switch en de Experia Box te vervangen. Het kan namelijk zomaar zijn dat de kabel niet goed werkt. Door een andere kabel te testen kunnen we dit uit sluiten.