Skip to main content
Antwoord

Nieuwe switch geplaatst: IGMP snooping niet meer relevant voor Android TV?

• October 12, 2025
  • 15 reacties
  • 187 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Van het weekend (een deel van) mijn netwerk opnieuw bekabeld en een nieuwe switch neergezet (Zyxel 1915). 

IGMP snooping staat uit in de switch, maar de nieuwere experiabox geeft tv, opnames, gids, alles. 

Hebben de nieuwe boxjes met android tv geen igmp snooping meer nodig?

Beste antwoord door PeterG

De Experiabox geeft geen zenders. Dat doet de tv ontvanger. 

Op dit moment zal je ontvanger waarschijnlijk alle zenders in unicast laten zien. Als ie bekabeld is aangesloten. Via wifi zal het de wifi van het kpn modem zijn en dat ondersteunt tegenwoordig multicast.

Unicast kun je zien aan de weergave van Live rechtsonder bij de voortgangsbalk. En met multicast staat er LIVE.

IGMP Snooping is bij live weergave van zo'n 50 zenders in multicast nog steeds van toepassing. Maar als het boxje de multicast stream niet kan vinden gaat ie de unicast stream weergeven.

De beeldkwaliteit is bij een deel van de multicast zenders beter dan de unicast kwaliteit. Dat zijn 1 tot en met 11, 14, 19, 51, espn zenders met 14,2 Mb/s. In unicast zijn alleen de espn zenders in de hogere kwaliteit (i.v.m. data-belasting van het netwerk).

15 reacties

• October 12, 2025

Ja die hebben dat wel nodig bij live tv kijken. Als jij alleen maar terug kijkt of opnames kijkt, dan zal je er niets van merken. Als je de tv+ box op unicast zet, dan word het bij live tv ook niet meer gebruikt.

Forum|alt.badge.img

Ik kijk live tv, gaat prima. 

Wat bedoel je met deze zin? “Als je de tv+ box op unicast zet, dan word het bij live tv ook niet meer gebruikt.”

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • October 13, 2025

De Experiabox geeft geen zenders. Dat doet de tv ontvanger. 

Op dit moment zal je ontvanger waarschijnlijk alle zenders in unicast laten zien. Als ie bekabeld is aangesloten. Via wifi zal het de wifi van het kpn modem zijn en dat ondersteunt tegenwoordig multicast.

Unicast kun je zien aan de weergave van Live rechtsonder bij de voortgangsbalk. En met multicast staat er LIVE.

IGMP Snooping is bij live weergave van zo'n 50 zenders in multicast nog steeds van toepassing. Maar als het boxje de multicast stream niet kan vinden gaat ie de unicast stream weergeven.

De beeldkwaliteit is bij een deel van de multicast zenders beter dan de unicast kwaliteit. Dat zijn 1 tot en met 11, 14, 19, 51, espn zenders met 14,2 Mb/s. In unicast zijn alleen de espn zenders in de hogere kwaliteit (i.v.m. data-belasting van het netwerk).

Forum|alt.badge.img

Thanks voor de snelle reacties. Het kan zijn dat ik het menu van de switch nog niet helemaal snap dus, maar ik kan dit controleren door kritisch naar het beeld vn de genoemde zenders te kijken. Heeft een van jullie ervaring met het maken van een vlan voor de experiabox (ik hou er niet van dat ik een android apparaat op mijn netwerk heb).

grt

• October 13, 2025

Heeft een van jullie ervaring met het maken van een vlan voor de experiabox (ik hou er niet van dat ik een android apparaat op mijn netwerk heb).

Dat kan niet met een Experiabox.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 13, 2025

Dec switch gewoon een fabrieks-reset geven naar standaard waarden en dat werkt het gewoon goed.

Bij standaard particulier gebruik hoeft er bij een managed switch niets ingesteld te worden ​@ik wil gewoon een aantwoord 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 13, 2025

KPN gebruikt voor internet VLAN 6 en voor de Multicast streams VLAN 4. De tv ontvanger gebruikt beide VLAN's.

Apparatuur die kpn levert hebben ze in eigen beheer.

Forum|alt.badge.img

Dec switch gewoon een fabrieks-reset geven naar standaard waarden en dat werkt het gewoon goed.

Bij standaard particulier gebruik hoeft er bij een managed switch niets ingesteld te worden ​@ik wil gewoon een aantwoord 

Wie zegt dat ik een standaard particulier gebruik 🙃😏

Forum|alt.badge.img

Forum|alt.badge.img

Heeft een van jullie ervaring met het maken van een vlan voor de experiabox (ik hou er niet van dat ik een android apparaat op mijn netwerk heb).

Dat kan niet met een Experiabox.

Maar je kan wel VLAN taggen toch? Is er een andere manier om de experiabox te scheiden van de rest van het netwerk?

Forum|alt.badge.img

Sorry vooor de spraakverwarring, ik schrijf “experiabox” maar ik bedoel settop box

Kan het helaas niet meer aanpassen, maar het zit dus zo

glasvezel→ fritzbox→ zyxel switch ->

→ NETGEAR switch naar domotica

→ NETGEAR switch naar media (ps4, settopbox, tv)

->NAS

→ desktop 

• October 13, 2025

De Fritzbox ondersteund ook geen vlans op het thuisnetwerk. Maakt niet uit welke type je hebt. Er is er geen 1 die het ondersteund. 

Als je vlans wilt gebruiken heb je een router nodig die het ondersteund. Want elk vlan moet zijn eigen aparte subnet hebben met DHCP server die ip's uitdeelt in dat subnet. En elk vlan moet zijn eigen gateway hebben. Gescheiden van de andere vlans. 

Het is als een elektriciteitsnetwerk in huis. Dat is onderverdeeld in groepen. Een groep voor de keuken, een groep voor de woonkamer, een groep voor bovenverdieping. Wellicht heeft de wasmachine zijn eigen groep. 

Dan heb je ook een meterkast nodig waarin al die groep gescheiden binnen komen en waarin elke groep zijn eigen zekering heeft. 

Een Experiabox of Fritzbox is te vergelijken met een meterkast die maar 1 zekering heeft. Daar kan je geen aparte groepen mee maken.

Nou ja... ze hebben 2 "zekeringen", want ze hebben wel een gastennetwerk 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 13, 2025

De tv ontvanger werkt alleen op het hoofdnetwerk. En dat is het netwerk van kpn. De box daarvan scheiden is zinloos. Dan werkt ie niet meer.

Alleen aanmelden op een Google account is niet verplicht. Kpn heeft zelf het beheer. En dat werkt ook alleen op het hoofdnetwerk. 

Forum|alt.badge.img

Nee idd, ik heb er ook geen probleem mee dat die kast op internet zit. Ik wil echter voorkomen dat hij kan communiceren met andere apparaten. Ik had goede hoop dat ik met mijn managed switch de boel in vlans op kon delen, maar dat blijkt wat complexer te liggen. Nu heb ik die switch vooral om met 10gpbs te communiceren tussen desktop en nas, maar het was een mooie bijkomstigheid geweest. Ik ben niet a-technisch, maar netwerken is een andere tak van sport. Volgende upgrade wordt een andere router, evt achter de fritz. 

Wat mij betreft mag er een slotje op dit gesprek, bedankt voor alle input.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 14, 2025

Ik wil echter voorkomen dat hij kan communiceren met andere apparaten. 

Dat doet'ie ook niet. Communiceert alleen met het kpn tv gebeuren. Of met servers van de streamingdiensten. Waarom zou ie verbinding met je deurbel, vaatwasser, wasmachine, stofzuiger, smartphone, etcetera moeten hebben? Met je tv alleen via hdmi.

En nogmaals. Als je 'm ook niet met een Google account aanmeldt is kpn de enige beheerder.

Ik heb 'm nu zo'n 3 jaar en heb nog nooit connectie tussen de ontvanger en de rest bemerkt. 

Ik neem aan dat je je smart-tv dan ook niet met "je netwerk" verbonden hebt.

ANDERE OPLOSSING is geen KPN TV nemen en voor tv bijvoorbeeld NLziet nemen. App in smart-tv. Ook beschikbaar voor Apple TvOS. Maar ja, dat kastje communiceert ook.

➡ Of geheel zonder internet is Digitenne. 😃✊