Skip to main content

Nieuwe Gigaset IP BASE als opvolger van N300A IP, werkt dit goed met KPN?

• July 23, 2025
  • 7 reacties
  • 75 keer bekeken

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img

Straks krijg ik de nieuwe Gigaset IP BASE thuis. Dit is een IP-only DECT basisstation, geintroduceerd in februari 2024. Er zit geen ansluiting voor een vaste lijn op. De adviesprijs is €69, maar is nog moeilijk apart verkrijgbaar. Ik heb hem van Amazon moeten halen.

Dit is de opvolger voor de bekende N300A IP (en N510 IP PRO), welke alweer uit 2011(!) dateert. Best wel een oud beestje dus. Ik ben graag een beetje bij de tijd, dus is wel tijd voor een update. Heeft wel altijd probleemloos gewerkt, ook op KPN, nadat alles goed was ingesteld.

Eén van de eiegenschappen die mij aanspreekt is de centrale telefoonboek, zodat ik niet elke handset hoef te synchroniseren bij elk nieuw nummer. Met wat ik nu weet, zal ik de IP BASE moeiteloos werkend krijgen, en ik zal dan ook een stappenplan maken zodat anderen hem ook zonder problemen kunnen instellen.

Wordt vervolgd...

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2025

Mijn mening: als je bij de tijd wilt zijn gooi je dat vast bellen de deur uit….. 😁.

Maar iedereen z'n liefhebberij natuurlijk.

Uiterlijk is het wel een lelijk ding. Technisch zal het zeker in orde zijn.

IP bellen met een KPN nummer is niet zo handig, dat geeft niet meer mogelijkheden dan via Phone poort.

Met een extern nummer kan je veel meer. Zoals via een (...) app ook als nummer op je mobiel gebruiken. Buiten de deur ook bereikbaar op je vaste nummer zonder doorschakelen.

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 23, 2025

Vast bellen heeft nog steeds een plek voor mij, vooral bij wat langere gesprekken. Het heeft voor mij zeker geen nadelen.

Analoge telefonie is inderdaad een hobby, maar in dit geval ben ik helemaal digitaal gegaan. Bellen via IP i.p.v. de phone poort heeft z'n voordelen; de geluidskwaliteit is vele malen beter (als je een nummer treft die olk HD ondersteunt), en de verbinding wordt meteen tot stand gebracht; geen toontjes meer. De voicemail is ook in HD.

En lelijk? Who cares. Het ding hangt toch in de meterkast. En voor mobiel bellen heb ik mijn mobiel 😅

• July 23, 2025

Vast bellen heeft nog steeds een plek voor mij, vooral bij wat langere gesprekken. Het heeft voor mij zeker geen nadelen.

:-)

[..] de geluidskwaliteit is vele malen beter (als je een nummer treft die olk HD ondersteunt),

Zeker !

Eén van de eiegenschappen die mij aanspreekt is de centrale telefoonboek, zodat ik niet elke handset hoef te synchroniseren bij elk nieuw nummer.

Daar voor gebruik ik al jaren een fritzbox, bedienbaar met een webbrowser.

Daar kun je heel voordelig aankomen, elk type is goed, bv een7360v2
Als er maar een dect station is ingebouwd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Fritz!Box_devices

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 24, 2025

Na een middagje stoeien, is hier mijn oordeel over de IP BASE:

Het werkt met KPN, maar is niet geschikt voor meerdere VoIP providers.

De reden hiervoor is dat de instelmogelijkheden in de web interface veel te beperkt zijn. Het grootste probleem het belplan (dialplan). Als je Nederland kiest, worden alle prefixes vanzelf ingevuld. Maar je kunt ze vervolgens niet aan- of uitzetten, en daar steekt het. Ik heb CheapConnect als uitgaande lijn, en als ik mijn KPN nummer bel, werkt het wel, maar als ik een ander lokaal nummer bel, dan wordt de call door CC geweigerd. En dat terwijl beide nummers via dezelfde belregel zouden moeten werken. Ik kan er maar niet achter komen hoe dat komt.

Ik concludeer dat de firmware niet volwassen genoeg is. Ik had verwacht dat deze beter zou zijn dan de N300A IP, maar de interface is niet ontworpen voor power users, en er missen gewoon essentiële instellingen.

Voor nu hangt de N300A IP er weer, en ik hoop dat deze blijft werken totdat de firmware van de IP BASE een beetje volwassen is geworden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2025

Gaat ie niet eens retour?

Want jou gewenste volwassenheid kan nog wel eens lang duren denk ik.

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 24, 2025

Ding was 2e hands. En als de software niet verbeterd, dan gaat’ie wel op marktplaats.

Ben wel benieuwd of Gigaset betere basisstations heeft in de Pro serie.

• July 24, 2025

Bij CC kun je de sipstatus zien, of je wel verbinding hebt, maar dat moet goed zijn, je kan wel uitbellen begrijp ik.

Het is wel een recent en uitgebreid apparaat zo te zien :
https://gse.gigaset.com/fileadmin/gigaset/images/CustomerCare/Manuals/HOME_IP/IP_BASE/Home-IP_SBG_en_IE-UK-International.pdf

Ik zou het nog zo maar niet opgeven.