Skip to main content

Hallo,

ik heb een bizar probleem. Ik woon op een groot terrein waar we 2 KPN internet aansluitingen (2 abonnementen Internet + Internet Buitengebied elke met uniek externe IP adres) hebben. Ik heb op 1 van de aansluitingen een server draaien met Nextcloud. Deze werkt naar behoren. Deze kan ik zowel via de interne (192.x.x.x) als via de externe (77.167.x.x) IP adres bereiken als via een subdomein die weer doorverwijst naar de externe IP (77.167.x.x) Ik heb op het modem netjes de poorten 80 en 443 geforward. Ook kan ik de server bereiken met 4g op mijn mobiel. Ook kunnen andere mensen van buitenaf erop. Klinkt goed :)

Maar nu komt het vreemde. De mensen aan de andere kant van het terrein met het andere KPN abo (met ander extern IP adres 77.167.x.x) kunnen de server niet bereiken. Het is juist de bedoeling dat we Nextcloud gaan gebruiken als gedeelde agenda en dergelijke.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Mijn gedachten gaan naar dat ons beide externe IP’s in dezelfde range zitten (beginnen beide met 77.167.x.x)

Verder werkt alles super. Iedereen op het terrein kan internetten.

Dank voor het meedenken en als er meer info nodig is dan hoor ik het graag.

MvG Gossen

Klinkt mij niet onbekend. Enkele jaren terug zijn vergelijkbare problemen gemeld bij enkele gebruikers wiens woonadres binnen dezelfde wijk of postcodegebied geen connectie konden leggen met een NAS-server op hun bedrijfsadres. (Indertijd gemeld via het Telfort forum - maar is KPN netwerk structuur).

Geen probleem om de NAS-server te bereiken vanuit een ander gebied “daarbuiten”, vanuit mobiele connectie, of binnen hetzelfde postcode gebied vanuit een andere provider / netwerk structuur (Ziggo).

Dat laatste zou je ook nog kunnen uittesten. Om het specifieke probleem te kunnen verifiëren.
Iets voor KPN zelf om het op te lossen.


Bij 2 SIB abo’s is dit fenomeen wel eens vaker te zien geweest, heb er toen ook op gereageerd met eigenlijk dezelfde conclusie als Babylonia; dit is iets wat KPN zal moeten analyseren, SIB heeft een hoop extra complexiteit in zich doordat het zowel thuis als in de centrale TCP subflows moet samenvoegen/scheiden. Is door moderator ook wel eens een keer kort aangestipt, maar goed, voor eindgebruiker verder niet inzichtelijk.

Je kan de andere SIB klant via een VPN een andere routering laten forceren, dan zal het wel werken. Of als het terrein niet groter is dan kilometer of zo, iets onderling regelen, b.v. ‘straalverbindingssetjesetje’ kost ongeveer 90 euro goedkoopste. Dan kan de nextcloud client via een LAN / subnet verbinden, heb je KPN niet nodig.


@tmoesel en @Babylonia Dank voor jullie antwoord. Ik ga contact opnemen met de klantenservice en hopelijk kunnen ze verder helpen. Anders wordt het inderdaad een straalverbinding. Lijkt me sowieso wel leuk om op te zetten.

Groet,

Gossen


@tmoeselen @Babylonia Dank voor jullie antwoord. Ik ga contact opnemen met de klantenservice en hopelijk kunnen ze verder helpen. Anders wordt het inderdaad een straalverbinding. Lijkt me sowieso wel leuk om op te zetten.

Met een setje NanoStation Loco M2 - Ubiquiti  heb ik al jaren een verbinding over 300 meter, haalt gewoon de max snelheid van de 100Mbps LANkabels.

 


Anders wordt het inderdaad een straalverbinding. Lijkt me sowieso wel leuk om op te zetten.

En hoe ver zijn de locaties uit elkaar?

Eerder ook eens een straalverbinding opgezet met een Ubiquiti setje.  Is prima te doen.
Maar ander setje dan wat @tmoesel gebruikt.   Een Nanobeam AC Gen2.
Gebruikservaring zie bericht  < op ander forum >.


Anders wordt het inderdaad een straalverbinding. Lijkt me sowieso wel leuk om op te zetten.

En hoe ver zijn de locaties uit elkaar?

Eerder ook eens een straalverbinding opgezet met een Ubiquiti setje.  Is prima te doen.
Maar ander setje dan wat @tmoesel gebruikt.   Een Nanobeam AC Gen2.
Gebruikservaring zie bericht  < op ander forum >.


Locaties liggen ongeveer 500 meter uit elkaar. Dank voor de tips.