Skip to main content

Dag mensen,

Zojuist heb ik de overstap gemaakt naar KPN, gezien ze bij een concurrent meerdere malen de afspraken niet nakwamen. De monteur komt over een kleine maand, maar ik wil alvast wat voorbereidingen treffen zodat mijn gewenste situatie meteen in werking kan worden gezet. Ik heb een woning met op de begane grond een kantoor + tuin met daarboven twee verdiepingen. Mijn pakket is KPN KleinZakelijk Internet 4 Gbit/s.

De gewenste situatie is:

1. Op iedere verdieping een KPN Superwifi punt bedraad aangesloten
  2. Op iedere verdieping een switch, aantal poorten verschillend per verdieping

Mijn vragen zijn:

1. Hoeveel poorten zitten er op de router die is meegeleverd?
  2. Is het beter om het eerste superwifipunt op de router aan te sluiten of kan dit via een switch
  3. Voor de superwifi, die AP’s moeten denk ik “in serie” aangesloten worden, klopt dit?
  4. Als er 4 poorten op de router zitten, dan is mijn idee 1 poort te gebruiken voor de Wifi en dan 1 poorten per verdieping die naar de betreffende switch gaat
  5. Heb ik aan UTP cat 6 kabels voldoende of moet ik toch cat 6A hebben
  6. Verder mag je me altijd tips geven ICM welke switches en/of kabels ik het beste kan gebruiken of andere tips.

Alvast bedankt voor de antwoorden. Als ik mijn bekabeling klaar heb liggen, kan ik straks in 1 keer genieten van mijn glasvezel.

1. 4

2. Maakt niet uit.

3. Wat bedoel je hier mee? Ik ken de term "in serie" niet.

4. Maakt helemaal niets uit.

5. 6 is prima.

6. Heb je ook tv van KPN? 

3. Wat bedoel je hier mee? Ik ken de term "in serie" niet.

6. Heb je ook tv van KPN? 

Dankjewel voor de antwoorden.

1. Ik bedoel dat je een kabel trekt naar wifipunt 1, daarna van 1 naar 2 en daarna van 2 naar 3. Of zit er maar 1 poort in een wifipunt, waardoor je geen in- en uitgang hebt?
  1. Nee

Hallo @Joep Sips de SuperWifpunten type #2, de zwarte ronde, hebben 2 LAN-aansluitingen en kun je dus in serie plaatsen @Marlon92 

Als je switches aan wilt schaffen, zorg er dan voor dat deze IGMP-snooping ondersteunen voor het geval je je abo uitbreidt met TV en de tv-decoder(s) via de switches aan wilt/moet sluiten.

@JanD Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb de doos nog niet binnen, ik denk pas over een paar weken. Weet jij of alle nieuwe superwifipunten de zwarte zijn? Of zal ik contact opnemen met KPN?

Ja, als je nu SuperWiFi's krijgt van KPN, dan zijn ze zwart. KPN levert geen witte meer uit.

@JanD Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb de doos nog niet binnen, ik denk pas over een paar weken. Weet jij of alle nieuwe superwifipunten de zwarte zijn? Of zal ik contact opnemen met KPN?

Hallo @Joep Sips je krijgt de zwarte, te zien op de afbeelding van @Marlon92 

HI @Joep Sips, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat je al zo goed op weg bent geholpen. Ik zal de antwoord voor je op een rijtje zetten en plaats dit bovenin voor andere meelezers. 

1. 4

2. Maakt niet uit.

4. Maakt helemaal niets uit.

5. 6 is prima.

Hallo @Joep Sips de SuperWifpunten type #2, de zwarte ronde, hebben 2 LAN-aansluitingen en kun je dus in serie plaatsen @Marlon92 

Als je switches aan wilt schaffen, zorg er dan voor dat deze IGMP-snooping ondersteunen voor het geval je je abo uitbreidt met TV en de tv-decoder(s) via de switches aan wilt/moet sluiten.

Wat je vraag over switches betreft kun je beter wel een nemen met IGMP snooping, mocht je in de toekomst ook televisie willen afnemen. Hieronder nog een artikel erover. 

Reageer