Skip to main content

Beste,

 

Ben benieuwd of jullie een idee hebben;

 

Ik had een experiabox  » dusdanog ontevreden over dat ik een fritzbox 7590 gekocht heb als vervanger.

Deze zou ook beter samen moeten  werken met een google nest wifi set die ik recentelijk ook gekocht heb.

met de nadruk op zou…

 

Wat is nu het probleem;

De nest wifi router zou volgens google aan de “wan” - kant een extern ip moeten krijgen om correct te functioneren. Dit is volgens mij alleen te doen door of» mn modem in bridge te zetten (dit kan met de 7590 helaas niet) of » pppoe passthrough te enablen (gedaan) en de nest wifi router een eigen statische pppoe- connectie op te laten zetten naar het internet.

Het laatste is tot op heden nog niet gelukt, ik heb al geprobeerd het account mac@internet + ww: kpn of ppp te gebruiken, helaas no dice..

Volgens mij zou de goolge router prima een eigen (pppoe)verbinding op moeten kunnen bouwen(mits dat dit toegestaan wordt door de kpn - ik krijg hier helaas telefonisch geen normaal antwoord op van  de helpdesk zonder doorverwezen te worden naar de “tech” helpdesk)

 

Heeft een van jullie misschien een idee hoe de connectie wel op te bouwen is?

 

 

Alvast dank voor het meedenken!!!  :)

 

 

 

Heb zelf geen ervaring met een Google WiFi router / Nest WiFi.
Een set bestaat uit een “hoofd” Google WiFi router, en aanvullende “Nest” WiFi punten.

Wil je de Fritzbox als hoofdrouter blijven gebruiken of de Google WiFi router?

Als ik de online gebruikshandleidingen erbij haal, zijn de functies van de Google router beperkt.
Ofwel je gebruik de Google router als hoofdrouter (met mogelijke problemen om dat voor en KPN internet-connectie af te stemmen en“routed mode” IPTV), of je gebruikt de Fritzbox, met daarachter in een “NAT achter NAT” set-up (is twee routers achter elkaar), de Google WiFi-router.

Bij een NAT achter NAT set-up heb je twee sub-netwerken, wat vervelend kan uitpakken in connecties van apparaten binnen die twee netwerken, beschreven < HIER >

Het handigste zou zijn als je de basis Google WiFi router als “Access Point” zou kunnen instellen.
Met daarachter dan in “Mesh” functionaliteit de extra “Nest” WiFi punten.
Maar zo functioneert het systeem kennelijk niet.

Met wat ik lees kun je enkel de aanvullende “Nest” WiFi punten in bridge mode zetten.
Maar daarmee verlies je de Mesh functionaliteit.

Ik vraag me af waarom je niet gewoon van Fritzbox zelf aanvullende Mesh WiFi punten hebt aangeschaft?  Sluit meteen aan op de Fritzbox 7590, met alle functionaliteit van Fritzbox op elkaar afgestemd.

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7590/
https://nl.avm.de/mesh/

Verder ben ik persoonlijk wat terughoudend in Google "Nest” oplossingen met aanvullende Google Assist functie. Nog meer opties voor Google om je complete privé doen en laten vast te leggen, en te combineren met de andere data-opslag van je smartphone etc.


Gewoon de fritzbox op default instellingen laten staan. De Google Nest WiFi er achter koppelen. Deze krijgt dan een ip van de fritzbox. En dan is het zo prima. Meer hoef je niet te doen.


Heb je wel twee verschillende sub-netwerken.

Als men een printer in het ene sub-net heeft hangen, en je wilt die benaderen met een apparaat uit het andere sub-net, heb je wel een probleem. Idem met mogelijk aanvullende apparaten zoals een NAS, of mediaspeler, draadloze Sonos-apparatuur....


Heb je wel twee verschillende sub-netwerken.

Als men een printer in het ene sub-net heeft hangen, en je wilt die benaderen met een apparaat uit het andere sub-net, heb je wel een probleem. Idem met mogelijk aanvullende apparaten zoals een NAS, of mediaspeler.

Klopt. Daarom alles achter de Google nest hangen, alleen de tv ontvangers direct aan de KPN Box gekoppeld houden en de WiFi van de KPN Box uitzetten.


Ik neem aan dat je bedoelt "Fritzbox” en niet een KPN Box.

Voor een set-up met KPN modem/router kan ik een NAT achter NAT setup nog wel begrijpen. Maar met een Fritzbox 7590 is dat wel jammer met de aanvullende functionaliteiten die deze modem/router heeft om die dan niet meer te kunnen benutten. (Zoals bijv. een VPN-server en USB-drive die je als mediaserver kunt inzetten). En tevens om de eigen WiFi van een Fritzbox dan uit te zetten.


De USB drive kun je eventueel nog wel gebruiken waarschijnlijk. Hij word alleen niet meer automatisch gevonden. Dus handmatig ip intikken. Met een snelkoppeling of bookmark ofzo is daar dan ook nog wel mee te werken.

VPN server: ligt er maar net aan wat je doel is. Wil je vanuit het buitenland tv kunnen kijken, dan kan je die VPN op de fritzbox daar prima voor gebruiken.


Een server in een ander sub-net is niet handig. Met tegenwoordig nogal wat gebruik van multicast gerelateerde protocollen (DLNA verwante protocollen), levert dat alleen problemen op.

VPN gebruik ik zelf hoofdzakelijk om vanuit een externe locatie mijn servers en rand-apparaten thuis te kunnen benaderen. Blijf erbij dat het een gemiste kans is om niet van de extra mogelijkheden van zo'n FritzBox gebruik te maken. Waar is die anders voor gekocht? Had de topic starter net zo goed de Experia Box kunnen blijven gebruiken.


Blijf erbij dat het een gemiste kans is om niet van de extra mogelijkheden van zo'n FritzBox gebruik te maken. Waar is die anders voor gekocht? Had de topic starter net zo goed de Experia Box kunnen blijven gebruiken.

Dat ben ik wel met je eens ja.