Skip to main content

Vandaag overstap van Odido naar KPN, internet en tv werkt, maar niet alle apparatuur in huis werkt.  Ben hier al de hele avond mee bezig maar kom er niet uit..

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar weet wel hoe je een apparaat een statisch ipadres kunt toewijzen. Hier was ik dus mee bezig en toen kwam ik erachter dat niet alle apparaten in het netwerk zijn gevonden.

Achter mijn modem hangt aan1 utp poort een unmanaged tplink switch waar ook weer een switch achter hangt. Ook hangt hier mijn huidige tp link mesh router achter.  Ik gebruik dus maar 1 poort van de experia modem. 

Ik heb bijvoorbeeld een een NAS en een camerasysteem. De ip adressen van deze apparaten beginnen met 192.168.1.xx en in de experia box begint alles vanaf 192.168.2.xx en ik heb het idee dat ik de apparaten daardoor niet kan vinden en foutmeldingen krijg. 

Heeft iemand een advies voor mij?

 

@wjay_r Je moet of alle apparaten stelen op automatisch IP of statisch IP in de rang 192.168.2.xxx. Je kan ook in web portaal van KPN modem inloggen, in de nieuwere firmware kan je ook de standaard IP adres van de modem veranderen van 192.168.2.254 naar 192.168.1.1 (zoals bij Odido)


U moet alle apparaten achter de 2de router hangen. Want apparaten die achter de 2de router hangen zien apparaten die rechtstreeks op de Experiabox aangesloten zijn niet. En visa versa.

Een andere optie is die 2de router in accesspoint mode zetten.


@Nick83 

De tp-link mesh stond al op accespoint. Bedoel je dat ik de tp-link mesh satelliet in de poort van de de modem doe en de netwerkswitch koppel op de 2e poort van de tplink mesh satelliet? 

 

 


@TDN ik heb dus de oude firmware gekregen met de nieuwe modem. Ik kan dat dus blijkbaar niet instellen.

Maar dat zou dus betekenen dat ik geen statisch ip adressen kan toewijzen aan mijn apparaten met een ip adres beginnend op 192.168.1.x.

Maar ik moet ze toch wel kunnen vinden? die apparaten werken nu niet. 


@Nick83

De tp-link mesh stond al op accespoint. Bedoel je dat ik de tp-link mesh satelliet in de poort van de de modem doe en de netwerkswitch koppel op de 2e poort van de tplink mesh satelliet? 

Dat maakt dan niet uit. 

Als de TP-Link in Acces mode staat, dan zouden alle apparaten een ip moeten krijgen van de KPN router. Dat is bij KPN standaard een ip wat begint met "192.168.2.".

Als u zelf statische ip adressen in gaat stellen die beginnen met "192.168.1.", dan word het een puinhoop. Niet doen dus.


@Nick83

De tp-link mesh stond al op accespoint. Bedoel je dat ik de tp-link mesh satelliet in de poort van de de modem doe en de netwerkswitch koppel op de 2e poort van de tplink mesh satelliet? 

Dat maakt dan niet uit. 

Als de TP-Link in Acces mode staat, dan zouden alle apparaten een ip moeten krijgen van de KPN router. Dat is bij KPN standaard een ip wat begint met "192.168.2.".

Als u zelf statische ip adressen in gaat stellen die beginnen met "192.168.1.", dan word het een puinhoop. Niet doen dus.

 

Ik heb zelf geen ip adressen ingesteld. Waar ik mee bezig was, was om mijn cameras een statische ip adres te geven. Bij een paar camera's lukt dit omdat die cameras wel een ip adres hebben gekregen met 192.168.2x, maar bij 1 camera en bij mijn nas zie ik dat de ip adres begint met 192.168.1.x deze apparaten werken nu dus niet. 

Hoe kan ik er voor zorgen dat ze apparaten ook de een ip adres krijgen die starten met 192.168.2.x?


... maar bij 1 camera en bij mijn nas zie ik dat de ip adres begint met 192.168.1.x deze apparaten werken nu dus niet. 

Hoe kan ik er voor zorgen dat ze apparaten ook de een ip adres krijgen die starten met 192.168.2.x?

Staan deze apparaten op DHCP mode? Dan zouden ze een 192.168.2.x adres morten krijgen.


Reageer